Csak azért bátorkodtam elkezdeni rajzolni Lilit-het mert elvégeztem egy kb 20-25 órás digitális rajztanfolyamot és az ott oktató srác is elkezte rajzolni.Gondoltam én is megpóbálkozom vele. (nyilván az enyém még elég béna..bár ez most lényegtelen.) De ilyen jogi mizériákra nem gondoltam, de szoktam sok pixabay -os képet használni a rajzokhoz.
Egyáltalán nem vettem személyeskedésnek. Annak ellenére, hogy nem értünk egyet, úgy vélem értelmes és kulturált párbeszéd zajlik közöttünk, aminek talán mások is használt látják.
Munkámat nézve szoftver fejlesztő vagyok. A 3D grafikával, a digitális rajzzal és festészettel hobbi szinten régóta foglalkozom, de leginkább csak a magam örömére. Amatőr szinten fotózok is. Pontosan ezért jártam körbe a témát, legalább alap szinten, hiszen a szerzői jogi kérdések és a képmáshoz való jog, mindegyik esetben előjöhetnek. Sokan nem is gondolnak ebbe bele: - Készít valaki egy blogot a hobbijáról, valami éppen trendi témáról, amihez felhasznál néhány képet amiket ellenőrzés nélkül, találomra szedet le valahonnan... - Általa viccesnek ítélt helyzetekben fotókat, videókat készít emberekről az utcán amiket aztán gondolkodás nélkül megoszt valamelyik felületen... - Felhasznál hírességekről, profi fotós által készített képeket valamihez, ami csak nézőpont kérdése, hogy meddig manipulációja az eredetinek, és honnan számít saját alkotásnak... - Készít egy mobil appot, amiben valamely ismert játék karaktereit használja fel... - Hobbi zenészként készít néhány hangmintát valamelyik zenekar CD-jéről, amiből aztán saját zeneszámot állít elő valamely zeneszerkesztő alkalmazásban...
Lehet, hogy sokan úgy éreznék, hogy nincs baj a fentiekkel. De tényleg nincs baj a fentiekkel? Lehet, hogy megússza a dolgot az illető, leginkább azért, mert nem üti át az ingerküszöböt az általa készített tartalom, vagy elvész az ezernyi hasonló között. De a trendek változnak, és néha pillanatok alatt felkap valamit a közösség, ami aztán futótűzként terjed. Emberünk lubickol a népszerűségben, esetleg még haszonra is szert tesz. Aztán egyszer csak jön egy hivatalos felszólítás... Az Obama kép sem úgy indult, hogy biztos siker lesz. Mégis felkapott lett. A gondok pedig utána kezdődtek... Ér ennyit a dolog?
Vajon a "37 darab Diaboi 4 Lilith fan-art" készítője közül hányan vannak tisztában a képeik jog hátterével, vagy azzal, hogy őket milyen jogok illetik meg?
Bár nem látok bele a Blizzard művészeti vezetőjének fejébe, de valószínűnek tartom, hogy többre értékeli azt, ha valakinek a portfóliója művészeti anatómiáról, egyedi látásmódról, megfelelő arányérzékről, szakértelemről tanúskodik, mint a karaktereik másolásáról. Az pedig nagyon hamar ki fog derülni, hogy képes-e az általuk keresett stílusban alkotni, esetleg azt a saját ízléséhez igazítva valami egyedit létrehozni. Igen, az általuk képviselt stílust valószínűleg tényleg az ő anyagaik alapján fogja tudni tanulmányozni. De egy adott stílusban készült figurát lemásolni, vagy abban a stílusban alkotni két külön dolog. Az utóbbi nem megy megfelelő alapok nélkül.
