Akkor egy kis űrállomás építés tutorial:
I . A korábbi részekkel ellentétben, legelőször venned kell egy "telket". Térkép, majd a baloldali menüben a "körző" ikon (Manage Plots). Abban a szektorban tudsz építési telket venni, ahol éppen vagy. Először rányomsz a Create Plot gombra, majd megjelenik egy zöld ikon, amiben fogaskerekek vannak. Ez jelenti, hogy te ott telket akarsz venni.A térképen ezután ezt az alap kockát oda rakod ahová akarod. Klikk+nyomva tart, mozgat. A térképet meg tudod dönteni, hogy ne csak felülnézetben legyen, így az űrállomás (a telek) magasságát is be tudod állítani.
Az alap beállítás egy 2x2 km-es kocka.Mivel ugye az űrben vagyunk és térben, ezért a "telket" a koordináta rendszer minden irányába tudod növelni, (X+ X- , Y+ Y- , Z+ Z-). A telek méretének növelésével nő az ára is. Az árat továbbá erősen befolyásolja annak elhelyezkedése, melyik faj, melyik rendszerében van, illetve ha highway vagy ugrókapu mellé építed, akkor a legdrágább, mert jó lesz a közlekedése.
A telekméret növelése a csúszkákkal lehetséges. A telek csak akkor lesz a tiéd, ha a Confirm gombot megnyomod, addig nyugodtan állítgathatod. Ne feledd, hogy ha már egyszer megvetted, kifizetted, lehet utána is bővíteni nagyobbra a telket, de kisebbre venni már nem. Alapból egy 5x5x5 km-es telek bőven elegendő. A Real Estate Transfer Tax mutatja, hogy mibe fog kerülni. Lehet úgymond illegálisan is építkezni (nem fizeted ki a telek árát), sosem próbáltam és figyelmeztet is, hogy súlyos következményei lesznek, ezért ne csináld.
II. Építkezés megkezdése
Tehát megvetted a telket, van egy üres 3D-s kockád (vagy téglatest,attól függ milyet vettél). Ahhoz hogy űrállomást építhess, vásárolnod vagy szkennelned kell terveket.Ezeket megveheted a fajok képivselőinél - Faction Representative. Hogy ők hol vannak, majd később spoilerben megmondom, mert neked kellene felkutatni őket.
Mindhárom fajnak van egy képviselője, náluk tudod a fajspecifikus modulokat megvenni.Sokba kerül minden, ezért vagy szkennelj vagy gyűjts sok sok pénzt, mielőtt belevágsz. A képernyő bal oldalán van a menü, amelyből kiválaszthatod a különféle modul típusokat.Például, gyártó, védelmi, összekötö, dokk,stb. Középen látható maga az építendő űrállomás 3D-s kinézete. A jobb oldalon a Modules-ben mutatja, hogy milyen elemek lesznek beépítve, milyen sorrendben, némelyik elemen egy kicsi ceruza ikonnal, ez a fegyverezéshez való, erről később.
1. Minden űrállomáshoz kell legalább egy dokk. A dokk mérete határozza meg, hogy mekkora hajók állhatnak be. Ezenkívül a dokkoban van a Manager "irodája" is.A kicsi dokkok között van különbség. Pl az "1M6S" 1 db M méretű és 6 db S méretű leszállópályát tartalmaz. A Basic, Standard, Luxury verzió csak a kinézetre van hatással. A "3M6S" típusú már egyszerre 3 db M méretű hajót és 6 db S méretűt tud fogadni. A dokkok úgy működnek, hogy ha dugó vagy sorbanállás van, akkor a hajókat elrakja a belső dokkba, tehát nem csak 3 db hajó fér el benne. A nagy méretű dokk kizárólag L és XL hajóknak van, ezekből van 1-es és 3-as beálló. A háromágúból van E és T alakú. Ezekre te is csak nagy hajókkal tudsz dokkolni. Tehát első dolog, hogy felépíted a dokkot. Az elemeket a baloldali menüből tudod kiválasztani.
Navigáció építés módban:
W A S D mozgatás. Jobb egérgomb lenyomva, döntés és forgatás.Bal egérgomb kiválasztás, elemek mozgatása.
2.Építkezés
Én elsőre mindig a dokkot rakom le, abból is a nagyot. Nagyon sok helyet foglal és mutatja barna térhálóval, hogy hol tartozik hozzá egy be nem építhető terület. Ez a "hely kihagyás" az űrhajóknak. Ez azért van, hogy még véletlenül se tudjál beleépíteni a dokkba, és emiatt a hajók ne tudjanak bedokkolni.Mindenkinek a fantáziájára van bízva milyet épít, de én úgy szoktam, hogy a lehető legjobban ki tudjam használni a rendelkezésre álló építési telek méreteit. A nagy dokkot nem
kötelező, de erősen ajánlott megépíteni.
Ezután összekötőelemekkel építem tovább, majd lerakom a kicsi dokkot is.Innentől már rád van bízva, hogy hogyan, milyet építesz, mintha Legóznál.Az elemeket tudod forgatni és mozgatni. Ballal kijelöl,bal lenyomva és húzás a mozgatás, jobb lenyomva tart és húzás a forgatás.Ha egy elemen a jobbal klikkelsz, feljön a menü. Az elemeket lehet másolni (Copy Module), illetve kijelölt komplett részeket is (Copy Sequence). Az elemek egymásba csatolhatók, tényleg, mintha legóznánk. Nyilak mutatják, hol, hogyan tudod egymásba csatolni őket.Az építési menüben az elemeken jobb egérgombot nyomva behívhatjuk az Enciklopédiát, azaz megnézhetjük, hogy mit csinál az adott elem, mibe kerül és ha gyártó elem, akkor mit fog felhasználni, mennyit termel,stb.
3. Felfegyverzés
Űrállomásunknak vannak komoly védelmi képességei.Szükség is van rá, hiszen bármikor megtámadhatnak. Továbbá lehet építeni csak fegyverplatformokat, amik nem gyártanak, de őriznek egy nagy területet.
A fegyverek, pajzsok, rakéták, stb tervrajzait is meg kell vennünk. Ezek ugyanazok, mint az űrhajókon, tehát egyszer megveszed és aztán mindkettőhöz jó.Szkennelni csak magát a platformot lehet, a lövegeket/pajzsokat,stb-t meg kell venni.
Vannak elemek, amelyeket fel lehet fegyverezni.Ilyenek a gyártómodulok, a raktárak és a védelmi platformok.Ebben az esetben jobb egérgomb az elemen, majd az Edit Loadout-ot kell kiválasztani és bejön az adott elem képe.
A képen látható hogy hasonló, mint hajógyártásnál. Ki kell választani a menükből, hogy mit szeretnénk, hová, majd a Confirm Loadout-tal véglegesíteni. A fajoknak különféle fegyverplatformjai vannak és máshogyan lehet felfegyverezni. Mindenkinek meg kell ismerni, melyik fegyver mire jó, mit érdemes mivel kombinálni, majd adok ehhez is tippet.
4. Véglegesítés
Ha megépítettük a modellünket, el is menthetjük. A felső sorban lévő Floppy lemez gombra klikkelve, majd nevet megadva elmenthetjük űrállomás-tervünket, hogy ha később ugyanilyet akarunk,ne kelljen az elejétől megépíteni. Szükségünk lesz még egy CV-re, azaz építőhajóra. Nem kell megijedni, nem kell megvásárolni 10+millióért, fel lehet bérelni 50000 creditért. Tehát, az Assign Builder-re nyomva bejön a térkép. Ha szerencsénk van és van a közelünkben CV, akkor felbérelhetjük azt, ha nincs, odébb kell mennünk, majd ő odajön, csak így tovább tart az építkezés valamivel. Klikk a CV-n jobbal, majd Select. Ha van saját CV-nk, akkor megjelenik a menüben. Ha az adott faj CV-je foglalt, akkor a BUSY jelenik meg a hajójának sorában. Az 50 ezret levonta, de ő már nekünk dolgozik.Odajön és elkezd építkezni.
Nézzünk át mindent, mielőtt a Confirm Module Changes-re nyomunk.
III. Az űrállomás részei
Nem fogom mind a 300 féle alkotóelemet felsorolni, de beszélek róluk.
1. Építőelemek és összekötőelemek (Other): ezek kötik össze a főelemeket, felfoghatjuk távtartónak, és kereszteződésnek,elágazásnak is őket.Ezekhez csatolhatjuk a főelemeket.
2. Gyártóegységek (Production modules): ez a lényeg. Ezek a modulok gyártják a termékeket. Minden terméknek van egy saját modulja, egy modul egyfajta terméket gyárt/termel. A gyártómodulok fegyverezhetők és tartoznak hozzájuk drónok, amiket majd nekünk kell felszerelni az állomás beállításainál.Értelemszerűen minél többet építünk, annál többet és gyorsabban fog előállítani.
3. Raktárak (Storage): Háromfajta raktárunk van. Hál'Istennek nem bonyolították túl a dolgot, mint az előző részben. A Liquid Storage a nyers gázoknak van, a Solid a nyers, szilárd anyagoknak, a Container pedig az összes többi kész,félkész anyagoknak, még a Víznek is ! Ezutóbbi a termékek 80%-át lefedi. A raktármodulok mindhárom fajnál máshogy néznek ki, de mindegyiküknél van S,M,L méretű. Az Argon raktárak vízszintesen nagyok, a Teladi függőlegesen, a Paranid szintén, de az még kerek is egy kicsit. Attól függően, hogy mit állítunk elő, és milyen anyagok kellenek az előállításhoz úgy válasszuk meg a raktár típusát.
4. Dokkok (Docking modules): már említettem, hogy kétféle van: kicsi (S és M hajóknak) és nagy (L és XL hajóknak) a dokkok fegyvertelenek, de itt állomásoznak a vadászgépek és fregattok is. Dokk nélkül nem működik a gyár.
5. Védelmi és adminsztratív modulok (Defensive modules)
Fegyverplatformok, amik brutálisan felfegyverezhetők. Ha erődöt építünk, ezek kellenek. Ha gyárat, akkor is, csak nem kell annyi. M-es és L-es lövegeket, M-es és L-es pajzsokat tudunk rájuk aggatni. Összekötő elemekkel érdemes bekötni őket és úgy helyezni, hogy nagy területet fedezzenek. Ha építünk rakétakilövőt, akkor a rakétákat majd az állomás beállításánál tudjuk feltölteni. Az adminisztratív épületek egy másik operett, még nem teljesen kiforrott dolog. Ezekkel lehet szektorokat elfoglalni. Építünk egy ilyen, körbevesszük fegyverplatformokkal és tartjuk. Aztán egy idő után miénk lesz a szektor.
6. Lakómodulok, habitátumok
Építésük nem kötelező, de nagyon jó. Növelik a termelést, 25-30%-kal.Ezt régen a specialisták csinálták, itt most a lakosság adja.Ezenkívül lesz élet a dokkban, azaz egyre több emberünk lesz, nem lesz üres dokk. Ezeket utána ugyanúgy felhasználhatjuk vagy kijelölhetjük hogy dolgozzanak valamelyik hajónkon.Háromfajta méretben vannak, mindhárom fajnak. S,M és L: 250,500 és 1000 lakos befogadására. Ha építünk lakómodult, szükségünk lesz az adott lakómodul fajának kajájára és Medical Supplies-ra is.
Tudni kell, azonban hogy csak az adott faj képviselői költöznek bele. Tehát Teladi Biome-ba, csak Teladi költözik, és leginkább akkor, ha Teladi rendszerben van az állomás.Tehát hiába építünk Argon lakómodult Teladi rendszerbe, nem nagyon fognak az emberek beköltözni, illetve nagyon kevesen.Persze lehet vegyesen is építeni. Igazából mindegy ki lakja. A beköltözés időzített, nem lehet gyorsítani, nincs ráhatással semmi. Az állomás infóban van egy rész, ami az ajánlott dolgozó létszámot mutatja. Minél nagyobb az állomás, minél több dolgot gyártunk, annál több dolgozó kell.
7. Építőmodulok (Building modules)
Ez csak akkor jelenik meg, ha már megvettük a hajógyár terveit. Igen, építhetünk saját űrhajógyárat, de ez borzasztó sok pénzbe kerül (százmilliókba) és meg kell venni minden tervrajzot, minden űrhajó, minden eleméhez. Tehát ebbe csak akkor fogjunk bele ha minimum 1 milliárdunk van.Ez majd egy külön fejezet lesz.
8. Utazó modulok (Venture modules)
Ez egy kísérleti dolog, én nem használom. Terveznek egy olyan "multiplayer" módot a játékhoz, amelyben a saját hajóinkat átküldhetjük egy másik játékos világába kalandozni és feladatokat végrehajtani. Ez fejlesztés alatt van, nem is biztos hogy lesz végleges része és kapásból beindultak a csalások ezügyben.
IV. Az építkezés
Maga az építkezés egy hosszú folyamat, ezért segíthetünk magunkon, ha már összeraktuk a SETA-t. Ez egy időgyorsító cucc. Építkezésnél a CV lerak egy Build Storage-et, ami egyfajta "építőanyag-udvar", ahová majd a teherhajók leszállítják az építőanyagot.Az épülő űrállomás ikonjára jobbal kattintva menjünk a Manage Funds-ra. Itt kétféle csúszka van, nekünk most az alsó kell, a Funds for Construction. Itt adunk pénzt a kőműveseknek, azaz az építőknek. Miért is?
Az építkezéshez kétféleképpen lehet az anyagokat leszállítani:
a. Vagy a saját teherhajóinkkal megvesszük és leszállítjuk, mint ha kereskednénk
b. Vagy adunk pénzt az építkezésre, és amíg az tart, addig a CV kifizeti az építőanyagok árát a kereskedőknek.Ha van lóvé, elkezdenek ömleni a teherhajók hozzánk és hozzák az anyagokat. Ha elfogy a pénz, akkor leállnak a szállítással. Gyártól függően indulásnak 15-20 milliót szoktam adni. Aztán ha elfogy, adok még. Igen, mint mondtam, sokba kerül. Egy Claytronics gyártómodul önmagában 15-20 milliónyi építőanyagba kerül. Egy Ore Refinery kb 1 millióba...
Be lehet állítani, hogy mennyiért vegyen max anyagot, azaz mennyit fizzesen a beszállítónak a CV. Ezt nem tanácsos nagyon elállítani, mert különben baromi sokáig fog tartani az építkezés. Kapcsoljunk kereskedelmi módba a térképen, hogy lássuk milyen anyagok kellenek.Szállítsuk le az összes építőanyagot vagy adjunk pénzt és várjunk. Az építkezés abban a sorrendben történik, amilyen sorrendben a modellt megépítettük. Erről a jobb oldali Modules pontban tudunk tájékozódni, az építés/módosítés menüben.
V. Indítás, beállítás
Ha készen van a kicsi dokkunk, már be is állhatunk és leszállhatunk. Ideje beállítani az űrállomást. Habár én javaslom, várjuk meg, amíg teljesen elkészül, hiszen a legfontosabbakat akkor tudjuk. Szükségünk van egy Manager-re. Ez lehet bárki, de ajánlott egy kereskedelmi teherhajó képzett kapitányát adni, neki ugyanis magas a Management skill-je. De ha nincs ilyenünk, hát kijelölünk valakit. Ő lesz a gyárigazgató. Ahogy beindul a termelés és rendelünk pár hajót is az űrállomáshoz, az igazgatónk elkezd fejlődni. Minél több csillagja van, annál nagyobb lesz a terület, ahová elküldi a hajókat eladni, illetve vásárolni. Rajta kívül más nem kell. Adjunk neki pénzt is vagy kezdjük el magunk beszállítani manuálisan az anyagokat, termékeket. Egyszer csak beindul a gyártás.
Térkép módban jobb katt. a gyáron, majd Logical Overview. Ide bejön egy grafikon és egy folyamatábra. A folyamatábrán látjuk, hogy mit gyártunk, ahhoz milyen anyagok kellenek, mi a végtermék. Az egyes buborékokra klikkelve lejön egy kicsi menü, ahol beállíthatjuk, hogy megtiltsuk az adott termék kereskedelmét az AI-nak (Restrict Trade to other factions), illetve hogy az eladási árak automatikusak legyenek vagy sem és az árát a terméknek.Látjuk azt is, mely hajók várhatók, mikor amik hozzák/viszik az anyagokat.
Nézzük tovább. A folyamatábrát lehet széltében és hosszában is görgetni. Ha lefelé görgetjük találunk ott olyat, hogy Workforce, Station Account, Drones és Ammunition. No, ide vannak eldugva azok a legfontosabb dolgok, amik nem hiányozhatnak. A Drones és Ammunition részeket lenyitva tudunk hozzáadni állomásunkhoz drónokat és lőszert.
Drónok: négyféle drón van, ebből az egyiket csak hajógyár építése esetén látjuk.
- Cargo Drone: segítségével felgyorsul az L és XL hajók és az állomás közötti rakodás. Ha pl a hajónak nincs, de az állomásnak van, akkor is ki tud rakodni.
- Defence Drone: ők támadás esetén kirajzanak. Kicsik, gyorsak és elég erősek, egy XL-es hajót is meg tudnak semmisíteni, ha sokan vannak.
- Repair Drone: javító drónok. Ha megsérül az állomás, ők fogják visszaépíteni/javítani a sérült modult. Ehhez persze majd be fognak kérni építőanyagot is, de nem kell a CV-t hívni, mint a korábbi részben.
- Build Drone: hajógyárnál van szerep, ők építik az L-es és XL-es dokkban az űrhajókat, továbbá CV-re lehet még rakni.
Ammunition, lőszer:
Adhatunk kétféle rakétavető löveget űrállomásainknak, úgymint az űrhajóknak is. Az egyik a Tracking (ez célkövető), a másik a Dumbfire (nem célkövető). Itt tudjuk megadni, hogy mennyit szeretnénk és miből. Ha beállítottuk, megjelenik a kereskedelmi ablakban a Missile Components igény is.
- A Workforce mutatja, hogy mennyi az optimális munkaerő a legjobb működéshez, mennyi van, mennyit esznek és mennyivel nő a számuk.Tulajdonképpen a lakosságot mutatja meg.
- A Station Account ugyanaz, mint a Manage Funds. Mutatja mennyi pénze van az állomásnak és mennyi kéne minimum a működéshez.
VI. Gyártás
Nem egy komplikált dolog,még mindig a Logical Overview nézetben vagyunk. Nézzünk meg a képernyő fölső részén a gyártási folyamatábrát:
A végtermék legyen a Smart Chip. Ehhez nyersanyag: Energy Cell, Silicon Wafers --> Smart Chip
Eldönthetjük, hogy minden hozzávalót megveszünk és csak a végterméket gyártjuk vagy építünk olyan kompluxumot, ami magában foglalja a végtermék előállításához szükséges anyagok termelését is. Be tudjuk állítani mennyiért vegyük és mennyiért adjuk a termékeket. Én soha nem nyúltam hozzá, kivéve, ha célom volt vele. Ha megvan az alapanyag, indul a gyártás.
Később, ha nem akarjuk venni az alapanyagot, akkor építünk egy Silicon refinery-t pluszban az űrállomásunkhoz. Ebben az esetben a folyamat így fog kinézni:
Energy Cell, Silicon Ore --> Silicon Refinery-->Silicon Wafers-->Smart Chip Factory + Energy Cell-->Smart Chip Factory
Tehát mindjárt közbeiktattunk egy bányászmodult, ami legyártja nekünk nyers szilícium ércből és energiából a szilícium ostyát, ami megy a chip gyárba és így tovább.Persze ide már kellenek bányászhajók is, hacsak nem hagyatkozunk a többiekre, akik szívesen hoznak nekünk, ha van pénzünk.
Minden gyártó modulnak van egy rendje, miből mennyit használ fel. Ha többet termelünk, mint a felhasznált anyag, akkor azt külön el tudjuk adni. Például maradjunk a Smart Chip-nél. Ha szeretnénk Silicon Wafers-t is árulni, akkor többet kell termelnünk, mint amennyit a Smartchip Factory felhasznál belőle, így a felesleget el tudjuk adni. Ki lehet alakítani komplett önellátó központokat is, de ezek igencsak megterhelik a gépet, és az adott szektorban eléggé vissza fog esni az FPS.
Hajók űrállomáshoz rendelése
Előbb vagy utóbb szükség lesz saját űrhajókra is, amik nekünk kereskednek, illetve kellenek olyanok, amik megvédenek.4 féle feladatra lehet használni a hajókat.Mindent a Manager, azaz a gyárigazgató irányít, nekünk nincs dolgunk vele.
- Protect: ebben az esetben magát az űrállomást védi a kijelölt katonai űrhajó. Felrajzol egy gömböt azállomás körül, egy kábé 15-20 km átmérőjű. Ami ezen belül repül és ellenséges vay akár megtámadja gyárunkat, annak nekitámad.
- Defend: hasonló, mint feljebb, de ez a kereskedelmi hajóinknak ad védelmet, azaz kíséretet. Ha viszont egy L-es méretű rombolót vagy XL méretű hajót adunk így hozzá, akkor az az egész szektorban fog járőrözni, ahol a gyárunk van.Például van 4 teherhajónk, veszünk 4 vadászt, így mindegyikhez jut 1.Ha 8-at veszünk akkor kettő,stb. Rendelhetünk fregattot is, az is elkíséri a teherhajóinkat.
- Trade: kereskedelem. Ez eladást és vételt jelent. Eladja a gyárunk által termelt termékeket és veszi aa szükségest.A Manager irányítja.
- Mine: bányászik a gyárunk részére. Ha például gázt vagy szilárd nyersanyagot felhasználó gyárunk van, akkor kell a bányászhajó. Minden automata, a Manager irányít.
Az űrhajók állomáshoz rendelése egyszerű.A Térkép, Properties menüből válasszuk ki a kiszemelt hajót, majd jobb klikk az állomáson és válaszuk ki valamelyik feladatot (Assignment).
Kb ennyit a gyárakról és az építkezésről.