"Okés, az elvitelre ráteszek egy órát. Akkor nem lehet gond. És ha hamarabb jönnék érte? Akkor megint csak borul a rendszer. Ezek számomra mind egy kicsit olyan utópisztikusak. Jól hangzik, de nem kevés tényezőtől függ a dolog, amit lehet sok ember nem is fog belekalkulálni. Ami nem probléma, mert a rendszer kiadja a vasat, de borul az elképzelés, hogy pl. gyorsan és könnyen kiadja a kocsimat."
Kepzeld ugy, mint egy koralaku futoszallagot a repteren, amin a csomagok jonnek ki es egy ponton lehet felvenni. Ha eppen legbelul van a kocsi, akkor addig forgatja korbe, amig a kivant kocsi kerul az ember ele. A kiadasra varakozasi ido a szallag meretetol es a mozgatas sebessegetol fugg. Bevetelnel meg addig forgatja a kocsikat amig nem akad egy ures hely es oda teszi be. Ez a 100 eves amerikai vertikalis rendszer horizontalis megfeleloje, viszont az autoszallito raklapok miatt nem az embernek kell beallnia a taroloba, hanem egy kozponti leado/felvevo helyen leparkol egy ures raklapra, majd azt mozgatjak. A nemet tornyos rendszerhez kepest az a trukk, hogy mindenhol ahol jelenleg egy auto van a nemet rendszerben egy egesz szallagnyi lehet.
A fenti megoldas kivaltja a jelenlegi kinti szokast, hogy tervezett tavozasi idovel froditott sorrendben allnak be tomoren a munkasok a parkoloba (mindezt kezzel!).
"Sztem elég lenne egy olyan parkoló ház ami már most is léteznek: beállok, és majd a rendszer berakja egy szabad helyre és ennyi."
Igen, csak a mostani modellben minden autohoz kozvetlen hozza kell fernie a rakodogepnek. Ez a megoldas minden rakodogepes hely moge betesz egy csomo plusz helyet, amiket csak szekvencialisan (a kocsikat forgatva) lehet elerni. Picit lassabb, de linearis helyett negyzetesen skalazodik a teruletaranyos kapacitas.
"én mondjuk azt vezetném be, hogy a kocsit és teljes tartalmát atomjaira bontja a rendszer és egy kis fakkban tárolja."
Ha ilyen technologia letezik, akkor nem eri meg tarolni. A Jetson csalad fele magat aktataskaba hajtogato repulo auto realisabb otlet. Ha viszont a WEF jovokutatoit kerdezzuk, akkor az emberiseg nagyresze nem fog menni sehova, tehat nem kell nekik jarmu. Az essential worker-eknek lesz automatizalt tomegkozlekedes es csak a nagyon privilegizaltak (gazdagok) kapnak repulo autokat (vagy barmit amit akarnak).
én mondjuk azt vezetném be, hogy a kocsit és teljes tartalmát atomjaira bontja a rendszer és egy kis fakkban tárolja. Egy mostani autónak méretezett helyen kb. a világ összes járműve elférne így, legyen az vízi/szárföldi esetleg légi. Aztán mikor kell a vas mert mennék elfelé, akkor vissza állítja az eredeti állapotot kb. úgy mint a Trek-ben az étel replikátor. :) a parkolóház lenne a város legkisebb épülete :D
Ezt csak azért írtam, mert az 1900-as évek elején a lószarral volt hasonló gond. Aztán 100 évvel később már nem gond. Most a kocsikkal van hasonló gond, és mivel a fejlődés nem lineáris hanem exponenciális ezért lehet, hogy 20 év múlva már az is reális amit írtam. De akár az is lehet, hogy a közlekedés egy teljesen más formáját fogjuk használni.
" "A mi rendszerünkben az az egyedülálló, hogy munkaidőben automatikusan képes az autók mozgatására, hogy megkönnyítse a későbbi, tervezett időpontokban történő felvételt" kivéve ha nem akkor veszi fel mikor a leadáskor tervezte. Mert akkor borul a rendszer egy része. Okés, az elvitelre ráteszek egy órát. Akkor nem lehet gond. És ha hamarabb jönnék érte? Akkor megint csak borul a rendszer. Ezek számomra mind egy kicsit olyan utópisztikusak. Jól hangzik, de nem kevés tényezőtől függ a dolog, amit lehet sok ember nem is fog belekalkulálni. Ami nem probléma, mert a rendszer kiadja a vasat, de borul az elképzelés, hogy pl. gyorsan és könnyen kiadja a kocsimat. Sztem elég lenne egy olyan parkoló ház ami már most is léteznek: beállok, és majd a rendszer berakja egy szabad helyre és ennyi. Megjegyzem am. pár éve volt egy hír, hogy áramszünet miatt több ezer autót nem tudtak kiadni...
nem rossz elgondolás, de ha valami véletlenül nem a kesztyűtartóban van azt szedheted össze a parkolás után a kocsid minden részéről. Esetleg ott felejtett félig teli pohár... Bár egy vertikális tárolás a kesztyűtartód tartalmát is átrendezi némileg.
Ezeknél még az is fontos lehet, hogy lemérjék az autókat és méretüknek megfelelő fakkba kerüljenek.
"Nehezen tudom elképzelni, hogy a jövőben egy garázsban kell majd köröket tennünk, hogy leparkoljuk a gépkocsinkat"
Ez valoban mindig is hulye pazarlo megoldas volt,(csak a filmekben mutatott jol ahogy kanyarognak az emeleteken) ahelyett, hogy megfogna valami szerkezet, es gyorsan helytakarekosan és letene valahova az autot. Ez gyorsitja a leadast es az auto felvetelet is.
Ha picit tovabbgondolnak, akkor a vertikalis tarolas is felmerulne. Azaz minden auto behajtana egy kontener keretbe es miutan kiszalt a gazdaja egy automatizalt daru emelne a helyere. Ez egyreszt megnovelne a tarolasi kapacitast, masreszt lehetove tenne, hogy a parkolo feletti sineken mozgo daruk kivetelevel minden komponens passziv legyen.
A cikkben leirt megoldas a horizontalisan mozgatott talcakkal ugyancsak megoldhato, de valamivel tobb aktiv elemet igenyel, hogy a talcak alulrol mozgathatoak legyenek. Ha limitaljak a lehetseges mozgasokat es gyakorlatilag ket oszlopos vagy soros korkoros rendszert alkalmaznak, akkor a kiemelo robotok kivetelevel csak egy-egy talcasor meghajto motor kell. Ez utobbi a manapsag foleg Japanban elterjedt fuggoleges parkolok vizszintes valtozata lenne. (a rendszer az 1920-as evek amerikajabol szarmazik)