És mik ezek az alapok? Különösebb sorrend, és a teljesség igénye nélkül: művészeti anatómia, perspektivikus ábrázolás, fény és árnyék hatások, színtan, kompozíció, stb. Ezeknek a gyakorlására, tanulmányozásra pedig bőven használhatóak a valóban szabadon használható források. És meglátásom szerint jobbak is erre célra, mint egy ezredszer lemásolt figura, aminek a látványát már megszokta a szem, és így a hibákat sem veszi észre annyira. És mivel a pd és cc0 képek többségének esetében nincs megkötve a módosításuk, így miért ne szolgálhatnának alapul bármilyen műhöz? Attól, hogy mai egy portréfotó miért ne lehetne, egy fantasy vagy egy cyberpunk témájú kép alapja? Pontosan valahol itt kezdődne az egyedi stílus. Másolás helyett módosítani, kiegészíteni, átalakítani, átlényegíteni... A lényeg, ha tiszta alapanyagokat használ valaki, akkor nem kell azon gondolkodnia, hogy vajon bemutathatók-e az általa készített anyagok bárhol.
Én legalábbis ehhez igyekszem tartani magam, de mindenki maga dönti el, hogy neki mi számít...
Nem követtél el semmi rosszat! Inkább csak elvi kérdésekről van szó... Csak biztatni tudlak arra, hogy folytasd a rajzolást! Az útmutatók is hasznosak, rengeteg trükköt, fogást lehet elsajátítani belőlük. Viszont akkor kezd majd igazán érdekessé válni a dolog, mikor az ember először próbál önállóan dolgozni...
Kíváncsi voltam, hogy honnan nézed a témát (szakmában dolgozó profi vagy jogász :D), mert azt vettem észre, hogy amikor tanulás közbeni másolásról beszélek, akkor valamiért általában plagizálásra gondolnak, holott erről szó sincs.
De akkor rólam is, hogy ne legyen egyoldalú. Én papíron építészmérnök vagyok, dolgoztam kivitelezésben és CAD modellezőként, mellette hobbiból rajzoltam és festettem. Mostanra (35 vagyok) jutottam el oda, hogy képregényrajzoló asszisztensként -egyelőre- meg tudok élni rajzolásból. Portfolióm: https://www.artstation.com/csabaszabo
Amiket írsz esetek, azokban igazad is van, viszont egyik sem fan-art vagy tanulómunka, én csak e kettőről beszélek. A fan-art egy létező dolog, nagyon sokan csinálják (profik is) és nem szokta szúrni senki szemét. Van aki örül is neki, mert azt jelenti hogy van aki rajong a munkájáért. Én is örülnék, ha már ott tartanék. A tanulást pedig nem lehet "megúszni" másolás nélkül, mert -mint alább is írtam- onnan lehet felszedni technikát és stílust. Egyik sem velünk született adottság: a technikánk tudatos gyakorlásunk útján fejlődik, a stílusunk pedig a minket ért hatások nyomán formálódik (akkor is ha nem vesszük észre). Írni is úgy tanultunk meg hogy elkezdtük másolni a betűket.
Proko-ék az egyik podcastjukban beszéltek az "művész szülők adoptálásáról" (Adopting art parents), azaz hogy a művészpalánta válasszon néhány alkotót, akiknek tetszik a technikája, stílusa, azonosulni tud vele valamilyen formában és vegye át tőle ami tetszik. Kezdetben másolva, majd amikor elsajátította amit akart, azt alkamazva máshol (pl. egy adott festményt egy másik festő stílusában vagy rajzban). Aztán változtassa, bővítse a kört, adjon hozzá saját ötletet, megoldást... És amikor már elég sok hatás érte, akkor tud elkezdeni kialakulni valami, ami majd a saját stílusa lesz. Ha nekem tetszik Berni Wrightson rajzstílusa és Frazetta kompozíciói, és meg akarom tanulni ezeket használni, akkor azt csak úgy tudom elkezdeni, ha Wrightson rajzait másolom (master study), aztán amikor jól megy rajzban reprodukálom Frazetta festményeit. Ez azért is jó, mert így egyszerre csak dologra kell figyelnem: amíg technikát tanulok, nem nekem kell kitalálni a kompozíciót, megvilágítást, stb. hiszen azok adottak, amikor továbbléped a kompozícióra, akkor pedig már birtokomban van a technikai tudás és nem kell azon gondolkodnom, hogy mit hogyan kéne megrajzolnom.
Továbbá profik munkájából azért is jobb tanulni, mert arról tudjuk hogy működik. Egy Blizzardnál dolgozó concept artist vagy illusztrátor munkáját azért ismerjük, mert működik amit csinál. Ez nagy mankó egy önerőből tanuló kezdőnek, aki nem biztos hogy ki tudja szűrni a sok-sok cc0-s anyagból ami a megfelelő irányba mozdítja.
Azért írtam pont a Blizzard-ot és a (World of) Warcraft-ot, mert ott adott a stílus és adottak a szereplők. Aki illusztrátor és oda akar menni dolgozni, annak azt kell követnie. Egyik ismerősőm pár éve még játékfejlesztésben dolgozott és pont ez volt a cégben a problémájuk. Egyszer elment tőlük három artist és meg voltak lőve, mert folyamatban volt a fejlesztés és adott stílust kellett követniük, tehát olyan embert kellett volna találni, aki azonnal tud dolgozni abban az adott stílusban. Nem a sajátjában, nem egy hónap átállás után, azonnal. Persze sok cég van akik a saját hangot is keresik az emberekben, de játékfejlesztésben, filmes területen az fontosabb hogy te tudj a csapat részeként dolgozni, hogy amit leteszel az asztalra, azzal a folyamatban téged követők tudjanak tovább dolgozni, nem pedig, hogy valami egyedit alkoss.
Az alapok fontosságában egyetértünk, azok megkerülhetetlenek, de valahogy meg is kell szerezni azokat. :) Utoljára szerkesztette: Celebrau, 2019.11.15. 20:43:28
Köszi srácok a tanácsokat.Elvégeztem egy okj-s grafikusi tanfolyamot és ezen felül egy digitális rajz oktatást és úgy érzem photoshopban magabisztosabb vagyok (technikailag), de van legális artrage 5 és artrage 6 digitális olajfestő szoftverem amit azért szeretek mert nem kell félnem a használatától. Van, hogy kinevetnek hogy próbálok mindenben ,ha tudok és megengedhetem magamnak a legális szoftvereket venni. Van photoshop, illustratot és indesign alternativa is ami nem olyan vészes árú, akcióknál még olcsóbb viszont nincs havidíj. (affiniti designer, photo, publisher) De Youtuberól nem szeretek ilyeneket tanulni... egész más a felülete bár néhány parancs hasonló billentyű kombinációs mint ps ben. De visszatérve a képekre, van egy nem tudom milyen stílusba sorolható irányzatom, amivel viszont nem nagyonvagyok elégedett. Behance meg artstation oldalakat nézve néha motivál, hogy gyakoroljam a programokat használni és hogy a kép ne legyen túl ronda. Egyik kedvenvcem Klimt és a szecesszió és néhány izmus. Valamennyit tanultam felvételi előkészítőként rajzolni ezrt felvettek az iparmúvészeti középiskolába porcelánfestőnek, de jó pár évben próbáltam újra felvételizni a kisképzőbe de még a második fordulóba sem jutottam el.
Most van államilag támogatott felnőtt esti szobrász és festő képzés sokszoros túljelentkezéssel de lehwet, hogy 2 év múlva megpróbálom, mert jövőre más a foszuszpont. Csak pár hete vettem újra egy vázlatfüzetet és egy progresszót és azzal próbálok valamit ügyködni, de jó lenne inkább valahol tanár melett tanulni, de az számomra megfizethetetlen felnőttként. Éna pixabay.com-os képeket szoktam legtöbbször felhasználni, de volt, hogy nagyritkán netról simán leszedett képet használtam fel, mondván úgy sem lesz felismerhető a saját kezdetbeli stilusommal.Ami egyébként szerintem annyira béna, hogy talán bárki jobbat csinálna. Beszúrok néhány képet példának...
Szóval én valahol a művészibb ám de hasonló képeket szeretnék majd egyszer csinálni mint az artstation-on és behance.net es képek. Sajnos úgy érzem túl nagy célt túztem ki magamnak és képességeim erre nem elégségesek.
