jó kérdés, mert projektenként változhat. nem annyira egyszerű válaszolni rá. illetve egyszerűen válaszolni elég nehéz, mert technikai probléma.
különböző utakon, de lényegében a firmware-től kell elkérni a memóriát (a firmware az alapkezelő), és ezt többféleképpen is lehet. de számunkra most a lényeg, hogy legyen lefoglalva. ez kábé olyan mint a windows kernelben a foglalás. a firmware is tartalmaz kernelt, abban van az alapszintű memóriakezelés. tehát ha az mondom neki, hogy adj 1000byte memóriát, akkor az vagy sikerül vagy nem. ha sikerül az tiszta sor, de mi történik akkor amikor nem sikerül. egyrészt csak akkor nem fog sikerülni, ha nincs akkora egybefüggő terület amit kértem. ezek után már tőlem függ, hogy a továbbiakban mit csinálok. küldhetek hibaüzenetet, megpróbálom később végrehajtani, vagy egyszerűen csak átlépek rajta és kihagyom azt a feldolgozási folyamatot. de így elkapni ezt a hibát elég szakszerűtlen dolog, részben a kezelhetetlensége miatt. a kernelben mindig le lehet kérdezni, a teljes méretet/lefoglalást, az összes szabad helyet és a legnagyobb összefüggő szabad terület méretét is. tehát mielőtt elindítanék egy feldolgozást, nagyon javallott ellenőrizni, hogy lesz-e elegendő terület. Ha nem lesz, akkor ezen a ponton még több lehetőség lesz a hibamentes futáshoz. pl. egy feldolgozónk úgy van megírva, hogy ezt az ellenőrzést úgy végzi el, hogy melyik részletességgel lehet minimum megoldani a feladatot. ha kevés a memória, akkor egyszerűen leveszi a részletességet, de a feldolgozást el tudja végezni. magát az ellenőrzést kintebb haladva is el tudjuk végezni, akár a teljes frame-re mindenestűl. ezért megtehetjük, hogy feldolgozás folyamán "átparaméterezzük" az elkészült kockát. ha nagyon vészes a hiány, akkor akár ki is hagyhatunk kockákat.
azt is meg lehet tenni, hogy prioritással látjuk el az objektumokat, és hogyha nem tudunk elkészíteni egy kockát, akkor annak egyes részeit nem jelenítjük meg. erre pl. van kitűnő példa: fekete kitakarások jelennek meg a képben. az fsx és később a p3d-ben is láthattunk ilyeneket. erről a jelenségről azért azt is tudni kell, hogy nemcsak a memóriahiány okoz ilyen gondot, hanem pl. a háttértár lassúsága is. ha nem tudja időben betölteni az objektum adatait, nem is dolgozza fel, és így fekete lesz.
a kockák nem feldolgozásával így már szinte közvetlenül trükközünk az fps-el is. először csak mondjuk 3-ból csak 2 képet dolgozunk fel, de ez nem befolyásolja az fps-t. 3 képet fog megjeleníteni, de abból 2 ugyanazt tartalmazza. ezt még nem vesszük észre, de ha ezt a jelenséget felnagyítjuk, akkor látható lesz ugrándozás formájában. olyan mint amikor leesik az fps, de ekkor az fps ugyanannyi mint eredetileg volt, csak a képek tartalma nem változik.
és ezt most írhatnám elég sokáig, mert nagyon sok technika van ma már. ahogy haladunk előre az időben egyre kifinomultabb technikák állnak a rendelkezésünkre. tehát az, hogy mi történik egyes erőforrások "kimerülésekor", azt minden alkalmazásban a programozók tudása/hozzáállása dönti el. itt nem csak a memóriáról beszélünk, hanem az összes erőforrás jellegű komponensről (pl. a cpu nem az).
összefoglalva a kérdésedre a válasz:
a legegyszerűbb esetben elszáll (ez ma már ultraciki, de az fsx idejében ez volt míg nem fixálták).
nem hajt végre egyes funkciókat (pl. nem számolja ki az árnyékot,fényeket,fákat,házakat,stb).
egyes funkciókat kevesebb erőforrással számol (fény,árnyék, vagy akár a részletesség pl. fáknál házaknál). pl. poligoncsökkentés.
egyes objektumokkal nem számol. nem jelenik meg pár fa, ház, stb. esetleg egy mező (pl. fekete lesz, vagy a default textúrát használja).
trükközik a kockaszámokkal (egy kocka nem elkészítésével rengeteg időt és erőforrást lehet nyerni).
elveszti az fps-t (itt is rengeteg időt, erőforrást nyerünk).
nem azt a felbontást és nem azt részletességet használja amit beállítottál. ehhez kapcsolódóan fejlesztenek talán a legtöbbet.
ezzel az utolsó ponttal lehet azt egyre jobban megcsinálni, hogy minél jobban szét lehessen húzni az elfogadható felhasználást. pl. a mi pókunk bezony 18gb-át sem átall felhasználni egy egyszerűbb folyamathoz, míg más 4gb-ás kártyával futtatja.
szóval van esély, hogy semmi sem történik. vagy szakadozni fog. vagy a kép fele hiányzik (nincs nap, felhő, árnyék, fény, stb.). vagy átmegy low grafikába. vagy szaggat mint állat. vagy elszáll, esetleg szó nélkül kilép.