Narratíva. Az RPG lényege a karakterfejlődésen kívül a történet, legyen az saját vagy a "játékmester" által lefektetett nagy kép, de a saját is a nagy képből fog képződni. Valamilyen formában célnak, katarzisnak mindig kell lennie, a végtelen céltalanság unalmas, a játékosok 99%-a elvár legalább egy simogatásnyi vezetést.
Ezért pl. vannak napi hírek és időszakos sztori eventek Elite Dangerous-ben, MMO-kban stb. Skyrimmal sem játszana senki, ha nem lennének mod-ok, amik alapvetően új ingereket hoznak a játékba. De ezek a játékok már alapból szélsőséges példák. Starfield, Cyberpunk, Mass Effect és társai alapvetően a casual réteget célozza meg, míg Citizen, Flight Simulator, Elite Dangerous, (de még a No Man's Sky is aminek van erős narratívája) és hasonló játékok pedig sandbox játékok, amik mindig is csak egy nagyon szűk réteget fog szórakoztatni. Ez pedig alapvetően üzletileg sem menő.
TL;DR
Sokkal élvezetesebb egy jól kitalált törtétenet interaktívan alakítgatva beleélni magad egy játékba, mint sem nesze ott a homokozó, azt csinálsz amit akarsz. Kb mint amikor este munka után leülsz a TV elé, nézhetsz egy sivatagot pásztázó webkamera képet vagy egy a holywood-i blockbuster mozit. 7 napból hányszor választanád az előbbit és hányszor az utóbbit?