mint ahogyan a kolléga felvezette az i9-el eleve elcseszted a dolgot. az a cpu messze nem ideális ehhez a szimhez. az i9-es magoknak jóval nagyobb a fogyasztásuk, így sokkal hamarabb éred el a tok max. teljesítményét. ezzel egyidejűleg sohasem kapod meg azt a frekvenciát amit a proci tudna. pl. egy 5.5 GHz-es i9 jó ha produkálni tudja az 5GHz-et 1-2 szálon (nem magon). De inkább 4.8GHz környékén ketyeg, és ezt is csak pár szálon. Ezzel szemben az i7-ből sokkal nagyobb frekvenciát tudsz kisajtolni. Azzal még akár a gyárilag publikált sebességet is át tudod lépni, ami i9-nél elképzelhetetlen.
A másik tényező a memória. Amikor DDR5-el dolgozunk, tudni kell, hogy bődületesen magas az egy memóriaciklus ideje (70-80 körül). Viszont ha sikerül egy "jó" választással elérni vagy meghaladni pl. a 120 ciklust, akkor azzal úgy megfogod a géped, hogy akár a felére is visszaesik a végrehajtási sebesség. Tehát fontos az alaplap és a memória gondos kiválasztása. A legtöbben ott követik el a hibát, hogy nem áldoznak elég pénzt az alaplapra. Egy olcsó alaplaptól irreális elvárni, hogy egy 6GHz-es es DDR5 ram-ot ideálisan ki lehessen használni. Egy lassú szar lesz belőle, ilyenkor még a DDR4-es ramok használatával is gyorsabb lehetne a gép.
A VSYNC: kolléga hülyeséget ír, a vert.szinkron egy nagyon fontos dolog, nem szabad kifelejteni a képletből. Kikapcsolt állapotban arról panaszkodsz, hogy "szétesik" a kép. A hiba nem nálad van, mindenkinél jelentkezik, teljesen normális állapot. Ezért is van minden D3D-s alkalmazásban mint opció. A kollégának ezek szerint működik a gépe kikapcsolt állapotban is, ennek is megvan az oka (természetesen ez is normális). Ezt a részét nem fejteném ki bővebben, alapvetően a gép sebességéhez van köze. Az ő gépe jelenleg tudja azt, amit a tied nem. Ezenfelül a monitorja is rendelkezhet olyan fícsörökkel amilyenekkel a tied nem. De alapvetően a tied tekinthető általánosnak. Röviden leírva mire is való a VSYNC? Arra, hogy amikor képfrissítés történik (a képkocka kezdőcímének átírása), ez mily módon történjen meg. Bekapcsolt állapotban nem lehet átírni ezt a címet akkor amikor a képfrissítés nem a vertikális szinkron idősávjában van. Míg kikapcsolt állapotban ez bármikor megtörténhet. Na most, amikor kikapcsolva "beszaggat" a kép, az azért van mert a képkocka váltás akkor történt meg, amikor éppen a kép látható részeit olvasta ki a megjelenítő a memóriából. Képváltáskor egy kis időre elérhetetlenné válik a memória, ebben az idősávban nem lehet adatot olvasni belőle, viszont a megjelenítő működik. Egyes esetekben a horizontális szinkron is megborulhat, ilyenkor sokkal észrevehetőbb "sérülés" keletkezik az adatfolyamban. A VSYNC bekapcsolása pont ezt az "összeomlást" helyezi át a vert.szinkron idősávjába. Magyarán akkor omlik össze az adatfolyam, amikor éppen nem történik megjelenítés, így maga az összeomlás észrevehetetlen.
Tehát neked igenis használni kell a VSYNC opciót. Emellett nem árt valamilyen frame rate limitert is használni, az ilyen jellegű grafikus alkalmazásoknál (ott ahol a MainThread-nek kell a nyers erő), sokkal ideálisabb a driver saját limiterét használni. Mondjuk ehhez nVidia kell, de mivel írtad a 4080-at, gondolom ez nem gond. Jelenleg a legjobban az "nVidia profile inspector" amivel ezt a legjobban meg lehet ejteni. Keress rá a neten, de figyelj oda, mert létezik egy "nVidia Inspector" nevű alkalmazás is, és az nem az. Neked a Profile Inspector kell. Am mind2 ugyanazokat a driver paramétereket használja, de az MSFS nem kompatibilis a régi "nVidia Inspector"-ral, helyette van a Profile Inspector. Itt kell beállítani a képfrissítési paramétereket, és ráadásul itt egy sokkal rugalmasabb rendszert találhatsz. Elég pontosan be lehet állítani, a gépedhez. Itt kell a beállításokat megejteni, magában a szimulátorban ki kell kapcsolni a vsync-et is és a frame rate limitert sem szabad beállítani. Magában a driver profiljában állítod be alkalmazásonként, így amikor elindítod az MSFS-t a driver automatikusan használni fogja az alkalmazás profilban beállított paramétereket.
Konklúzió viszont, hogy annál a gépnél amit leírtál, túl nagy probléma nem lehetne. Azon a felbontáson az MSFS-nek simán kellene futnia, igazán a képszakadásra sem szabadna panaszkodnod. Az, hogy ez nálad jelentkezik, azért van mert a géped komponensei nincsenek gondosan összeválogatva ahhoz a feladathoz amihez használni szeretnéd. Sajnos ez egy általános probléma. Nem elég egy gépet csak úgy összerakni, tudni kell, hogy mit mivel kell/lehet. A kolléga aki nem érti, hogy mi lehet a bajod, szerencsés, mert ő abba az elhanyagolható százalékba esik, akinek valószínűleg optimálisan van összeállítva a gépe ehhez a feladathoz is. És tudjuk, hogy nála sem 100%-os a dolog, mert i9-et használ. Viszont neki még ez a "baki" is belefér. Nálad egy vagy több alkatrész/beállítás nagyon megfogja a géped (és ez az esetek több mint 90%-ában így van). A leggyakoribb probléma pl. a már említett olcsó alaplap, és/vagy a totál nem beleillő memória.