A víz az technikailag ugyanazt a szerepet tölti be, mint egy forgattyúkar a gõzgépben. A szén égéshõjének energiáját továbbítja a munkahengerekre, a munkahengek átadják a forgattyústengelre, azok pedig tovább, áttételekkel a kerekekre. Azért van szükség í vízre a gõzgépben, mert a szenet ha elégeted simán, attól még nem fog forogni a kerék. És azért van szükség forgattyústengelyre, mert attól, hogy kitágul a nyomás alatt lévõ gõz, szintén nem forog a kerék. A víz, illetõleg a gõz az egy közvetítõ közeg. Ugyanúgy ahogy a hajtómû egyéb részei. A gõzgép hõenergiával megy. Ha azt a hõt, szénnel állítjuk elõ akkor azt lehet mondani, hogy a mozdony szénnel üzemel. Ha azt a hõenergiát mondjuk fókuszált napfénnyel állítanánk elõ, akkor napenergiával menne. (feltéve, ha magát a gõzgépet úgy hagynánk ahogy van)