Shogun: Total War

Shogun: Total War

2000. július 22. 20:51, Szombat
Vannak azonban olyan célok, melyre a gyalogosok és íjászok alkalmatlanok. Itt lépnek be a stratégiai egységek. Ezek az egységek, elsősorban az onformációról és titoktartásról szólnak, a kémek, bérgyilkosok és diplomaták személyében. Például az Emissary a legalapabb diplomata, aki szövetséget ajánlhat az ellenséges daimyo-knak, információt gyűjthet az idegen provinciákról, és megvédhet téged és tábornokaidat a merényletektől. A Ninja viszont született orvgyilkos, mivel képes bárkit megölni, legyen szó emissary-ról vagy akár az ellenséges daimyo-ról. Bár a seregeid fognak minden erőszakos ügyet megoldani, a stratégiai egységek gyakran az egész háború menetét megváltoztathatják.

Klikk ide!   Klikk ide!

Az egységek gyártása és az erőforrások kezelése kulcsfontosságú tényező a siker eléréséhez, és ugyanígy fontos megtanulnunk az épületek gyártásának bonyolult módját. Mivel a harci egységeket ki kell képezni, kell egy hely, ahol ez megtörténhet. Az íjászok esetében ez az Archery Dojo, a Yari Ashigaru és a Yari Samurai esetében a Spear Dojo, az Emissary-k esetében pedig a Tranquil Garden, stb. Ezeket a kiképző területeket később tovább lehet fejleszteni, hogy új és hatékonyabb egységeket lehessen bennük képezni. Ezek a fejlesztések azonban más elemek jelenlétét is megkövetelik. Az Armory-hoz például kell lennie a tartományban vashomok lerakatnak, ahhoz pedig, hogy Gun Factory-t építhessünk már rendelkeznünk kell egy Armoryval és Citadel-lel. Minden épület esetében követelmény a kastély, melyen belül azok megépülhetnek. Az alapvető kastély nélkül egyetlen épületet vagy egységet sem lehet gyártani. Még ezt az épületet is lehet fejleszteni. A következő állomás a Large Castle, utána jön a Fortress és végül a hatalmas Citadel. Meg kell jegyezni, hogy a kastély építése nagyon költséges, így meg kell gondolnod, hogy hova és mikor építsd meg. Harci karriered során sok kastélyt kell építened, ha terjeszkedni akarsz.

Klikk ide!   Klikk ide!

Miután mindent elrendeztél, a szövetség összeomlott, a seregeid pedig szomjazzák a vért, nem tudod a területedet terjeszteni a halálos valós idejű harc megtapasztalása nélkül. Ha meg akarsz támadni egy ellenséges provinciát, egy előre meghatározott formációban, és nem tervezhetsz egyet magad, ahogy védekezésnél teheted. Amint kiválasztottad a formációt, elkezdődhet a csata. Jelentős mértékben irányíthatod a konfliktus előtt idemozgatott egységeidet, melyek száma 60 és 120 ember között mozoghat.

Bár pár száz harcos irányítása viszonylag egyszerű feladat, de gyorsan bonyolult műveletté válhat, ha több mint ezer embert akarsz irányítani. Hogy ezt mégis megtehesd, összecsoportosíthatod az egységeidet, és különböző formációba állíthatod őket. Az egységeidet beállíthatod szoros, laza, és ék alakú formációba, amik védekezésre, dobófegyverek kivédésére, és áttörésre a legjobbak. Azonban ezek az egyszerű formációk használhatatlanok a nagyobb csoportok esetében, amiket a csata előtt hat formációba lehet állítani. Ezek között van a Hoshi, egy nyílhegy alakzat, ami nagy nyomást gyakorol az ellenséges vonalak egy pontjára, és a Koyaku, ami egy hasított alakzat. Amint a csata kezdetét vette, a kevésbé bonyolult alakzatokra kell szorítkoznod. Ezek között van a vonal alakzat, a védekező alakzat, a klasszikus négyzet alakzat, továbbá a bal, közép és jobb oldali támadó formáció. Az egységeknek más parancsokat is lehet adni, például megadhatunk útirányt, megparancsolhatjuk, hogy tartsák a helyüket vagy hogy lőjenek, de ettől függetlenül nagyon fontos jól kezelni az alakzatokat. Az a daimyo fog nyerni, amelyik a megfelelő egységeket veti be, az azoknak megfelelő formációban, és eközben igazodik az ellenség manővereihez. Ha nem érdekelnek a csata részletei, akkor a számítógép is megvívhatja helyetted a csatákat. Ez persze felesleges veszteséget eredményez, így jobb ha mindent magunk csinálunk.

Klikk ide!   Klikk ide!

Az alakzat és a képességeken kívül más tényezők is befolyásolják az egységek esélyeit a csatatéren. Elsősorban maga a helyszín, mivel megváltoztathatja a csata dinamikáját. Ha az ellenséget üldözve át kell kelnünk egy hídon, az nagyon veszélyes lehet, mivel összetorlódnak a katonák, és védtelenné válnak. A hegyek is jól jönnek támadáskor, mivel az íjászok sokkal meszebbre és pontosabban tudnak lőni a tetejükről, és a gyalogosok is jobban harcolnak ha hegyről lefelé jönnek. Az erdők viszont a védekezésben jelentenek előnyt, mivel megvédenek a nyilaktól és lelassítják a lovasságot, akik könnyű prédáivá válnak a rejtőzködő gyalogságnak. Még az időjárás változása és az idő múlása is jelentős, és hatással van a katonák moráljára. A katonáid is csak emberek, így megtagadhatják a parancsot, vagy elmenekülhetnek a csatából, ha kellőképpen megijesztik őket, vagy ha elég boldogtalanok. Fenntarthatod a sereg bátorságát, ha szoros formációba rendeled őket, ha pedig sokat futtatod őket, vagy hóban illetve esőben kell menetelniük, akkor hamar kifáradnak. Szerencsére kiegészítheted képességeiket a Becsülettel, a Shogun tapasztalati bónuszával. Néhány egység már akkor kap bónuszt, ha túléli a csatát, a tábornokok bónuszaiból pedig az egész sereg profitál. Más szóval, ha egy tábornok sok csatát megnyer, és eléri a harmadik fokozatú Becsület értékelést, akkor az egységei több bónuszt fognak kapni, mintha újonc tábornokuk lenne. Mivel jelentősen befolyásolhatják a háború menetét, a tábornokok és Becsületük nagyon fontos szerepet kap, és ezért folyamatosan ki vannak téve a merénylet veszélyének. Mindent összevetve ezek a kis részletek tovább gazdagítják a Shogun világát, és tovább fejlesztik a már amúgy is magával ragadó játékot.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások