Deus Ex

Deus Ex

2000. július 12. 16:33, Szerda
A rendszer szépségeit a részletgazdag párbeszédek is kiemelik. JC Denton karaktere mindig kiáll a játékos döntései mellett és azonnal reagál. Amikor Paul Denton nekiesik az előbbi küldetés után, amiért feláldozott pár túszt, azt válaszolja, hogy mindent megtett, hogy elvégezze a feladatot. A játék tele van olyan eseményekkel, amik befolyásolják a párbeszédeket és a történet alakulását. Ez a játék igazi erőssége.

   

A személyre szabás is nagyban meghatározza a Deus Ex játékstílusát. Az igazi újítás ezen a téren a karakter módosítás, a statisztikák kezelése és a fegyverek. A Deus Ex alapjában véve egy jól kidolgozott szerepjáték, melyet részletes karakter interakcióval, számos tárggyal és sok fegyverrel fejlesztettek tovább. A tárgyak között találhatunk, lencséket, hatótávolság növelőket, visszarúgás gátlókat és hangtompítókat. Ezeket a játékos több módon szerezheti be, például nehezen elérhető vagy megtalálható helyeken. Legtöbbször azonban jól látható helyeken vannak elhelyezve, melyeket nagyon erősen védenek, vagy el vannak zárva. A lényeg, hogy életveszélybe kerüljön a játékos. Minél nagyobb a kockázat annál nagyobb a jutalom. A harmadik lehetőség ilyen tárgyak szerzésére a vásárlás. Időről időre JC kereskedőkkel vagy fekete piaci árusokkal találkozik. Az ár persze magas, de bizonyos munkák elvállalásával mindig lehet csökkenteni az árat.

A fegyverek egy egész alfejezetet képeznek a szerepjátszásban. A fegyverek abban az értelemben okozhatnak gondot a játékosnak, hogy bizonyos helyre van szükség a tárolásukhoz. Mivel csak kevés tárgy lehet nálunk egyszerre, arra készteti a játékost, hogy testre szabja karakterét. Bár JC-t akár ezermesterré is alakíthatjuk, a játékosnak mégis nehéz választásokon kell átesnie és meg kell határoznia karaktere stílusát, mert nemcsak a fegyverek, hanem tolvajkulcsok, az elsősegély csomagok, a gránátok, a páncélzat és más tárgyak is helyet foglalnak. A játékmenet nagyon fontos aspektusa az a kérdés, hogy mit vigyünk magunkkal.

   

Kombinálva ezt a rendszert azzal, ahogy a Deus Ex-ben a karakterünk képességei fejlődnek, teljes irányítást kapunk a játék alakulása felett. JC képességei egy tucatnyi vonásra vannak lebontva, melyeket a játék során megszerzett tapasztalati pontokkal lehet fejleszteni. Tapasztalati pontokat a küldetések teljesítésével, a fejtörők megoldásával és felfedezéssel lehet szerezni. A Deus Ex világa hatalmas és a fő küldetések többsége nem kívánja meg a felfedezést. Zseniális a karakter statisztikáinak kezelése is. Egy egész képernyőt szántak ennek a feladatnak, ahol a játékos könnyen nyomon követheti a fejlődéseket és akkor kérheti le ezt a képernyőt, amikor akarja. Minden szakértelem négy szinten mozoghat: képzetlen, gyakorlott, haladó és fejlett. Minden új szinttel új képességeket szerezhetünk, például számítógép kezelési ismereteket, fegyverhasználati, úszási, vagy orvosi ismereteket. A játékos megválaszthatja, hogy mikor és hol fejlessze karakterét és még azt is, hogy milyen irányba. Miért nem ilyen az összes RPG?

Nem volna okos dolog túl sokat feltárni a Deus Ex remek történetéből, de egy dolgot mindenképpen tudni kell az UNATCO embereiről, hogy megértsük a játék egyik sajátosságát. Az UNATCO speciális ügynökei kibernetikusan felfejlesztett emberek, kifinomult bionikus férfiak és nők. A nanotechnológia segítségével ezek az emberek különleges képességekkel tudják magukat felruházni. Például ellenállóvá válhatnak a lövedékek ellen, felerősíthetik a fényt, vagy kémberendezéseket tudnak kilőni. Majdnem egy tucatnyi ilyen fejlesztés van a játékban és mindegyiket különböző szintekre lehet fejleszteni, ami jobb képességeket és kisebb energiahasználatot jelent a karakter számára.

   

Az utolsó és talán a legjelentősebb aspektusa a Deus Ex-nek a világa, ami az év egyik legjobb játékává teszi. Még egy játékban sem szerepelt ilyen részletes világ. Nem csak az olyan helyszínek mint New York, Hong Kong vagy Párizs vannak tele élettel és halállal. Minden helyszín hihetetlenül részletes. Minden főbb területen belül vannak kisebb helyszínek, melyek tele vannak fontos, de a történet szempontjából lényegtlen küldetésekkel és információval. Ezek a helyek, például Hong Kong piaca, nagyon hitelesek és lebilincselők. Tele vannak NPC-kel, boltokkal, bárokkal, rendőrségekkel, kórházakkal és raktárépületekkel.

Néha a mozgás és a felfedezés korlátozott, de az ügyes játékosok hamar meg fogják tanulni, hogyan lehet ezeket az akadályokat áthágni. Az Ultima Underworld sorozatból merítve a Deus Ex-ben minden tárgynak van erősségi értéke. Az ajtóknak, a dobozoknak, a záraknak és a szekrényeknek is van HP-je. Így a játékos a zárt ajtókkal több módon is megbirkózhat. Például megragadhatja fegyverét és szétlőheti az ajtót, vagy tolvajkulccsal is próbálkozhat. Bár ez az újítás eltörpülhet a többi sajátosság mellet, hatása mégis nagyon jelentős.

   

A Deus Ex-ben nagyon kevés kifogásolható dolog van. Az egyik legfontosabb a kimentett állások mérete. Mire végigjátssza az ember a játékot, 250MB-nyi kimentést is felhalmozhat. Az átlagos fileméret ugyanis 15MB. Ez sokaknak fejfájást okozhat és mivel a Deus Ex nem enged menteni, ha 100MB-nál kevesebb szabad hely van a meghajtón, a hatása elég drasztikus lehet. A kimentett állásoktól eltekintve a Deus Ex-szel semmi baj nincs, tuti nyerő.


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások