Ground Control

Ground Control

2000. július 2. 15:16, Vasárnap
A Ground Control engine-jének nincs párja a stratégiai játékok között. Az engine teljesen 3D-s így tökéletesen ki lehet aknázni a hegyekkel és völgyekkel tarkított terepet. A kamera rendszer is tökéletesen kezelhető és hihetetlen játékélményt képes nyújtani.

   

A játékos dönti el hogy milyen szemszögből nézi a terepet, és ezzel a kontrollal sok új taktikai stratégia lehetőség nyílik meg. Az egységek megbújhatnak a hegyek mögött vagy az árnyékban várhatnak a járőröző ellenségre. A 3D-s terep minden fajta növényzetet és terepet felvonultat. Láthatunk fákat, tavakat, füvet, havat és homokdűnéket, melyek közül mindegyiket fel lehet valamilyen taktikai célra használni. A visszavonuló terradyne-ok a homokos terepen áthaladva hatalmas homokfelleget hagynak maguk után, ami szerencsés esetben segítheti menekülésüket. A gyalogosok megbújhatnak az ellenséges tábor melletti erdőben és segíthetik a nehéztüzérség munkáját. Nagyon hatásos az akció és taktikai stratégia ilyen elegyítése és nagyon jó játékélményt eredményez.

Az egyjátékos küldetéseket nagyon jól tervezték meg, a térképek érdekesek, változatosak és tele vannak szép bázisokkal. A küldetések tempóját is jól eltalálták. Egy jól átgondolt gyakorlattal kezdünk, ahol megtanulhatjuk a kezelést. A Crayven első küldetései már jelentenek némi kihívást, de inkább csak önbizalmat adnak a következő konfliktushoz. Mire a játék nehéz lesz a játékosok már jól hozzászoktak a kezelőfelülethez, a kamerarendszerhez és az egységekhez. Ettől kezdve minden küldetés egyre nehezebb lesz és a végső harcban jutunk el a tetőpontra, ahol a játékosnak minden eddig tanult taktikát be kell vetnie. A második küldetéssorozat nehezebb mint az első, de mivel ehhez előbb végig kell játszani az elsőt, ezzel a küldetéssorozattal már tapasztalt játékosok fognak játszani.

   

Sokaknak problémája lehet az egységek kiegyensúlyozásával, főleg azzal ahogy a fejlesztők a nehéztüzérséget kezelték. Kétségtelenül ezek a legerősebb egységek a játékban és sokan azt gondolhatják, hogy hatalmas pusztító erejükkel felborítják az egységek közötti egyensúlyt. Ez azonban nem így van. Az egységek és a közöttük lévő egyensúly nagyon kidolgozott a játékban. Bár a két fél nem annyira különböző, mint például a Starcraft-ban, de különbözőek annyira, hogy dicséretet érdemeljen a Massive. Mindkét oldal rendelkezik nehéztüzérséggel, és egy osztag nehéztüzérségi egység komoly gondokat okozhat.

A nehéztüzérséggel két fajta módon lehet megküzdeni. Az első és legfontosabb az aerodyne-ok használata. A nehéztüzérség magában védtelen a légierővel szemben és lassú sebességük miatt kiváló célpontjai a légi támadásoknak. A tankokat is jól lehet használni a nehéztüzérség ellen mivel gyorsan mozognak és hamar a nehéztüzérség közelébe tudnak kerülni. A nehéztüzérség használatának veszélyeit is figyelembe kell venni. A Ground Controlban komoly gondot okozhat az, ha az egységek egymásra lőnek és ha valaki nehéztüzérséget használ számolnia kell azzal, hogy a rakéták csak késedelemmel érnek célba. A későn érkező rakéták ugyanis lehet, hogy a már elpusztított egységek romjain álló saját egységeinket találják el. Ez csak egy példa arra, hogy a Massive emberei mennyi időt fordítottak az egységek megfelelő kiegyensúlyozására.

   

A Ground Control csatái nagyon hevesek, ha nem a leghevesebbek és csak az olyan taktikai játékokéhoz lehet hasonlítani, mint a Hidden & Dangerous. Nagyon sok összetett dolog van a játékmenetben, például a páncélzat, ami az egységek bizonyos részein gyenge, máshol viszont áthatolhatatlan. Továbbá minden egység rendelkezik speciális fegyverekkel és felszereléssel. A küldetések előtt a játékosok meghatározhatják, hogy a szállítóhajók, milyen egységeket hozzanak a bolygóra, de ezt akár a játékra is bízhatják.

Az ötödik küldetésre már annyi egységed lesz, hogy nem fér el egy szállítóhajóban. Eddig a pontig nem is fontos a konfigurálással bíbelődni, de ezután hasznos lehet megismerkedni ezzel az opcióval is. A játék így lehetőséget ad arra, hogy kifejlesszük saját stílusunkat. Néhány játékos jobban fogja szeretni a légierőt, míg mások a nehéztüzérséggel védett gyalogságot és tankokat fogják kedvelni. Az egységek profilját is lehet változtatni. Például állíthatjuk a sebességüket, persze a páncélzat árán, vagy hatékonyabbá tehetjük az egységeinket a védekezésben vagy a támadásban. A bolygón olyan dolgokat állíthatunk, mint a formáció, vagy a tüzelés és mozgás természetét.

   

A sok újítás és fejlesztés ellenére is van pár olyan dolog, ami jobb is lehetne. Például zavaró, hogy nincsenek billentyűzet parancsok és hogy nem lehet személyre szabni a kezelőfelületet. A Ground Control legnagyobb hibája, hogy nem lehet játék közben menteni. Emiatt sokszor kell majd a játékosoknak előröl kezdeni néhány küldetést, ami hosszú távon nagyon idegesítő. Az sem feltétlenül jó ötlet, hogy a játék csoportok irányítására és nem egyedi egységek irányítására kötelez minket, néhányszor ugyanis hasznos lenne szétszedni ezeket a csoportokat a taktikák érdekében. Továbbá nem lehet leállítani a játékot és parancsokat kiosztani. Persze azt még csak tréfából sem lehet állítani, hogy a Ground Control rossz játék lenne. Ez egy csodálatos játék, ami egyedülállóan gazdagítja a stratégiai játékok táborát. Még egy pályaszerkesztőt is találhatunk a CD-n, a megszállott tervezők számára. Mindent összevetve talán ez az eddigi legjobb RTS játék!


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások