A visszahozható elsõ fokozat csak úgy valósulhat meg, ha biztonságosan vissza lehet hozni. Az pedig vagy azt jelenti, hogy az elsõ fokozat biztonságos helyen ér földet (inkább tengert, mert ez leginkább így megoldható, lásd STS-SRB), vagy irányítottan, mint a 'Bajkál', amelynek kinyitható szárnyai, futómûve és egy gázturbinás sugárhajtómûve van, amelyek segítségével egy hagyományos kifutóra tud visszatérni.
Szvsz a Szojuz esetén csak ez utóbbi megoldás járható, mivel az orosz indítóállások környékén nincs nagyobb vízfelület, esetleg a Koruru-i indítóállásnál...
Ennyi pénzbõl ez is szép. Miután a nagy konszernek nem foglalkoznak kellõ odaadással az olcsó indító jármûvek kifejlesztésével, maradnak a Rutan féle emberek. De ha õk se lennének, akkor még ez sem lenne...
A MAKS esetén a RADEM (Rocket-ascend Demonstrator) program még 1993-94-ben volt téma, az ESA-val támogatásával, ám nem a MAKS, hanem a HOTOL program keretében ment a fejlesztés, és a MAKS-D csak a koncepció életképességét bizonyította volna. Miután a HOTOL programot felfüggesztették 1994-ben, a RADEM-bõl és a MAKS-D-bõl sem lett semmi. A Molnyija cég elkészítette (legalábbis a honlapjuk szerint) a MAKS-D egy egyszerûbb változatát, amely csak 1 hajtómûvel rendelkezik, de arról nincs hír, hogy repült is volna...
A Kliper esetén többé-kevésbé egyetértünk, de még így is ott a kérdés, hogy mennyi indítás lenne évenként? Ha évi 2-3, akkor ott vagyunk, ahol a Szojuz, se elõrébb, se hátrébb...
látom a lényeget nem érted. élményben az átlagember aki csak világûrt akar látni közel ugyanannyit kap. viszont az, hogy nem csak sokévenként és többszörennyiért most felmehetnek az emberek az hihetetlen sok tõkét megmozgathat, amibõl már építhet akár olyat is amilyet most épp te hiányolsz. amúgy lol, hogy itt van egy ekkora bolygó amit megnézhetsz és te azon szórakozol, hogy hogyan néz ki vagy jut el oda a járgány. a hagyományosban sem hiszem, hogy tudnál mást csinálni mint ülni a valagadon amíg oda nem érnétek...
a magántõke bekapcsolodásával hatalmas pénzek áramolhatnak a szférába, és a felnövekvõ privát ûrcégek idõvel hasznos bedolgozói lesznek a kormányprogramokból finanszirozott projekteknek, továbbá a milliomosok utaztatása révén olyan fejlesztések valósulnak meg, amit amúgy az adófizetõk pénze bánna
De legalább dolgoznak rajta. És nem csak õk, hanem sokan mások (pl.: Xcor). Az, hogy egyenlõre messze járnak még nem jelent semmit. Lépcsõzetesen, szintrõl szintre haladnak, de haladnak. És ez itt a lényeg.
A fejlõdés az én meglátásom szerint jelenleg csak így elképzelhetõ. Hiába volt igen impresszív terv a Venture Star, ha rövid úton lelõtték a projectet az ostoba politikusok. Hiába próbáltak egy újabb tervet végigvinni (OSP), ha még a tervezõasztalon sem volt idejük kiteljesedni egy újabb ostoba döntés miatt. Az oroszoknál sem jobb a helyzet. A MAKS-OS-rõl évek óta nem hallani. A Kliper sem fog ebben az évtizedben repülni, és még anyagilag sincs biztosítva a program.
A Scaled (és társai) legalább biztosan (mégha lassan is), de halad(nak). Tisztelni kell õket ezért...
Nekem Burt Rutan alapból szimpatikus:P Már jópá éve is az volt, amikor elõször láttam nyilatkozni! Emléxem akor még eléggé sok esélyes volt az X-prize-ra, de úgy látszik, hogy nekik sikerülni fog! Amúgy ezt az izét nem is ûrhalyónak fejlesztik, hanem csak ilyen ûrturizmusos bigyulának:P Nah ezt jól megmondtam:D Az a lényeg, hogy nem ezzel az ûrhajóval megyünk a marsra:)
Szerintem Zéta igazi ûrhajóra gondolt, nem ilyen játékszerre, amivel "csak" egy ûrugrást lehet végezni. Ennek ellenére tényleg szép munka volt, bízzunk benne, hogy minden rendben lesz.:)
végre valami értelmes dologra költik a lóvét és nem az x+1. kastélyt veszik maguknak
Aki ebben a buliban nem szimpi, az carmack, aki ahelyett hogy a doom-ot írná elkezd bohóckodni rakétaépítéssel...
igazából arra megy ki a dolog, hogy ne (az amerikai) kormánynak kelljen fizetni a fejlesztés költségeit, és mégis megvalósuljon egy, az ûrkompokat leváltó technológia, és így mindneki jól jár. legalábbis ez az én meglátásom. amúgy mindenképpen hatalmas teljesítmény. és valóban: a csillagos ég a határ... :)
Ez csak szubjektív, és nincs is komoly jelentõsége, de nekem nem szimpatikusak. Ránézésre. De ez nem része az XPrize kiírásnak, ugye. :)
Most is pont az eg a hatar... :DDD
Egyebkent igazad van csak nem tudtam kihagyni :DD
tévedsz, pedig nem lett volna tul bonyolult utánanézned, ott a hír alján a link rá
1. magánfinanszirozásból megépült és inditott ûrhajó, mely 3 embert 100 km magasra tud szállítani 2. biztonságban visszatér a Földre 3. Az utat két héten belül megismétli ugyanaz az ûrhajó Aki ezt megcsinálja, kap 10 millió dollárt + hírnevet + késõbb a befektetett összeg sokszorosát kapja vissza az ûrturizmus révén