Multimédia az autókban

Multimédia az autókban

2000. október 3. 01:18, Kedd
A "Talk Radio" kifejezés hamarosan közismerté válhat.
Új termékek egész sora kerül most a piacra, olyan autórádiók, amiket nem csak hallgatni lehet, hanem beszélni is hozzájuk.

Az első autórádiót 1920-ban bemutató cég, most egy új kis szerkezettel rukkolt elő, amin nem csak zenét lehet hallgatni, hanem kapcsolódni lehet a Motorola internetes iRadio fórumához is.

Ez pedig csak egy, a sok új, kocsiba szerelhető internetes termékből, ami piacra kerül az elkövetkező hónapokban.


Az iRadio egy gyűjtőfogalom, ami több szórakoztató funkciót tesz az autókba. A beszéddel vezérelhető eszköz képes adatokat letölteni a netröl és ellátni a vezetőt biztonsági információkkal. Az autóba szerelhető mobil internetes eszközöket átfogó néven Telematics technológiának hívják.

Habár a Motorola az egyik legnagyobb vállalkozója a tervnek, mégsem az egyetlen. Az autós audiótermékek egyik úttörője a Clarion volt az első, még 1998-ban, aki előlépett WinCE alapú AutoPC-vel. A továbbfejlesztett autórádió képes volt hangra aktivizálódni, állomást választani és diktafonként működni, ezen felül GPS és térképezési funkciója is.

Az AutoPC legfontosabb előnye az volt, hogy, mint bármelyik másik számítógép, képes volt új programokat futtatni. Lehetett hard- és szoftvert frissíteni. Ez volt az első termék, ami egy valódi PC-t helyezett az autóba.


Legújabb fejlesztésként a felhasználó képessé vált valós időben ellenőrizni a motor állapotát és megállapítani az esetleges hiba helyét. Habár az amerikai autókba kötelező beszerelni egy lámpát, ami motorhibára figyelmeztet, ez az első eset, hogy pontos információt is ad a hiba jellegéről és helyéről, akár digitalizált hangon is.

Fő a biztonság

A biztonság az egyik legfontosabb pont az új autótervek elkészítésekor. Az OnStar a GM-től, a Ford RESCU rendszere és a Mercedes TeleAid funkciója leginkább az útszéli segítségnyújtásra, navigációra és vészhívásokra szolgál.

A Cadillac Night Vision technológiája az öbölháborúban használt infravörös technológiát használja. Egy hőérzékélő kamera a kocsi hűtőrácsán továbbítja az út képét a szélvédon elhelyezett HUD-ra, amin láthatóvá válnak az állatok, emberek és autók, amit a kamera érzékelni tud.


A Cadillac mérnökei szerint a kamera leginkább teljes sötétségben működik a legjobban, mert a városokban túl sok a fényforrás, ami megzavarhatja a rendszert.

Következő lépésként egy hanggal irányítható web böngészőt kívánnak beépíteni a kocsikba. Mikor az autó áll, a kormányra szerelt gombokkal lehet azt kezelni, vezetés közben a képernyő elsötétül, és csak hanggal lehet irányítani. Ha a parancs például az email-ekre vonatkozik, a rendszer automatikusan felolvassa az új üzeneteket.

A legtöbb vállalat úgy gondolja, hogy a legbiztonságosabb rendszer, vezetés közben a hangvezérlés.

Az iRadio egyik másik fontos újítása, a személyre szóló hírek felolvasása. Egy gombnyomásra képes a sofőr meghallgatni a számára fontos és érdekes híreket, műsorokat. Ez a szolgáltatás hasonlít a már működőképes Replay TV és TiVo interaktív TV szolgáltatásokra.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások