F1 2002

F1 2002

2002. június 20. 02:10, Csütörtök
Most követezik az egyik legfontosabb kérdéskör, vagyis kiderül, hogy milyen fizikával és irányítással rendelkezik az EA Sports legfrissebb üdvöskéje! A fejlesztők továbbfejlesztett fizikát ígértek, és azt kell mondjam, hogy tartották magukat korábbi ígéreteikhez. Nehéz pontosan leírni, hogy mozgás terén az F1 2002 milyen szempontból jobb, mint az F1 2001, mindenesetre az ember egyszerűen úgy érzi, hogy jobban mozog az általa irányított gépezet. Szorosan ide kapcsolódik az irányítás kérdése is, melynek kapcsán elmondható, hogy az F1 2002-ben sokkal kifinomultabbá vált az írányítóeszközök konfigurációs része. Mondanom sem kell, hogy billentyűzetről közel játszhatatlan a game, azonban egy jól belőtt kormánnyal véleményem szerint istenien lehet irányítani a járgányokat, az FFB hatások pedig ugyancsak jól el lettek találva. Fantasztikus érzés, ahogy a rázókövön zötykölődő autót némi korrigálás révén sikerül megóvni a kicsúszástól, vagy a megpördüléstől, ezt mindenkinek ki kell próbálnia!

Klikk ide!    Klikk ide!

Újdonság a Launch Control, a Traction Control, valamint a különböző váltási módozatok igénybevételi lehetősége. A Launch Control használata révén megtapasztalhatjuk, hogy a pilóták helyett manapság lényegében már számítógépek rajtolnak, ezenkívül pedig érdemes kipróbálni a félautomata sebességváltási megoldásokat, melyek közül én az automatikusan csak felfelé váltó módot kedveltem meg. A már jól ismert segítő funkciók révén sokkal könnyebbé tehető az autók irányítása, azonban ezek használatával éppen a játék lényegét irtjuk ki. Összességében egyébként elmondható, hogy az F1 2002 rendkívül nehézre sikerült, és úgy vélem, hogy emiatt sokan néhány kör megtétele után a sarokba fogják majd dobni. Üzenem nekik: ne tegyék! Kis gyakorlás, némi finomhangolás és ráhangolódás után kiváló kikapcsolódást jelent az F1 2002.

Klikk ide!    Klikk ide!

Ha már a finomhangolásnál tartottunk, említést kell tenni az F1 2002 egyik talán legfontosabb újításáról, mely nem más, mint a rendkívül alaposan kidolgozott telemetria. A telemetriai rendszernek hála, az igazán fanatikus F1 gamerek a legapróbb vezetéstechnikai és járműhangolási változtatások hatásait is figyelemmel tudják kísérni, így többek közt ki lehet elemezni, hogy egy-egy kör alatt hogyan változott a kocsi sebessége, gyorsulása, motorjának, illetve abroncsainak hőmérséklete, vagy akár a felfüggesztés mozgásából is le lehet vonni bizonyos következtetéseket. A telemetriai rész egyébként elég alapos doksit kapott, azonban érdekes megoldás, hogy a telemetria lényegében egy külön program, mely nem képezi szerves részét az F1 2002-nek, igaz, így annak elindítása nélkül úgymond offline is elemezhetünk ezt-azt. Fontos szolgáltatás, hogy segítségével jól sikerült köreink adatait pillanatok alatt fellőhetjük a webre, ahol később aztán összehasonlíthatjuk más pilóták eredményeivel.

Klikk ide!    Klikk ide!

A játék főmenüje az elmúlt hónapok alatt átesett ugyan némi változtatáson, azonban alapjaiban véve maradt a régi. A kezdő játékosok kapásból választhatják a már ismerős Driving School módot, melyben egy két-, illetve háromszemélyes Arrows, és egy kétszemélyes Minardiban ülve vehetnek vezetési leckéket, mégpedig hét különböző pályán. A Test Day módban egyedül, vagy esetleg más csapatok pilótái által zavartatva csiszolhatjuk tudásunkat, illetve állítgathatjuk autónk beállításait. A Race módban egy versenyhétvégét vezethetünk végig, vagyis a szabadedzések és az időmérő edzés után a vasárnapi versenyen kell bizonyítanunk. A Championship játékmód természetesen a tizenhét futamból álló bajnokságot dolgozza fel, a Multiplayer részben pedig LAN-on, vagy interneten (GameSpy) keresztül játszhatunk egyszerre akár tizenhatan is, igaz gépi ellenfelek nélkül. Nekem az internetes multiplayer részt volt szerencsém kipróbálni, és azt kell mondjam, hogy megfelelő net kapcsolat birtokában igen jó versenyeket zavartunk le a különböző nemzetiségű kollégákkal. Érdekesség, hogy a Quick Race mód eltűnt a játékból.

Klikk ide!    Klikk ide!

Amint elkészítettük saját versenyzői profilunkat, ki is választhatunk egy pályát, melynek betöltése közben pár szóban megismerkedhetünk a pálya jellemzőivel, vagy például a magyar pálya esetében megtudhatjuk - ha esetleg még nem tudtuk volna -, hogy ez az első, és mindezidáig egyetlen olyan Forma-1-es pálya, mely a volt keleti blokk területén található. Mielőtt bepattanunk kedvenc 8-900 lóerős autócsodánkba, először nem árt néhány pillantást vetni arra, hogy az adott pályán előzőleg milyen időket futottak a valóságos pilóták, ily módon kapásból tudni fogjuk, hogy az általunk futott első körök a valóságban mire lennének elegendők. Nagyon sokat dob a hangulaton, hogy amikor beülünk az autóba, annak motorja még nem jár, a mérnökök kicsit késve indítják csak be, a kocsi előtt pedig feltűnik egy segítő, aki helyes irányba terel minket, és már kezdődhet is a körözés. Ez utóbbi dolog talán apróságnak tűnhet, de fontos lehet azok számára, akik nem nagyon jártasak az F1 világában, hiszen ezen emberkéken nem lehet számon kérni, hogy nem tudják fejből, hogy például Brazíliában, vagy a Hungaroringen balra, vagy jobbra kell-e kihajtani a boxból.

Klikk ide!    Klikk ide!

Ha már javában rójuk a köröket, feltűnhet, hogy a box-szal történő kommunikáció sokat fejlődött, valamint ugyancsak fontos, hogy az ellenfeleket irányító mesterséges intelligencia is előnyére változott, noha még mindig nem tökéletes. Arra egyébként képtelen voltam magyarázatot találni, hogy változatlan körülmények között miért volt néha 2 másodperces különbség a gép által irányított versenyzők pole idejei között. Magyarul ez azt jelenti, hogy egy általunk futott mondjuk 1:20-as köridő adott pályán adott esetben elegendő az első rajtkockához, más esetben viszont csak ahhoz elegendő, hogy a középmezőnyből vághassunk neki a futamnak, hangsúlyozom teljesen azonos körülmények (időjárás, nehézségi szint) mellett. Kellemes meglepetés éri az embert, ha verseny közben kilátogat a boxba, ekkor ugyanis a szerelői gárda szépen animálva, teljesen 3D-ben cseréli ki a kerekeket és tölti fel benzinnel a járgányunkat. Roppant módon bosszantó, hogy az F1 2002-ben verseny közben még mindig nem lehet menteni, és idegesítő annak tudata, hogy amennyiben véletlenül az ESC billentyűre téved az ember keze, a futamnak minden kérdezés nélkül azon nyomban vége szakad. A program további előnyeit és hátrányait még hosszasan lehetne sorolni, most azonban következzen a lezárás, vagyis a végső összegzés!

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások