2017 a loot boxok éve volt

2017 a loot boxok éve volt

2018. január 2. 21:19, Kedd
Bár csak az év végén telt be sokaknál a pohár, de a loot boxok egész évben itt voltak velünk és szép lassan a játékok szerves részeivé váltak.

A loot box fogalma feltehetően sokak számára csak a Star Wars: Battlefront II kapcsán kirobbant botrány miatt lehet ismerős, pedig szinte egész évben itt voltak velünk. Ebben a cikkben próbáljuk kicsit összeszedni, mi is vezethetett oda, hogy ma már az európai politikusok és törvényhozók vitáznak arról, vajon szerencsejátéknak minősül-e a loot box vagy sem. A nyitány a Ubisoft nevéhez fűződik, akik a For Honor kapcsán tették be a játékba ezeket a mikrotranzakciós lehetőségeket és ha mindent meg akartunk szerezni, közel 180 ezer forintot kellett költeni az extra tartalmakra.

A Ubisoft egy gyors közleménnyel próbálta menteni a menthetőt, bár a "nem kell mindent beszerezni, anélkül is letudható a játék" tartalmú kijelentések nem biztos, hogy segítették ezt a folyamatot. Mindenesetre ez a balhé elhomályosodott a Warner Bros. felbukkanásával, akik a májusban megjelent Injustice 2-vel vívták ki a nép haragját. A loot boxok itt olyan extra tartalmakat rejtettek, melyek valóban előnyt jelentette a küzdőfelek egyikének, de szerencsére az összecsapás előtt be lehetett állítani, hogy engedélyezzük ezek használatát vagy sem. Ez azért kicsit enyhítette a haragot.

A Middle-Earth: Shadow of War kapcsán már más volt a helyzet. Szintén a Warner Bros. logójával jelent meg ez az amúgy remek kis játék, melyben egy Market nevet viselő piactéren vásárolhattunk különböző chesteket. Igen, valódi pénzért. Ezek tartalmát persze csak azután ismerhettük meg, hogy megvásároltuk és kinyitottuk azokat. A hivatalos közlemények szerint ezzel akartak időt spórolni az emberek számára. A Destiny 2 kapcsán szintén hasonló indokokat kaptunk, mikor felmerült a kérdés, hogy miért kell az értékesebb dolgokat az Eververse Trading Company felületén, valódi pénzért megvásárolni.


Itt egyébként már elszakadt a cérna a rajongóknál is és elkezdődtek a különböző petíciók bevetése és erre már a hivatalos szervek is felfigyeltek. A UK Gambling Commission vezetője, Tim Miller egy közleményben azt jelezte, hogy amíg ezen tartalmakat csak az adott játékban lehet felhasználni, nem számít szerencsejátéknak a loot box. Majd jött a Star Wars: Battlefront II és minden megváltozott. Már a béta-tesztelés során kiderült, hogy a játékban az egyetlen fejlődési lehetőséget a loot crate tartalmak adják, melyeket vagy megvásárolunk vagy pedig valaki ajándékba veszi meg nekünk.

Képességeket és fegyvereket is csak így lehetett szerezni, amivel az EA nagyon kihúzta a gyufát a rajongóknál. Erre már csak habként csorgott rá, hogy még ezen loot cratek alkalmazásával is 40 órás játékidő, míg a bonyolult fejlesztési rendszernek köszönhetően megnyithatjuk Darth Vader vagy Luke Skywalker karakterét. Azonban az előrendelések kezdtek elmaradni, így az EA végül úgy döntött - mindössze 2 nappal a premier előtt -,hogy egy az egyben kiveszi a loot crate-kat a programból és ennyi. A lavina azonban elindult és ma már a holland és belga szerencsejáték-felügyeletek is vizsgálják a Battlefront 2-ben és Overwatch-ban megtalálható tartalmakat, a demokrata Chris Lee pedig egyenesen egy "Star Wars tematikájú kaszinónak" nevezte a programot.

Kérdés, hogy a fejlesztők hogyan reagálnak majd minderre, hiszen lehet ezt okosan és cseppet sem tolakodóan, a játékélményt rontóan is csinálni (lásd Call of Duty: WWII, ahol az égből hullottak alá a segélyládák, de tartalmuk nem befolyásolta jelentős mértékben az erőviszonyokat). Várjuk a fejleményeket és addig is érdekel más véleménye is. Loot box: igen vagy nem?

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások