Kiegészítés: az új autók nagyobb hányada elektronikus kormányszervóval rendelkezik (nincsenek hidraulikus hengerek, szinkron motor segít). Ha az elektronikus kormányszervó leáll attól lehet kormányozni. Lásd még: http://www.caranddriver.com/features/electric-vs-hydraulic-steering-a-comprehensive-comparison-test-feature
Épp akartam válaszolni, de látom, utána érdeklõdtél. Te legalébb vetted a fáradságot, nem mint Komolytalan. Õ félig-meddig elolvas egy cikket, utána mondja a hülyeségét.
megkérdeztem apámat, aki ért a autókhoz, a kormányszervós probléma az valós, mert ha nincs szervómotoros rásegítés, attól a szervó hidraulikus hengerei még csatlakoznak a kormánymûhöz, és a motor helyett a vezetõnek kell átpréselnie az olajat a munkahengerek furatain, ami ilyenkor embertelenül nehéz feladattá válhat.
A kormányszervó leállását problémának aposztrofálni azt nem értem. Sokáig vezettem olyan autót amiben nem volt szervó kormány (Peugetot 106-os, 1literes). Csak akkor nehéz tekerni a kormánykereket, ha áll az autó. Ha már gurul, azaz menet közben, akkor könnyû. Szvsz még egy Hummer esetén is...
De a jogsimat is szervók nélküli kocsiban szereztem még, Skoda 120L (?). Az elsõ percben meg is kaptam a lebaszást, mert nem feküdtem neki két kézzel a kormánynak, és emiatt nem tudtam beparkolni a rutinpályán az mûanyag oszlopok közé. Mondja az oktató, miért nem tekerem jobban a kormányt? Mondom, mert kurva nehezen forog és nem akarom erõltetni. De csak erõltessem, menni fog az... ;)
"Mi van a pacemaker van beszerelve neki?"
Az az autótolvaj, vagy bünözõ aki a rendõrök elõl menekül, az minden csak nem szívbajos. Tehát emiatt nem kell aggódni. Ha meg mégis, akkor is magára vessen, miért nem állt meg? Amerikában le is lõhetik, az sokkal valósabb veszély.
Nem olvastam végig az összes hozzászólást, de én egy dolgot tudok elképzelni mûködési elvként: nem a vezérlõt üti ki (azért egy EMP fegyver elég nagy energiát igényelne), hanem a CAN busz kommunikációt zavarhatja rádiófrekvenciásan és ehhez kellenek a speckó antennák. A CAN busznak elég hosszú vezetékei lehetnek ahhoz, hogy antennaként viselkedjen. Bár elvileg védett RF zavarás ellen, de lehet, hogy megtalálták a módját hogy ezen védelem ellenére is zavart vigyenek bele. A CAN buszról az egyes egységek leválasztják magukat bizonyos számú kommunikációs hiba esetén (és ha jól emlékszem, akkor egy idõ után próbálkozhatnak újra visszacsatlakozni is).
Ez nem akusztikai labor, hanem egy rádiós süketszoba. Ilyenben szokás az antenna-karakterisztikákat kimérni. A fal burkolata nem hangszigetelõ, hanem rádióenergia-elnyelõ anyagból készült, bár kinézetre a kettõ egyformának tûnik.
Mi köze van ennek az akusztikai laborban készült képnek a cikkhez?
Teljesen igazad van, én sem szívesen ülnék ilyen járgányba, de azt hiszem nem fogják megkérdezni, sõt elárulni sem, hogy ilyen "extrája" is van. A kérdésedre talán csak a fejlesztõk tudnának pontos válasz adni. Én csak tippelni tudok: nem kötelezõ, de az általad említett okból kifolyólag is erõsen ajánlott. Persze vannak mûanyag dobozos vezérlõk is (ablaktörlõ, sziréna, fedélzeti számítógép, komplett mûszerfal, stb.), de ezek alacsonyabb rendû, a közlekedés biztonságát nem, vagy alig befolyásoló funkciókért felelnek. Általában a vevõ (autógyárak) igénye a döntõ, de szinte biztos, hogy a fejlesztõ központok szorosan együtt mûködnek, közösen döntenek ilyen kérdésekben. Amit az adótornyokról írtál, attól szerintem nem kell félni. Ha nagyot tévednék majd kijavítanak, de szerintem hogy egy ilyen blokkolást végre tudjanak hajtani több (tíz)kilowatt teljesítményt kell kisugározni KONCENTRÁLTAN.
Csak biztosan vannak olyan autó típusok, amelyekben már most jobban védik az elektronikát, mint amilyen szinten az olcsóbb modellek valaha is védve lesznek. Kérdés, hogy ekkor milyen energiaszintre legyen beállítva a rendszer. Üssön ki minden kocsit, vagy csak a leggyengébb védelemmel rendelkezõket, esetleg számoljanak egy átlagot. Ha a legjobb védelemre lövik be, akkor a szint alatti autókat teljesen hazavágják -> túlságosan nagy lenne a járulékos kár mértéke, nem alkalmazzák. Ha az átlagra, akkor az átlagosnál rosszabbul teljesítõ jármûvek mennek tönkre, az átlagtól jobbak pedig meg sem érzik (ez sem valami biztató). Ha a leggyengébbekre lövik be, akkor meg kb semmi értelme, mert az átlagos autók is vígan túlélik. Esetleg legyen beállítható menet közben a sugárzási teljesítmény. Nem hiszem, hogy az összes létezõ autó modell minden ehhez szükséges paramétere meglenne az ezt használó rendõrnek -> találomra belövi a teljesítményt és vagy eltalálja, vagy esetleg tömegkarambolt okoz egy autópályás üldözés esetén. Szóval nem hiszem, hogy ezt valaha is alkalmazzák. Max a hadsereg kezd vele valamit.
Mi nem veszélyes? Tegyük fel elmegy a motor, mert rádvillant a zsaru, ami önmagában tényleg nem veszélyes, csak mellette az ABS-es is bemondta az unalmast. Úgy hogy mikor ijedtedben szokásos módon rátehénkedsz a fékre a takony úton a kereked leblokkol és dobsz egy piruettet. Ami még mindig megúszható, de a légzsákod vezérlése is elment pihenni, így amikor csattansz lefejeled a szélvédõt, meg a kormány szétnyomja a mellkasodat.
Ha fullra kiütik a kocsi elektronikáját, akkor ez fog történni, ha nem akkor jó eséllyel viszont tényleg észre sem veszed. Csak energia kérdése.
Csak a vezeték nélküli kommunikációval az a baj, hogy ha bárki is kommunikálhat az autó elektronikájával, akkor tuti lesz olyan is, aki ezt ki tudja használni. Arról nem is beszélve, hogy költséghatékonyság szempontjából lesz olyan autó, ami tuti rendelkezik valami súlyos biztonsági réssel a "wifi" részben. Szóval személy szerint én nem szívesen ülnék bele egy olyan autóba, ami online bármikor leállítható az "engine stop" gombra kattintva.
Az elõbbiektõl függetlenül (csak szimpla kérdés, mivel autó elektronikában a CAN busz alapvetõ ismeretét leszámítva, nem vagyok otthon): A vezérlõk fém dobozba zárása egyébként nem kötelezõ? Mert elég fura lenne, ha egy erõsebb elektromágneses hullám hatására (pl valamilyen telekommunikációs torony miatt) önálló életet élne pl az ABS egy szerpentinen, fõleg télen...
Hozzá teszem, hogy hegyrõl lefelé volt az eset, szóval lehet, hogy úgy volt, hogy elõször fogott a fék, csak aztán ahogy haladt tovább, már nem. Végül is az õ hibája volt, hogy kikapcsolta a motort, mert spórolni akart a benzinen.
Te pedig értsd meg, hogy annál az autótípusnál ez nem így volt, mert a tapasztalat, amit utána többször le is ellenõriztünk mást mond. Lehet, hogy ez egy kivételes típus, nem tudom. De ne akarj általánosítani, mert nem lesz igaz.
Nem sérült meg a fékrendszere, egyszerûen, ha nem jár a motor a modern autókon 3-5 fékezés után megszûnik a fék. Nyomhatod bármilyen erõsen a pedált... Próbáld ki egy üres útszakaszon! Ez esetben nem fog megszûnni semmi, mert a motor nem áll le, hanem megfordul a hajtáslánc, a kerékrõl fogja kapni a hajtást és mûködteti az összes rácsatlakozott rendszert, amíg kuplungot be nem nyomja a sofõr.
Értsd meg, ha leállítod a motort, csak a fékrásegítést szünteted meg. A fék továbbra is használható, csak éppen erõsebben kell taposni a pedált. Meg ott van a normál féktõl független, mechanikus kézifék is, amivel ugyan nehezebben, de meg lehet állni. Ha nem esik pánikba a kocasofõr.
Ha a faterodnak mégsem volt fékje, akkor megsérült a fékhidraulika rendszere, és a kézifék mechanikája is egyszerre. Ami nem magyarázható a motorleállással, hanem csak egy komolyabb sérüléssel. Pl. ráment egy nagyobb kõtömbre, vagy fatönkre, ami szétverte a kocsi alját.
Érdekes dolgot terveznek, vagy hazudnak... Azok a vezérlõk, amiket mi gyártunk, azok zárt fémdobozban (alu, vagy horganyzott vas) vannak. A hagyományosak és a hibridek egyaránt. Ergo, szerintem igen nagy energiájú elektromágneses hullámokkal lehet csak kiütni õket. Vagy esetleg a perifériákat használják arra, hogy a zavarfeszültségek bejussanak a vezérlõbe. Azonban ez esetben is szinte biztos, hogy az autó összes érzékenyebb elektronikája (busz rendszerek, stb.) leáll, vagy végleg tönkremegy. Ez nem éppen biztonságos dolog. A mai autókat ugyanis nem arra tervezték, hogy a kisegítõ berendezések, szervók nélkül üzemeljenek. És nem csak arról van szó, hogy nem mûködik az elektromos kormányszervó. A gépek ugyanis bizonytalan inputra véletlenszerû outputtal is válaszolhatnak. 180-as tempónál egy fél másodperc alatt koppig kitekeredõ kormány okozhat "némi" galibát. Lassan indul a sávtartó automatikák sorozat gyártása, úgyhogy ez véres valóság lehet... Az itt leírt dolgokat csak úgy lehet biztonságosan megoldani, ha minden autónak saját azonosítója, vezeték nélküli kommunikációja lesz, a vezérlõben lévõ megfelelõ programmal.
hááát, itt elég kevesen ismerik az autót amit vezetnek...
A motor leállítás részt meg nem igazán értem. Pont, hogy õ állította le a motort, nem lefulladt. Csak akkor nem volt fék.
Lehet, hogy az másik autó volt. Hidd el apám tövig beleállt a fékbe, már majdnem az aszfaltot érte a lába, és mit sem ért. Csak kézifékkel tudott megállni.
A másik, hogy elég gyökér dolog hogy valaki szerint, halált érdemel aki esetleg csak 20 éves létére meggondolatlan. Vagy csak simán ennyi az értelmi szinvonala. Akinek inge, vegye nyugodtan magára.
Azok az autók kormánymûvei úgy lettek tervezve. Az enyémen konkrétan alacsony fordulatszámon szinte el sem lehet fordítani. Igaz csak játék autót vezetek. Lehet hogy újat mondok, de az hogy lesz vagy nem balesetet, az nem 0.4 másodperc alatt dõl el, hanem 0.1 alatt. És nem kell hozzá két sávnyit letérni az ívrõl hogy csattanj. Mivel a munkám során extrém körülmények között is idõben kell végezni, vagy jönnek a reklamációk, elvesztettem a munkát, kötelezõ részt venni továbbképzésen. Évente. Csak hogy tudd. De az hogy te, vagy én részt veszünk rajta, attól még nem biztos hogy az is, akit a rendõrök kergetnek. Az esetek nagy részében olyanokat kergetnek, akik nem. És ez a lényege a dolognak. Meg az, hogy az itteni rendõrök sokmilliós károkat okoznak, mert nem tudnak vezetni, erre õk döntenek hogy mikor vetik be ezt a faszságot? Kösz nem. Mielõtt kiállsz valami mellett, gondold végig az összes lehetõséget. Gondolod hogy a rend õre át kiabál, hogy, hé, részt vettél? Mert akkor lövünk. Mi van ha te jössz vele szemben, családdal? Baszhatod a tréningeded! Nem fog megmenteni. Vezettél pár kört vizes pályán? Húha. Évi több ezret vezetek jégen, hóban. De hidd el, egy tréning sem tud mindenre felkészíteni.
Használnák ezt már régen az USA-ban, ha ez olyan jól mûködne. Ettõl egyszerûbb kilõni a kereket vagy tüskés csapdát állítani.
Hááát jókérdés, hogy a rendõrségnek joga van-e olyan eszközt bevetni, ami potenciálisan baleset veszélyes, csak hogy egy szabálysértõt elkapjanak. Ahogy elhangzott egy ilyen impulzus valszeg nem csak a motorvezérlõt (ECU-t) üti ki, hanem az ABS-s, egyéb menetstabilizátor rendszereket, sõt jó eséllyel a légzsák vezérlõjét is.
Ha a leállítás viszont nem permanens akkor meg újraindul, vagy a gyújtás újra ráadásával újraindítható a motor, ennyi.
Terrorista fegyvernek viszont tényleg fasza lehet.
"Neki még az ECU is magától indul újra." Te meg 30 éve tologatod a játékkamionod valószínûleg, ha ezt nem hiszed el: ÉS TÉNYLEG ÚJRAINDUL! "a vezérlõ ugyanis 0,4 másodperc alatt (!) újrabootol, és ott folytatja a befecskendezést, ahol abbahagyta"
"Majdnem 30 éve vezetek." Ettõl még rádfér a vezetési tréning, ahogy mindenki másra is. Ez nem impotencia klinika, ahogy az autósok nagy része felfogja - egyáltalán nem szégyen ha valaki elmegy ilyenre. 30 év alatt volt 3 komoly veszélyhelyzeted, amit meg tudtál oldalni, itt meg egy nap alatt lenne 300, és ha nem oldasz meg belõle csak 30-at, akkor se fog törni a vas.
Attól hogy megáll a motorvezérlés nem "szorul meg" a szervó. Egyszerûen megszûnik a rásegítés, vagyis nehezebben fordítható a kormány, nyomható a pedál. Azért egyáltalán nem lehetetlen küldetés egyik se, mert pl 1200-as ladában nem volt se szervó kormány, se szervó fék, aztán mégis használták rallyra is, ahol elég sokat kell fékezni is, meg kormányozni is. Nyilván egy jelenlegi átlagautónál kisebb tömeg (950 kg vs 1000-1500 kg), meg keskenyebb gumi (165 vs 185-235), de azért nem reménytelen ügy szervó nélkül vezetni addig, míg félreállsz vele. Mivel ennyit még egy F1-es autóval is meg tudnak csinálni, WTCC-ben meg Michelisz konkrétan szervó nélkül végigment a versenyén, sõt talán pontot is szerzett.
Az autó meg amiben megállt elsõsorban régi volt (20 éves) - innen kezdve meg tökmind1 hogy mi, mert 20 év a szabad ég alatt az elektronikának sok idõ.
Van aki meg azért halt meg, mert beragadt a gázpedál, a fék meg kopott volt. Le kellett volna állítania a motort, de nem tudta hogy ehhez menet közben folyamatosan kell nyomnia a stop gombot. Szóval nem feltétlenül az autó a hibás, hanem a kezelõje aki nem ért hozzá, és mivel pánikban van, nem tudja hogy ilyenkor teljes súllyal bele kell állnia a fékbe.
Nem tartom valószínûnek hogy egy autótolvaj, vagy egyébb hasonszõrû sûrûn vesz részt vezetéstechnikai tréningen. Vagy gondolja valaki hogy az afroamerikai kábszerdiller vérprofi?
Majdnem 30 éve vezetek. Jó ideje már nem csak hobbyból. Olyan országban, ahol azért hó is van és nem sírunk hogy 20 centi esett. Mondjuk nézd végig. Ez télen elég sûrün elõferdûl. Volt roszabb is. http://www.youtube.com/watch?v=H5LwhK3eVfU
Nem azt kérdeztem hogy egy pillanatra leállt-e. Hanem végleg. Hogy abban semmi félelmetes nincs? A céges autónál állt le. Hidd el nem kellemes érzés. És nem indúlt újra az ECU. Megszorúlt szervón az nem igazán segített volna. Amúgy meséld már el hogy milyen autó volt az? Csak hogy tudjam, melyiket kerûljem nagy ívben.
Ott konkrétan nem tudott vezetni, aki a volánnál ült. Mondjuk PW se tudott. Az hogy amatõr autóversenyzõ csak annyit jelent, hogy van pénze tûzálló overálra. De attól még nem fog tudni vezetni egy olyan autót, amivel Stig is megpördült...
Igen, ültem. Konkrétan újraindult az ECU, és míg be nem bootolt (kb 1-2 másodperc) addig nem volt motor, és pici idõ múlva elnehezült a kormány is. Ráadásul pont kanyarban történt. Nem lett semmi gond, abszolúte kézben tartható a helyzet - szerintem a mögöttem jövõ észre se vette. Menj el egy vezetéstechnikai tréningre, ott van hely elég - próbáld ki. Semmi félelmetes nincs benne.
Nincs olyan autó, ahol motor nélkül ne lenne fék. A hidraulikus fékezésûeket simán erõsebben kell ilyenkor taposni (akár teljes testsúlyból), a pneumatikusnál meg csak annyi köze van a motorhoz, hogy az tölti fel a nagynyomású tartályt. Persze ha nem megy a motor, akkor nincs tartály töltés, de ha az bizonyos érték alá esik, akkor automatikusan behúzza a féket, és míg az adott nyomást újra el nem éri, addig ki se lehet engedeni (csak ha bemászol alá).
Szervónál a meghibásodás és a leállás között akár óriási különbség is lehet. Ha leáll, csak az erõszükséglet nõ meg. Ha beragad a kormányszelep akkor repülsz a málnásba (minél bikább a szervó, annál kisebb az esélyed megfogni). Ha a munkahenger egyik oldali csöve szakad, akkor is nagy bajba kerülhetsz, ha kanyarodni próbálsz. Ha menet közben folyik el az olaj és valami miatt féloldalasan kezd levegõsödni, a kormány mozdítására akkor is ránthat egyet az autón... Egy sima motor (vagy szervó szivattyú) leállásnál minden egyéb szervó hiba veszélyesebb... Ha már cikk, akkor azt mondom: elektromos szervó. Az új kiskocsikban lassan már csak olyan lesz, de a nagyobbakban is terjed.
ÖÖÖ. Ez nem volt egy okos cselekedet. Mentõt hívni nem lett volna jobb, mint mások, a saját, és a gyerek életét veszélyeztetni?
Nyertem egyszer egy vezetéstechnikai tanfolyamra pár órát, azért tudom, hogy még a legtapasztaltabb vezetõket is érheti olyan váratlan helyzet 130 fölött, amire már nincs az a szuperreflexekkel bíró személy, aki reagálni tudna.
Sebességkorlátozások nem véletlenül vannak, és nem is a mazsolák miatt. A laikus közlekedõket védik a magukat profinak gondolóktól, és különösen szükségesek a hazai viszonyok között.
Száguldoztam én is. Éppen egy három éves gyereket vittem a sebészetre, aki szanaszét vágta magát, súlyosan vérzett. És nem álltam meg a rendõrnek, csak a kórház elött. És meg is büntettek, hiába volt vészhelyzet. Ja, hogy le is kellett volna lõniûk! Legközelebb szólok nekik ha elfelejtenék.
Egyes okostojásokat azért megkérdezném, hogy ûltek már autóban amikor elszállt a szervó? Akár kilencvennél kanyarban? Ha leáll a motor, akkor a szervó is. De szép is lenne, ha éppen a kanyarban lõnék ki a delikvenst, aki majd kiegyenesíti a kanyart, amikor vele szembe jön az okostojás. Családdal megpakolva.
Mindenképpen veszélyes lehet nem megfelelõen használva. Teszem azt valaki száguldozik, belekezd egy veszélyes elõzésbe, a kocsi teljesítménye hirtelen nullára csökken, a kocsi persze nem áll meg, de a szembejövõbe belefutott. Lehet, hogy ha tudott volna azzal a sebességgel száguldani, amit szeretett volna, akkor simán veszi az akadályt. És a szembejövõ, nagy valószínûséggel ártatlan is meghal. Autópályán el tudom képzelni, hogy mûködne. Ott meg lehet, hogy hátulról futnának bele. Ha egy ilyen eszközt célzottan bevetnék, akkor maximum helikopterrõl, ahonnan átlátom az egész forgalmi helyzetet.
Totál egyetértek KVP 26-os bejegyzésével. Kiegészíteném annyival, hogy nem megoldható a teljesen precíz irányítása. Sok járókelõnek kiütné a mobilját, tabletjét óráját, peacemakerét, és a délautón kívûl más jármûvekben is kárt okozna.
Ha leáll az autó az oké, ha esetleg elkezd gyorsítani az nem annyira. Ha meg mondjuk kicsavarja a kormányt teljesen, az a legjobb, mondjuk 130-al a pályán.
"Meg egyébként is, egy száguldozó nem feltétlen érdemel ilyen büntetést!"
a katonaság és érdeklõdik... biztos csak véletlen...
Egyreszt tul sok need for speed-et jatszott valaki, mert az egyik ilyen jatekban hasznalnak emp-t a rendorok. Masreszt a technika regota ismert es azert nem hasznaljak, mert nem eleg szelektiv, tehat nem csak a celzott jarmuvet szedi ki, de az osszes mogotte haladot is, tovabba kiuti az orvosi eszkozoket is. Ennel meg egy sima rpg is celzottabb, az csak az eltalalt autot allitja meg.
Masik problema az elektronikus gazpedal hasznalata, mivel egy ilyen esetben akar zart allapotba is ateghet egy vezerlo tranzisztor, ami folyamatos padlogazt jelent, amit aztan nem lehet az elektronikus gyujtaskapcsoloval megszakitani. Ilyen technologia van az osszes japan hibridben, a tesla-kban es a chevrolet voltban is (nallunk opel ampera). Tehat ezek az autok emp hullam hatasara 50%-os valoszinuseggel allnak meg vagy kapcsolnak padlogazra. (ezt egyebkent irja a cikkben a szakerto is)
Az autok leszigetlese nehezen oldhato meg, de egy jobb tuning muhely kepes lehet ra. Peldaul az uj teslak konnyen atalkithatoak kontaktoros elektomechanikus vezerlesure, amit atommal sem allit meg senki. De egy 70-es evekbeli dizel merci is ugyanilyen, mivel elindulas utan elektronika nelkul is tokeletesen uzemkepes marad. Tehat aki azt akarja hogy ne allitsak meg, annak olyan autoja lesz amit nem lehet igy megallitani. Aki meg csak hirtelen felindulasbol kezdett el szaguldozni, annak a hagyomanyos szoges racs is boven eleg.
Harmadik problema a technologia kontrollja. Ha a sima orszaguti rendorok is kaphatnak ilyet, akkor nagy mertekben megno ezen keszulekek ellopasanak eselye, ami azt jelenti, hogy barki megszerezheti toluk es utanna akar egy repulogep, vonat vagy egy kormanyzati konvoj, esetleg egy korhaz ellen is felhasznalhatja. Ha viszont elkezdik arnyekolni a fontosabb jarmuveket es epuleteket, akkor az arnyekolasi technologia fog elterjedni a bunozoi korokben, ami viszont pont az eredeti celszemelyek ellen hasznalhatatlanna teszi az emp fegyvereket. Ellenben sikeresen elterjedne egy uj es mindenkire veszelyes technologia a vilagban.
Pedig igaza van. Apám is csak akkor jött rá, hogy motor nélkül nincs fék a kocsiján, amikor egy hegyrõl lefelé gurulva spórolni akart a benzinen. Szerencsére idõben kapcsolt, és megállt kézifékkel.
Gyanítom, hogy azt feltételezted az írásomból, hogy az elkövetõ az aki pacemaker -t használ. Mi van, ha olyan a közlekedési szitu, hogy épp a sugárzási nyaláb elé kerül egy vétlen épp pacemaker -t használó ember? Meg egyébként is, egy száguldozó nem feltétlen érdemel ilyen büntetést! Enyhén szólva túlkapás lenne. Ezen azért gondolkozz el!
Az autóban ülõ kit érdekel? Nem kell 200-al menekülni a rendõrség elõl. Akinek mégis oka van rá, az meg nyugodtan árokba is fordulhatna felõlem. Ezt mondjuk nem úgy kéne csinálni, hogy nekiállnak agyalni azon külsõs szakemberek, hogyan állítsanak meg egy autót. Ebbe a gyártókat is be kellene vonni, könnyebb, és biztonságosabb is lenne.
"A régi kocsikat megállítja a rendõrség könnyebben, de amit a cikkben is írnak, gyors, nagy teljesítményû autókat nem érik utol, viszont sok bennük az elektronika."
btw nem sok értelmét nem látom... - megyünk bankot rabolni? - persze. - fegyver, maszk megvan? - igen. - húú és a kocsit leszigeteltetted? - pipa - akkor indulás
Kíváncsi lennék, hogy ez a módszer az autók mekkora hányadánál indítja a légzsákokat? Egy eleve száguldozó autóban az szerintem sokkal veszélyesebb (a többi közlekedõre is!) mint a szervók leállása... Vagy gondoljunk egy megbolonduló ESP-re, milyen következményekkel járhat.
Ugyan már, ezzel sem lesz 100%ban kizárva az autós üldözés, de pl a hirtelen jött eseteket amik gondolom a 95%-át adják az üldözéseknek pl. kocsilopás, ittas vezetés miatti menekülés, stb. igenis hasznos lehet. A régi kocsikat megállítja a rendõrség könnyebben, de amit a cikkben is írnak, gyors, nagy teljesítményû autókat nem érik utol, viszont sok bennük az elektronika.
Tök jó, hogy mindenki az autóval foglalkozik. :) És mi van az utassal? Mi van a pacemaker van beszerelve neki? Gratulálok a hatóságoknak. Amerikába pont ezért vetették el ezt az ötletet! Ha valóra válik, remélem a saját beteg rokonaikon tesztelik elõször!
Mesélj errõl többet kérlek! Hogyan kötöd ki az elektronikát, ami az üzemanyag-adagolástól az utolsó csavarig mindent vezérel egy napjainkban készült autóban? Ez a kütyü a jövõnek készül, nem a múltnak, meg nem is a magyar átlagautóknak.
ECU-t be kell tekerni pár rétegnyi alufóliába, és a probléma meg is van oldva. Metroban is amikor megcsinálták azt, hogy RFID volt mindenen vettek egy termoszt, és telerakták SD kártyával. Szóval ez már szakállas trükknek számít.
Hány milliárdot is költöttünk el megint anélkül, hogy gondolkoztunk volna?
Amúgy ez a módszer az EMP-hatást használja fel, az ellen meg lehet védekezni, csak megfelelõ védõburkolattal kell ellátni az elektronikát(Faraday-ketrec+védõburkolatos vezetékek, motorok). Nem olcsó, de a seregben olyan UAZ-on nyomultam, ami fel volt szerelve ilyen árnyékolással. Igaz fõleg azért, hogy ne zavarja a motor a rátelepített adóvevõ állomást.
Nincs olyan autó, még, amiben nincs mechanikus kapcsolat a kormánykerék és a kormányzott kereke között. Szervórásegítés lehetséges, sõt már az alsókategóriás autókban is egyre gyakoribb, közép és felsõkategóriás autóknál meg alap. Nem is vennék olyat, ami tisztán elektronikus kormányzású, nem õrültem meg. Kell az a biztonság, hogy minden körülmény közepette tudjak kormányozni.
Ha behozzák azt, hogy távolról ki lehessen kapcsolni az autók elektronikáját, minden gyorshajtó és bankrabló elsõ dolga lesz ezt kikötni. Szóval ez csak arra lesz jó, hogy a törvénytisztelõ polgár ne lóghasson el a rendõrök elõl. De a törvénytisztelõ polgár amúgy sem fog ellógni az igazoltatást végzõ rendõr elõl.
Ha a motor leáll a kormányszervó is. De fékezni még 3-5x lehet. Továbbá ha sebességben van az autó (és miért ne lenne) akkor megállít a motorfék is. Ez az eszköz megállíthatja az összes motorvezérlõ elektronikával ellátott jármûvet. A 80as években kezdték el bevezetni, elõtte a gyújtás kalapácsos rotorral volt megvalósitva. Szóval ezentúl a bankrablók a 69es dodge chargert fogják választani vagy valamelyik alternativáját: Polski 126, Skoda 105, Lada 2105, Trabant 601, Zastava 55, Dacia 1100...
Jelenleg egyetlen autóban elektronikus csak a kormányzás, és abban is van mechanikus tartalék vészesetre. A fékeknél és a kormányzásnál is csak a rásegítés elektronikus.
Olvass utána. Európában jogszabály tiltja az olyan autók forgalomba helyezését, ahol nincs közvetlen kapcsolat a kormányzott kerekek és a kormánykerék között. Ugyanez igaz a fékre is. Nem minõsül közvetlen kapcsolatnak egy motorral megvalósított áttétel. Úgyhogy csak a megnövekedett kormányzási erõre és megnövekedett fékútra(mert nincs rásegítés) kell számítani. Meg hogy elhallgat a rádió és hallani fogja tõle, hogy szól a sziréna és álljon meg. Üdv Kiborg
Pedig igaza van. Az új autókban már mind a fék mind a kormányzás teljesen elektronikus. Ha elmegy az áram ezek egyike se fog müködik (nem úgy mint a régebbi modelleknél ahol csak nagyobb erõt kellet kifejteni), de a kocsi lendülete nem szünik meg.
Mennyibe tart leszigetelni az elektronikát? Holnaptól majd ez is alapfelszereltség lesz az autókban vagy ha nem majd bármelyik autószerelõ megcsinálja némi apróért.
Pont erre gondoltam én is. Szép lesz, ha a tolvajok bármikor kiszedhetnek a kocsidból. Érdemes lenne már most a jogszabályokkal védeni ennek használatát.