Elég szenzációhajhász cikk. Egyfelől azért, mert egy véleménycikk, másfelől meg mert nagyon leegyszerűsít, egy irgalmatlanul komplikált témakört, a Warezt.
A cikket olvasva két dolog motoszkál bennem.
Egyfelől nem lehetetlen (ésszerű határok között) feltörhetetlen játékot, kódot készíteni, de elég nehézkes úgy megcsinálni, hogy a védelem csak a kalózokat szívassa, és a fizető felhasználót ne érintse negatívan.
Egyéb iránt 17 éve foglalkozom komolyabb (persze azért amatőr) módon a PC-kkel, és ez alatt jó pár "feltörhetetlen" védelmet kiáltottak már ki. Ott volt pl a StarForce, amit aztán egy 20 kilobájtos progival ki lehetett játszani, vagy a filmeknél mind a DVD-t mind a Blu-Ray-t feltörhetetlennek kiáltották ki az elején, hogy aztán egy hét alatt feltörjék mindkettőt.
Más felől kérdés, hogy megéri-e feltörhetetlen játékokat készíteni. Anno nekünk hivatalos MS emberke mondta, hogy az MS azért nem is erőlteti meg magát, a kalózok elleni harcban, mert sokkal jobban megéri neki, ha a termékét "ellopják" és a fiatalok a Windows-ra szoknak rá, mintha Linuxon nőnek fel. Előbbi esetben ugyani ha felnőnek, és lesz pénzük, és/vagy céget alapítanak, ahol már komolyabban veszik az ilyesmit, nos fizetős MS fogyasztókká válnak. Ellenben, ha a Windowst nem lehetne feltörni, akkor most a világ 2/3-a linuxot használna... az MS meg éhen halna.
A fenti példát a saját bőrömön is érzem. Kb. 30 eredeti PC játékom van itthon, ezeknek kb. 90%-át úgy vettem, hogy az eredetijét anno valahonnan megszereztem fű alatt. És miután végigjátszottam, akkor döntöttem el, hogy ez annyira jó játék, hogy megéri megvennem. Az összes kedvenc játékom megvan (egy kivételével viszont azt már nem lehet kapni) eredetiben. Sok közülük nincs is kibontva. Mert még ha meg is veszek egy játékot, akkor is kényelmesebb a tört verzióval játszani, mert nem kér CD-t, nem zúg a fülem mellett, nem kerreg, gyorsabban tölt, nem vagyok internetkapcsolatra utalva stb, stb.
Azon játékok, amiket nem tudtam varezba kijátszani, szinte soha nem is kerültek be a portfólióba. Tipikus példa a GTA IV. Előtte a Vice City és a San Andreas is megvolt törtbe, majd megvettem eredetibe, de mikor kijött a Liberty, mivel nem lehetett normálisan crackelni, nem töltöttem le. Nem játszottam végig, és nem vettem meg. Thats all.
Teljesen kiesett, meghalt számomra.
Persze volt ellen példa is, anno BRUTÁLIS Unreal fanok voltunk a haverokkal, így mikor az UT 2003 megjelent, nem volt kérdés, hogy megvesszük látatlanban. Volt is nagy csalódás...
Szóval nem kizárt, hogy a törhetetlen játékokkal a kiadók saját maguk alatt vágják a fát.
Igazából amúgy meg kell nézni a mostani konzolgenerációt, ez jó összehasonlítási alap lehet. Ha tényleg nem fogják tudni megoldani a játékok törését, akkor hiteles módon össze lehet hasonlítani az előző generáció által termelt profitot a mostanival. Ha az jön le, hogy a warez hiányának hála 300%-al nőttek a játékeladások, akkor talán tényleg megérné tűzzel vassal irtani a warezt, viszont ha nincs látványos növekedés, akkor semmi értelme.
Arról nem is beszélve, hogy engem jelenleg egyetlen dolog tart még Windows-on, ez pedig a játék. Épp a Mass Effect 4 miatt fogok új 400 rugós PC-t építeni, és pont az lesz nagyon hosszú idő után az első játék, aminek a megjelenése napján már valamelyik PC játék bolt előtt fogok sátrazni.
Viszont 100 játékból 1 ha ilyen hatást gyakorol rám. Így ha ellehetetlenítik a jétékok warezolásást, nem nagyon lesz értelme Windowson, PC-n maradnom. Ha kivesszük a játékot az egyenletből, minden más igényemet (böngészés, filmezés, office) még egy Android is képes kielégíteni. Ingyen. Vagy egy linux. Vagy lényegében bármi.
Innentől nem fogok sem hardverre, sem szoftverre költeni. És szerintem sokan vagyunk így ezzel. Megéri ez a gyártóknak? Kötve hiszem.
Újabb aspektusa a dolognak, hogy a nagy cégek egyre inkább próbálják a játékot is termékből szolgáltatássá áttolni. És nyilván, ha a játékok lokálisan futtatott tartalomból stream-el tartalommá válnak, ott nem lesz warez. Viszont megint csak ott leszünk, hogy akkor csak egy netkapcsolat kell, egy monitor meg egy gampad. A világ egyik felén az lesz a baj, hogy senki nem fog hardverre költeni, a másik felén, hogy nincs meg az infrastruktúra a játékhoz (nagy sebességű internet). Megint csak mérlegelendő, hogy melyik felállás éri meg jobban a cégeknek.
Egyébiránt nagyon sokan szidják torrent oldalakat, meg az embereket, hogy szemetek, mert eszük ágában sincs a tartalomér fizetni. Én azt hiszem ez nem igaz, csak pl Magyarországon, és a többi csóró országban aránytalanul drágák a tartalmak. Egy darab játék az átlagfizetés tizedét teszi ki (a minimálbérnek meg az ötödét)... nehogy már... És akkor az még csak egy darab játék. Még filmet nem néztél, könyvet nem olvastál, zenét nem hallgattál. Azt már nem is említem, hogy ugye enni is kéne, lakni, öltözködni, stb.
Ezen felül nagyon nehéz versenyezni a torrent oldalakkal. Mert nem csak hogy ingyenes a tartalom, de könnyen hozzá is férhető. Elég egy regisztráció ahhoz, hogy könyvet, filmet, zenét, játékot le tudjon az ember tölteni. És mindehhez nem kiadókhoz, platformokhoz, jogtulajdonosokhoz van kötve, hanem azonnal hozzáfér a legújabb, legdivatosabb dolgokhoz.
Ezt jelenleg kb. semmilyen fizetős platform nem tudja.
És simán hiszek benne, hogy mint ahogy az emberek fizetnek a netér, a TV-ért, úgy fizetnének átalánydíjat a tartalomért is. Mint ahogy ez a valóságban is működik. Elég csak a nagy zenei streaming szolgáltatásokra gondolni. Én anno egy komplett 64 gigás SD kártyát töltöttem meg zenével, és úgy rohangáltam a telefonommal. Ma meg előfizetek havi 1390-ért a Deezerre, és majdnem minden kedvencem bármikor a rendelkezésemre áll. A koncepció a majdnem szó miatt nem tökéletes. Pl Metallica alig van fönt (talán 2 album).
Warezről persze az összes albumjuk leszedhető.
Cserébe fordítva is igaz. Anno a youtube-on hallottam először a Noctura nevű zenekar egy dalát, amit az istennek nem lehetett letölteni sehonnan jó minőségben. 1-2 hónappal később, mikor megvettem egy évre a Deezert, első dolgom volt rájuk keresni, és hibátlan minőségben ott volt a Surrender the sun albumjuk.
Szóval szerintem ha a nagy torrent oldalak fizetőssé válnának (mondjuk havi 10k) cserébe legális lenne a használatuk, mert mondjuk a tartalmak jogtulajdonosai pénzt kapnának a letöltések után, akkor baromi sok ember használná őket.
Komplikáltabb kérdés ez, mint hogy most egy védelmi eljárásra hivatkozva bármit is komoly valószínűséggel ki lehessen jelenteni.