Nagyjabol a dronokra tervezett EU-s iranyelv megfelel a jelenlegi magyar szabalyozasnak.
A terkep alapu sebessegkorlatozas viszont tenyleg jo otlet, foleg ha kotelezo lesz. Ez megoldja a gyorshajtas problemajat, mert ha pl. kint lesz a virtualis 20 km/h-as sebessegkorlatozo tabla a sztradan, akkor ott annyival fog menni mindenki. Raadasul ezt meg lehet csinalni idojarasfuggore, tehat ha leszall a tejfol kod es meteorologiai riasztas van, akkor mindenki csak lepesben, meg akkor ha a kocsi tudna 200+-al is menni...
És amikor majd előzés közben aktiválódik, akkor szépen nekimész majd a szemben jövőnek... vagy vészhelyzet miatt kellene gyorsítanod, hogy elkerülj egy balesetet. Aztán a további problémák, hogy kint felejtett tábla miatt tötymörög mindenki. Lehetne ezt még sorolni, mert papíron jól hangzik csak a valóságot is figyelembe kellene venni. Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2018.04.12. 13:21:19
A nyilatkozó alapvetően szerintem végre normálisan áll hozzá. Évtizedek óta trendszerűen csökken az 1 millió lakosra jutó baleset/halálos baleset a forgalom növekedése ellenére. Ez valszeg nem kis részben az új technológiák elterjedése, esetleg kötelezővé tételének köszönhető, öv, légzsák, ABS.
A fokozatosságot, a technológia kiforrását azonban meg kell várni, az nem reális, hogy egy cég bejelenti, hogy hú neki van egy önvezérlő autója, a hurráoptimista politikus elhiszi és kijárja, hogy így engedélyezzék, forgalombahozzák, majd néhány kisebb nagyobb baleset után rákérdez, hogy: Tényleg van? A cég meg azt mondja: Ja, nem.
A probléma, hogy nem egyféle autó közlekedik. Extrém példa: egy 30+ éves wartburgnak nyári gumival télen egészen más menettulajdonságai vannak mint egy 3 tonnás SUV-nak jó minőségű téli gumival. Ezért a fix sebességhatár világos, és elfogadott. Időjárási viszonyokra viszont a gépjármű vezetője figyeljen.
Ha elvonatkoztatunk a magyar állapotoktól, akkor egy sebesség szabályzó megoldás nem űrtechnika. Az egyetlen probléma, hogy a jel kódolását elég gyakran változtassák ahhoz, hogy ne akarja senki feltörni, mert ha megszerzik a tudjukik, akkor abból elég nagy baj lehet. Megjegyzem a lopásgátló központi rendszer se lenne komoly tétel még sincs megoldva.
A valóságot? Aki önvezető autókról álmodozik, az már eleve nem a valóságot veszi figyelembe, mert megfeledkezik arról, hogy rengeteg motoros is van az utakon. Mert valahogy minden személyiségi jogot korlátozó futurista agyrém csak az autósokra vonatkozik...
Szerencsére úgy tűnik, hogy aki döntési pozícióban van reálisan látja az önvezetés jövőjét, és az oda vezető utat is.
Sebességszabályozás részhez a cikket érdemes elolvasni: "Az intelligens sebességfigyelés is biztonságosabbá teheti a közúti közlekedést, de persze aki akarja, ki is kapcsolhatja ezeket az elektronikákat." - nem egy irányítást átvevő rendszerről van szó. Ki lehet kapcsolni. Sem túlhype-olni, sem félni tőle nem érdemes.
Személy szerint hiányoltam is, hogy az új, kiforrott biztonsági rendszerek kötelezővé váljanak. Ezek közé elsőként venném fel a téli/nyárigumit, mivel minimális költség mellett komoly előrelépés. (a költség ugye a csere és a tárolás, mert kopni mindig csak egy garnitúra fog). Persze fontos a sávtartás is, de épp a minap meséli ismerősöm, hogy az úton keresztben, megfordulás közben egyszerűen leblokkolt a supercar. Vélhetőleg nem volt felkészítve a sávtartás ilyen "váratlan" helyzetre, így okozva balesetveszélyes helyzetet. Egy rutinos sofőrnek a piaci nyomás miatt idő előtt megjelenő automata megoldások több váratlan helyzetet teremtenek jelenleg, mint a legidiótább sofőrök. Utoljára szerkesztette: CsZ, 2018.04.13. 12:54:33
Most olvastam egy cikket az ABS-ről. Az 1920-as években elkezdték tervezgetni, az első kísérletek a 40-es években kezdődtek. A 70-es években sikerült gyakorlatilag megvalósítani és a drágább kocsiknál fokozatosan bevezetni. Végül csak 2000 urán vált az új autók kötelező felszerelésévé.
Szal na. Az önvezérlés, vagy csak az automata fék/sávtartó elektronika is be kell hogy járjon egy hasonló ívet, ami persze remélhetően rövidebb lesz, de nem az a gyere buci hamm bekaplak hirtelenséggel kell, hogy megtörténjen.
A technológiára itt most nem kell várni, hiszen automata fékezés, ráfutásgátló, sávtartó automatika már bő 10 éve is volt a jobb kocsikon és már akkor is jól működött. Mostanra már szépen lecsorgott a technológia az alsóbb osztályba is, gyakorlatilag minden márkásabb gyártó alsó osztályaiban is megjelent, a legalsóbb felszereltségi szinten is.
Ilyen szempontból a szabályozás inkább csak leköveti az életet, és inkább arra irányul hogy az Európába forgalmazott kocsikban ezen senki se spórolhasson.
Persze, de ezeket a fejlesztéseket kezeljük külön. Az adott képességet a közlekedési hatóság vizsgálja, adjanak ki rá szabványokat, azok betartását követeljék meg, a jogalkotó végül, ha már nem luxuskategória a technika, akkor adjon ki rá kötelező bevezetést.
Az automata fék, meg a sávtartás már itt tart. Az viszont még nincs, hogy Teszlát hazaküldöm az asszonyért.
Ne legyél már ilyen tökfej! Csak azt tudod elképzelni, ha az autó nagyon gyorsan megy és kattra lekorlátoz?! :-O Valószínűleg fokozatos lesz a lassítás illetve egy hangjelzés előzheti meg. Kint felejtett tábla pedig bizonyára előfordul majd az elején, meg fogják oldani, főleg ha sokakat érint. ;-) A digitális tábláknak pont az az előnye, hogy élőben változtatható, akár az időjárástól függően is, ahogy alább írták.
Ötletes, ill. támogatom az ilyen fejlesztéseket, de nagyobb részben a közlekedő sofőröket "szkennelném", mert katasztrófa milyenek vannak. (és a baleseteket is 90%-ban ők idézik elő)