SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!1. Nem tudom, bennem fel sem merült a víziók és "emlékek" nézése/olvasása közben, hogy Iovara lenne a karakter, valahogy mindig is egy harmadik, kívülálló sakkfigurának éreztem a karaktert. Fura, mennyire másként értelmezzük ugyanazt a kapott infót. :)
2. A lényeg szerintem abban keresendő, hogy fércmunka eredményei lettek a játék jelenében tisztelt istenségek. Szabályok szerint működő, csak annyit és úgy tudó kreatúrák, ahogyan azt a létrehozóik elképzelték és elrendelték, változások és változni vágyás nélkül, hatalmuk nem tudják bővíteni és más dolgokra kiterjeszteni, nem úgy mint mondjuk a FR vagy más fantasy setting-ek, netán mitológiai elbeszélések istenségei akik felmagasztosulhatnak, elhalványulhatnak, legyőzhetnek más istenségeket és elvehetik híveiket meg befolyásukat, netán magukba olvaszthatják a legyőzött istenség esszenciáját erősödve ezáltal. Magyarán a játékban lévő "istenekből" hiányzik maga az élet, ők csak vannak és léteznek, nem olyan élő entitások mint a mitológiákból ismert szereplők vagy épp az általános fantasy istenségek.
Ennek oka, hogy akik megkreálták őket kutatták a világmindenség titkait, hogy megfejtsék a létezés nagy talányát, értelmét de nem találtak semmit (erről Thaos is beszél ha ebbe az irányba viszi el a témát az ember az utolsó diskurzus során).
Nem volt felsőbb hatalom, nem volt nagy igazság, nem leltek semmi nagy titkot. Az istenségeket azért kreálták meg, hogy ez a fontos igazság, hogy semmi hatalom nincs a teremtés mögött és hiányzik a nagy mögöttes vezérlő akart ne tudódjon ki és ne vezessen teljes és totális káoszhoz.
Ezért megalkották a gépezetet/gépezeteket (nehéz rájuk ezen információk birtokában istenségként gondolni), amik istenekként lettek bemutatva, hogy fenntartható legyen a rend, ne legyen fejetlenség és káosz, ne a félelem uralkodjon az elkerülhetetlen végtől. Ezt szolgálják azok a gépezetek is amikből párat aktiváltak a játék elején, ezek segítségével irányítják a lelkeket az istenekhez, lényegében másik gépekhez/mesterséges kreatúrákhoz amelyek majd visszairányítják azokat az "élet körforgásába".
A másik céljuk, a sztoriban elhangzó magyarázat alapján az volt, hogy ezen központosított, szabályozott istenségekkel megakadályozzák a mindenféle háborúságot/konfliktust generáló kismillió szekta és "természetfeletti" lényt tisztelő gyülekezet társadalomromboló hatását, a hitvitákra és nézetkülönbségekre alapozott háborúkat. Mert míg volt kismillió és egy tisztelt felsőbb hatalom, kisisten, démonok és egyéb entitások amiket imádtak, addig a háborúk szinte mindig miattuk és/vagy értük zajlottak és ha kiderül amire rájöttek az univerzum titkait kutató elődök, akkor ugyanebbe a kavalkádba süllyedne vissza a népesség és a rend, stabilitás helyett ezek a vallások uralnák a mindennapokat.
Thaos példát is mond miért irtott ki komplett királyságokat, tüntetett el vallásokat a múltban és ezen lépései mind erre voltak visszavezethetőek, hogy a gólemistenek (fércmunkák, mesterségesen kialakított és fenntartott felsőbb hatalom) szerepe és helyzete szilárd maradjon, ne legyen aki és ami ellenük szegül és beférkőzik a kialakított rendbe. Az inkvizíciónak is ennyi volt a szerepe, levadászni minden hangadót aki a gólemek ellen beszél és új vallást/tanítást akar terjeszteni, megbontva ezzel a "tökéletes" rendszert.
Woedica, ahogy a többi "istenséggel" való diskurzusból kiderül, az abszolút ellentéte és ellensége még a legkisebb káosznak/változásnak is. A teljes és totális, változatlan rend megtestesítője. Thaos ezért szolgál(ta)ja őt, mert ő sem akar változást az elődök által létrehozott rendben, azt akarja fenntartani mindenáron, mert csak ezt tudja elképzelni és hajlandó elfogadni egyetlen útként. Ezért is támadja például az animancy-t, mert az túllép a meghatározott kereteken és kiveszi az isten-gépek kezéből az irányítást, az emberek kezébe helyezve a lehetőségét annak, hogy a lelkekkel/energiákkal szabadon bánjanak.
Ahogy én látom ez a játék lényegében ateista szemszögből vizsgálja az egymással szembe helyezkedő vallások történelem során számtalanszor bizonyítást nyert káros hatásait és játszik el a gondolattal, hogy mi lenne ha az ateistáknak lenne igazuk, akkor mit csinálnának ők a bizonyosságukkal a hívő tömegek "lelki" békéjének megőrzése érdekében?
Van számtalan vallás és ezek érdekeinek ütközése (nem ritkán egymástól átvett tanok másként értelmezése és besorolása miatt, de gyakorta az egyének sajátos értelmezései miatt), a követők nézeteinek különbsége generálta és generálja a legtöbb háborúságot, területi vitákat, népirtásokat és számtalan egyéb problémát. A játékban ezt az elődök megoldották a mesterségesen létrehozott és irányított rendszerrel, lélekáramoltatással az igazi istenségek hiányában. Hitet és célt, irányt szabtak vele a később jövőknek és leszármazottaiknak. Elég csak belegondolni mi történne itt a Földön, ha egyértelműen és kétségtelenül bizonyítást nyerne hogy nincsenek istenségek és a vallások mindegyike egy nagy átverés, tényleges hatalom és beígért jutalmak/büntetések avagy túlvilág nélkül? A vallások tanítási/"erkölcsi" rendszereire épülő társadalmak összeomlanának, erőszakhullám, öngyilkossági hullámok és ki tudja milyen szörnyűségek tombolnának, akár az emberiség kipusztulását is előidézve így (tudom ez szélsőséges példa).
Szóval maga a helyzet érdekes, hogy mit is csinálna egy igen fejlett csoport ha rájönne, hogy nincsenek valód istenek, nincs túlvilág (mert a játékban ez nincs, megy minden lélek vissza egy új testbe), nincs értelme a létezésnek, nincsenek nagy misztikus titkok a világegyetemben. Egy ilyen felfedezést nehéz lenne magukban tartani és ott a lehetőség, hogy más is rájöhet a dologra. Egy ilyen információ kitudódása teljes civilizációkat rengethetne meg, bomlaszthatna fel, hiszen az ideológiák, a felsőbb hatalmak amiket maguknak kitaláltak nem valósak, nem léteznek, nincs büntetés/jutalom a halál után, csak az az élet számít amit éppen élnek az egyedek.
Aztán a kérdéses kutatók rájönnek hogyan manipulálják az energiákat, a "lelkeket" és létrehoznak a stabilitás érdekében pár saját istenséget amik "valódi" hatalmat közvetítenek (a korábban imádott, konfliktusgeneráló entitásokról nem derült ki, hogy ténylegesen volt hatalmuk vagy sem, azt átadták "papjaiknak" vagy sem), különleges szerkezeteik találhatóak a birodalmaikban/általuk felügyelt helyeken, azaz bizonyosságuk kézzelfogható lesz. Ezzel az egyszerű embereket, a tömegeket elég könnyű féken tartani, szabályozni (a vallás az egyszerű emberek ópiuma vagy valami hasonló, tömegeket könnyű megvezetni és irányítani a megfelelő módszerekkel és erre mind a mai napig a vallások príma eszközök) hiszen látják igazolva a hitüket, "valódi kapcsolatuk lehet istenükkel", nem úgy mint korábban. Valahol itt látom én a különbséget a PoE van isten-nincs isten kérdéskörében.
Ezek a gólemek, mesterségesen létrehozott felsőbb hatalmak, csak a kimagaslóan fejlett ismeretekkel bíró kreátoraiknak köszönhetik tudásukat és befolyásukat és csak annyit tudnak amit ők megengedtek nekik. Szabályok szerint működnek, míg a "valódi" istenségek folyton változnak, módosulnak, idomulnak a többi világon a híveikhez és a körülményekhez. Elég volt a játékban is pár gépezet bekapcsolása és máris megszakadt a folyamat ami a lelkeket áramoltatta a lét és nemlét között.
A companion-ok némelyikét is ledöbbenti ez a tudás és másként kezdik látni a dolgokat. Van akinek ez adja vissza a "hitét", van aki elfordul a hittől, mást hidegen hagy de elgondolkodtat, tehát mindenkire kihat valami módon. Egyéni szinten nem biztos hogy nagy hatást gyakorolna egy ilyen ismeret, de tömegben az ember buta, könnyen manipulálható csürhévé tud könnyen válni ami már komoly problémaforrás...