Harminc autós kapott defektett egy csaknem fél méter mély kátyú éles peremén a budai alsórakparton. Esõs idõben több gondot okoznak a pocsolyák alatt rejtõzõ úthibák.
Legalább harminc autós szenvedett durrdefektet hétfõn (jan.1. - Grenzjäger) egy friss kátyú miatt a budai alsórakparton a Lágymányosi-híd és a Petõfi-híd közötti szakaszon a TV2 híradójának értesülései szerint. A rakparton egy mintegy egy méter átmérõjû, negyven centi mélységû, élesre tört szélû kátyú okozott gondot.
A kátyú a TV2 tudósítása szerint alig látható, ezért nem is mutattak róla képet esti élõ bejelentkezésükben. Az RTL Klub híradójának napközbeni felvételein azonban annak ellenére is jól látható volt a kátyú, hogy javarészt vízzel volt teli.
A TV2 egy késõbb sugárzott bulvármagazinjában egy Thököly úti kátyúról is beszámolt. Az RTL Klub összeállításában megkérdezett biztosítási szakemberek szerint a legtöbb kárbejelentés esõs idõben érkezik, ekkor ugyanis több kátyút is elrejtenek a tócsák.
A Fõvárosi Közterület-fenntartó Rt.-hez 2005 elsõ három negyedévében 3604 kárigény érkezett a kátyúkban meghibásodott autók miatt, ezek közül 2431-et találtak jogosnak. A társaság összesen 113 millió forint kártérítést fizetett az autósoknak.
Sok a hiba
Az InfoRádió néhány napja arról számolt be, hogy technológiai és szakértelembéli hiányosságokra vezethetõ vissza a fõvárosi javított utak gyenge minõsége. Almássy Kornél, a Mûszaki Egyetem laborvezetõje az InfoRádiónak megdöbbentõnek nevezte, hogy találtak olyan, szeptemberben javított útszakaszt, amely azóta ismét tönkrement.
Almássy Kornél elmondta, hogy a szakemberek elsõsorban a Fõvárosi Közterület-Fenntartó Rt. munkáját vizsgálták meg, és a felújított utak több mint fele nem felelt meg az elõírásoknak, "rengeteg volt a technológiai hiba". "A kátyút aszfaltozás elõtt rendesen ki kell tisztítani, körbe kell vágni. A bedolgozandó aszfaltot össze kell ragasztani a meglévõ felülettel, amit egy úgynevezett bitumenes kenéssel oldanak meg, ami sok esetben elmaradt" – fogalmazott a szakember.
A Mûszaki Egyetem felmérése szerint csupán az esetek 40-50 százalékában alkalmazták ezt a technológiát.
Mi a teendõ?
1. Hajtson jól bele egy kátyúba, törjön a felni, szakadjon a gumi, deformálódjon el a tengely!
2. Azonnal álljon meg és nézze meg, hogy a kesztyûtartójában ott van-e az ilyen esetekre rendszeresített kátyú-fényképezõgépe. Ha megvan, csináljon képeket arról az átkozott gödörrõl, a szakadt gumiról, a törött felnirõl vagy az eldeformálódott tengelyrõl!
3. Kényszerítse a járókelõket, hogy tanúskodjanak, mindenképpen hívjon rendõrt vagy közlekedési szakértõt, akikkel jegyzõkönyvet készíttethet!
4. Ne felejtsen el utánanézni annak, hogy van-e tábla, ami esetleg figyelmeztetett az úthibára. Ha szerencséje van, nincs. Ha nem ment túl gyorsan és nem ivott, már van egy kis esélye!
5. Most jön a neheze: nyomozza ki, hogy ki az út kezelõje. Vigyázzon, ez nem lesz könnyû mutatvány: lehet az állam, a helyi vagy megyei önkormányzat, Budapesten a fõvárosi vagy kerületi helyhatóság esetleg más közútkezelõ társaság. Ez ügyben érdeklõdhet az Állami Közúti Mûszaki és Információs Közhasznú Társaságnál.
6. Ha nem mûködõképes az autója, szerezzen egy másikat, hívjon taxit vagy vegyen buszjegyet, mert személyesen kell öt napon belül bejelentést tennie a kárról a közút kezelõjénél.