Ha PS-re áll a kezed, akkor lehet érdemes megnézned a Paintstorm Studio-t: https://www.paintstormstudio.com/features.html Egy orosz csávó fejleszti, aki szoftverfejlesztőként hobbifestett PS-ben, aztán rájött hogy akár csinálhatna is egy saját programot, úgy nem kell fizetnie az Adobe-nak. :D Kb. a PS festőfunkcióit vette alapul és jócskán kibővítette. Például a nyomásérzékelése számomra sokkal reszponzívabb volt mint a PS-é. Hátulütője, hogy ha NAGYON Ps-re áll a kezed, akkor könnyen ki lehet akasztani egyes PS-es billenytűkombinációkkal. 19USD egy, 28USD két öröklicence, de mindjárt itt a cyber monday, akkor féláron szokta adni. Próbaverzió 30 elindításig teljes funkcionalitással működik.
Affinity-ről sem hallottam még rosszat, ára is kellemes, iPad-re meg is vettem anno a Photo-t, de nem használtam mert addigra már más irányba mentem.
Mondjuk ha tradicionális médiát akarsz imitálni, akkor ezek nem igazán jók, oda kell az ArtRage (vagy a Painter).
A fan-art kérdéshez. Ezt most találtam: https://www.artstation.com/artwork/2xQrrJ Egy Riotgames-nél dolgozó profi concept artist csinálta, direkt forrásmegjelölés nélkül (bár akiknek a kép szól azok tudják hogy honnan származik a "You must gather your party before venturing forth...." mondat). Egy játékfejlesztésben dolgozó artist pedig tudja, hogy mit van joga festeni és bemutatni. Utoljára szerkesztette: Celebrau, 2019.11.16. 09:58:36
Én ebben firkálgatok, amikor kedvem van hozzá. Szabadon használható, open source, win/linux/osx, művészek készítették művészeknek. Hibajavítások, fejlesztések is folyamatosan érkeznek hozzá.
Igen már nekem is lent van a gépemen egy ideje és, hogy ha a Huion digitális rajztáblám támogatná a linux alapból linuxot használnék. Van vektoros és kiadványszerkesztő programis, bár a vektoros gravit szofvtver csak részben ingyenes sajnos mert pdfben csak megkötésekkel exportál meg még ki tudja micsoda. Szóval szemezgetek a Kritával mert az artrage szinkeverése nagyon nehéz és szerintem nincs jól lemodellezve az olajfestés, de ez már csak az én véleményem. Van a Kritának egy (lehet, hogy csak nekem új) művész oldala : https://krita-artists.org/ ami olyasmi mint az artstation, vagy deviantart csak itt krita festők képei vannak. Láttam nagyon jókat ami meggyőzött már korábban is arról, hogy ez egy jó szoftver, pláne hogy ingyenes, de még csak 1 próba képet csináltam vele talán tavasszal. De a színkeverését még nem sikerült igazán megtanulnom.. Az alábbi képen is csak egy ecsetet használtam aminek a nyomásérzékenysége és maszatoló képességét használtam ki.
A legjobbnak vélem én is ; ráadásul animáció készítésre is korrekt; hogyha esetleg a klasszikus rajzolgatós animáció készítés is érdekel valakit úgy, hogy közben linuxra windózra is elérhető. Ez nem reklám, csak elismerés, mert még a teljesítménye is eléggé kellemes. Ennél sokkal egyszerűbb szoftverek szaggatnak néha, de a Krita jól megvan írva. Részemről előbb a Krita, mint a Gimp. A photoshop nagyon ment annó ezen a fórumon, de azt hiszem az egyeduralmának vége és itt végződik XD Annó oda is képeket tettünk fel, most pedig ide alkottok és örülök is neki, hogy vagytok néhányan kreatívak még. Utoljára szerkesztette: Adamcsaka, 2021.10.13. 21:56:47
másfél-két éve vettem egy XP-Pen Deco 01 V2 táblát, k vele, inkább retusáláshoz, szabadkézi vektoros illusztrációkhoz, és egyéb grafikai munkákhoz használom. Teljes mértékben meg vagyok vele elégedve. Ha jól tudom a XP-Pen rajztáblák elég jók. https://www.storexppen.eu/articles/top-7-legjobb-olcso-xp-pen-digitalis-rajztabla-kezdoknek.html