Itt vannak 2018 legjobb filmjei és színészei

Itt vannak 2018 legjobb filmjei és színészei

2019. február 25. 08:27, Hétfő
A Bohém rapszódiáé lett a legtöbb Oscar, a második legtöbb díjat pedig a Fekete párduc, valamint egy fekete-fehér film vitte haza. És még Pókember is nyert.

Láttad a Zöld Könyvet?
Igen.
Nem, de meg fogom nézni.
Nem, és nem is tervezem.
Ma hajnalban kihirdették a 91. Oscar-díjat elnyerők névsorát. A díjkiosztó gálát, aminek ezúttal nem volt műsorvezetője, a Los Angelesben lévő Dolby Theatre-ben rendezték, és több, mint 200 tévés piacon közvetítették, köztük a hazain is, hiszen a Moziverzum élőben adta a gálát. A legjobb filmnek járó díjat a Zöld könyv vihette haza, teát az Argo után ismét olyan alkotás nyert, aminek a rendezőjét még díjra sem jelölték.


Tavaly rengeteg jelölést kapott A víz érintése, idén 10 volt a maximum, s a meglehetősen ellentmondásos nominációk után azt is megállapíthatjuk, hogy a díjak is erősen szórtak, hiszen egyetlen film sem vitt haza négynél több elismerést, ráadásul a Bohém rapszódia is olyan kategóriákkal lett mennyiségi király, mint a hang, a hangvágás, valamint a normál vágás (ami persze kiemelten fontos) - utóbbi esetében minden bizonnyal a koncertfelvételek győzték meg a szavazókat, nem pedig a nagyon esetleges közös beszélgetés a zenekar tagjaival, ami az egyszerre nem jelen lévő szereplők miatt komikusan rosszul van összerakva.

Az Oscar kapcsán még mindig előfordul, hogy egyesek "oscaroznak" és bezzegeznek, ami elég abszurdan hat, hiszen a díjazottak nagy része (a fő kategóriások mindenképp) nem az Oscar "találmányai", a legtöbb film és színész sokadik díját nyeri a díjszezonban, és ennek köszönhető, hogy a fogadóirodák bizonyos győztesekre igen kevés pénzt fizettek. Idén például a Golden Globe a fő győztest, a rendezőt, valamint a 4 diadalmaskodó színészből 3-at "eltalált", mint ahogy a két díjátadón az animációs győztes, a legjobb forgatókönyvíró kiléte, valamint a legjobb idegen nyelvű film és betétdal is megegyezett. Viszont ezúttal a szombati független filmes Spirit Awardson a tavalyival ellentétben nem igazán az Oscar-díjazottak győzedelmeskedtek, sőt, a győztesek többsége nem is nagyon volt jelölve, mindössze Regina King és a Roma duplázott. (Ez annak köszönhető, hogy stúdiófilmként a Bohém rapszódia és a Zöld könyv ott eleve szóba sem jött.)


Ilyen előjelek után nagy meglepetésekről nem is lehet beszélni, inkább csak pár kétesélyes kategória esetében kapcsán - mondhatni ilyen volt a legjobb film is, ahol két, igencsak ellentmondásos, közel sem olyan kritikuskedvenc film között dőlt el a verseny, mint egyébként szokott - a Zöld könyv és a Bohém rapszódia is kapott bőven hideget, és még véletlenül sem csak a készítők kapcsán. Hasonlóan többesélyesek voltak a "hangos" kategóriák (végül a Queen-film lenyomta a sokkal profibb körülmények között rögzített Csillag születiket, valamint a Romát, amiben kiemelt jelentőséggel bírtak a zörejek), valamint a díszletek és jelmezek (mindkettőt behúzta a Fekete Párduc), főleg azért, mert előbbiek esetében a sok CGI közül nem nagyon lehetett látni a valódi elemeket, míg például a Roma esetében egy hatalmas díszletet húztak fel.

Az est legnagyobb (és sokak szerint legkellemesebb) meglepetését a női főszereplői kategória szállította, amiben Glenn Close hetedik Oscar-jelölését sem tudta díjra váltani - helyette Olivia Colman nyert, és húzta be a legtöbb, szám szerint 10 Oscarra jelölt A kedvenc egyetlen elismerését. Egyébként a 4 díjat nyerő Bohém rapszódia mellett a Fekete Párduc, a Roma és a Zöld könyv kapott még három díjat. Az "egyesek" közül a legjobb vizuális effekteket szállító Első embert érdemes még megemlíteni, valamint azt, hogy ismét mexikói rendező vitte haza az Oscart - valahol döbbenetes, hogy a legutóbbi hat rendezői díjból 5-öt nyert mexikói, és az is, hogy 2010 óta csak egy egyesült államokbeli győztes volt.


A jelölt filmek kapcsán érdemes elmondani, hogy a közönség szokás szerint nem mindegyikre talált rá, bár most igazán alacsony bevételt egy főkategóriás film sem ért el - nyilván a Netflixes Roma kivételével. Természetesen a popcorn filmek arattak, a Fekete Párduc Amerikában 700 millió dollár bevételt hozott, de a két zenés darab (Csillag születik, Bohém rapszódia) is 200 millió fölé jutott, a többiek közül a Zöld könyv 70, a Csuklyások 49, az Alelnök 47, A kedvenc pedig 32 milliós számokat produkált a díjátadóig. Érdekesség, hogy Amerikán kívül a Queen-film egy hajszállal több pénzt termelt, mint Marveles vetélytársa (647 kontra 646 millió dollár), s míg A kedvenc és a Zöld Könyv 50, illetve 75 millió közelében jár már, addig az Alelnök érthetően nemzetközileg még a 20 milliót sem érte el.

A 2018-es Oscar-díjas filmek kategóriánként - a jelöltek listáját itt lehet elérni.

Legjobb film: Zöld könyv - Útmutató az élethez
Legjobb rendező: Alfonso Cuarón – Roma
Legjobb férfi főszereplő: Rami Malek – Bohém rapszódia
Legjobb női főszereplő: Olivia Colman – A kedvenc
Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali – Zöld könyv - Útmutató az élethez
Legjobb női mellékszereplő: Regina King – If Beale Street Could Talk
Legjobb eredeti forgatókönyv: Zöld könyv - Útmutató az élethez
Legjobb adaptált forgatókönyv: Csuklyások - BlacKkKlansman
Legjobb idegen nyelvű film: Roma (mexikói)
Legjobb operatőr: Roma
Legjobb vágás: Bohém rapszódia
Legjobb látványtervezés: Fekete Párduc
Legjobb jelmeztervezés: Fekete Párduc
Legjobb smink: Alelnök
Legjobb eredeti filmzene: Fekete Párduc
Legjobb betétdal: Csillag születik: Shallow
Legjobb hangkeverés: Bohém rapszódia
Legjobb hangvágás: Bohém rapszódia
Legjobb vizuális effektusok: Első ember
Legjobb animációs film: Pókember - Irány a Pókverzum
Legjobb dokumentumfilm: Free Solo - mászókötél nélkül
Legjobb rövidfilm: Skin
Legjobb animációs rövidfilm: Bao
Legjobb rövid dokumentumfilm: Period. End of Sentence.


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások