2000. november 21. 00:57, Kedd
COMDEX összefoglaló
Minden évben - a COMDEX számítástechnikai szakkiállítás idején - egy kicsit megáll a computerek körüli élet, mindenki Las Vegas-ra figyel, és kiváncsi az elkövetkező év technológiai újdonságaira.
A COMDEX-et minden évben szinte pontosan ugyanott és ugyanakkor rendezik meg. Több mint 250 ezer látogatójával, árusítójával, és lelkes rajongójával ez egy olyan világméretű esemény, amely mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Ez a Las Vegas-i COMDEX.
Mióta a COMDEX létezik, az elmúlt pár évben néhány dolog megváltozott a show körül. Kezdetekben OEM kiállítás volt csak; azóta teljesen átalakult egy látványos-, a vásárlókat, és nézelődőket minden téren elámító, show elemekkel tűzdelt rendezvénnyé. Az évek folyamán a kiállítási költségek jelentősen növekedtek, így idén egy átlagos
kiállítási pavilon bérleti díja 50 ezer dollár (~15 millió Ft) volt a rendezvény öt napjára. Ez az összeg a nagyobb cégeknek persze nem túl megterhelő, de sok kis, reményteljes technológiai újdonságot kifejlesztő cég nem mindig tudja kifizetni. Páran megkérdőjelezték, hogy egyáltalán szükség van-e a számítástechnikára épülő iparnak ilyen, és ehhez hasonló gigantikus rendezvényekre. Az elmúlt évek COMDEX-ei azonban megadták a választ: igen, szükség van.
Michael Dell, a Dell elnöke
A COMDEX-en minden kiállító büszkén hirdeti saját portékáját. Így van ezzel a behemót standdal rendelkező Microsoft, és a legkisebb, eldugott helyen kiállító cég is. Ezt a show-t legszívesebben senki sem hagyná ki, a vásárlók, és a kiállítók is szívesen vesznek részt rajta. Olyan sokan érkeznek erre az egy hétre Las Vegasba, hogy még a telefonvonalak is teljesen telítettek voltak. Állítólag sokan már reggel fél hatkor sem tudtak telefonálni. A közlekedési dugók is egymást érték a városban, minden csigalassúsággal haladt. Taxit 40 percen belül képtelenség volt fogni. Ezenkívül érdekes módon rengeteg részeg ember is lézengett a kiállítás környékén. Szerintem azonban ezt a pár kellemetlenséget sok ember elviselte volna, csak hogy láthassa a nagy show-t.
Egy webtudósító
Az idei COMDEX-en is rengeteg újdonságot mutattak be, melyről megpróbáltunk folyamatosan tájékoztatni titeket. Így most ezeket itt nem soroljuk fel újra, csak egy rövid áttekintést szeretnénk nyújtani a COMDEX érdekesebb dolgairól.
Mint azt már korábban előrejelezték, az amerikai show teljesen nemzetközi volt; olyannyira, hogy az amerikai cégek kisebbségben is voltak. Az idei COMDEX-en olyan nagy távolkeleti cégek domináltak leginkább, mint a Toshiba, a Hitachi, a Canon, a Sanyo, az Olympus, a Pioneer, a Lernout & Hauspie, a Sony, vagy a CMC. Ezek mellett a HP, vagy a Gateway csak meghúzodott a háttérben.
Nagy a sürgés-forgás a Palm standján
Nagy szenzációnak számítottak többek közt az új Intel Pentium 4-es processzorok, és a hozzá való i850-es alaplapok. A grafikuskártyák piacán nem történt igazán nagy változás, bár szinte minden gyártó bejelentett egy-két újdonságot. A vezetéknélküli eszközök gyártói is elég visszafogott kampányt folytattak, persze azért ezen a téren is voltak fontosabb bejelentések. Ezenkívül több "haszontalan", szórakoztató számítástechnikai eszköz is nagy sikert aratott, ilyen volt például a Sony Aibo nevű háziállat robotja is.
A Sony második generációs robotja
A legnagyobb partit egyébként az EDS (Electronic Data Systems) adta a COMDEX kapcsán. A cég Macy Gray-t is leszerződtette a nagyobb show érdekében. Ezenkívül több lengén öltözött hölgy is részt vett a cég kedd éjszakai, kidekorált McCarron repülőtéren tartott óriási buliján. Minden bizonnyal az Intel vetélytárs Transmeta kaphatja a második legjobb parti díját. Hétfőn a cég kibérelt egy japán éttermet, a Tsunami-t. Az összejövetelen különböző elemzők méltatták a Transmeta eredményeit, majd a cég jövőbeli terveiről is szó esett. A legrosszabb partit a Hewlett-Packard rendezte, amely állítólag annyira rossz volt, hogy a HP több saját embere is inkább átment az EDS által szervezett rendezvényre.
Röviden tehát ennyit az idei őszi, Las Vegas-i COMDEX-ről, jövőre veletek ugyanitt!
Ericsson a COMDEX-en: a mobiltelefonok jövője
A múlt héten Las Vegas-ban tartott COMDEX számítástechnikai kiállításon, a nagy svéd, mobiltelefonokat gyártó cég, az Ericsson elnöke azt nyilatkozta, hogy reményei szerint 2003-ra a személyi számítógépek helyett a mobiltelefonok lesznek az elsődleges internetezésre használt eszközök.
"A mobiltelefonok jelentik a hídat a telekommunikáció világa, és az internet világa közötti szakadék felett." - nyilatkozta a COMDEX-en Kurt Hellström, az Ericsson elnöke. "A mobil internetes megoldások jelenleg sokkal nagyobb ütemben fejlődnek, mint a normál internetes szolgáltatások. A fejlesztések borzasztó nagy sebességgel folynak."
A COMDEX-en megtartott beszéd alatt Hellström több statisztikai adattal is alátámasztotta az általa elmondottakat. Elmondta, hogy manapság minden egyes nap 700000 új mobiltelefonos előfizető van világszerte, és hogy jelenleg 650 millió ilyen eszközt használnak a világ különböző pontjain.
"A mobiltelefonok jelenleg a legnagyobb darabszámban eladott fogyasztói elektronikus termékek, és jóval többet adnak el belőlük, mint mondjuk például személyi számítógépekből." - mondta. Ennek eredményeképpen jövő év végére már több ember fogja a mobiltelefonokat használni, mint a normál vezetékes telefonokat, mondta Hellström, aki szerint minden tíz mobiltelefon tulajdonosból négy Ericsson telefonnal rendelkezik.
Az Ericsson egyébként a világ harmadik legnagyobb mobiltelefon gyártója, és az elmúlt év nem volt túl kedvező a cég számára. Olyan nagy riválisokkal kell megküzdenie, mint a Motorola, vagy a Nokia. Azonban az Ericsson a mobiltelefonokon kívül, a nagy hasznot hozó vezeték nélküli hálózati rendszerek terén is képviselteti magát, mely terület még óriási fejlődés előtt áll.
Hellström elmondta még, hogy a mobiltelefonon történő internetezés még gyermekcipőben jár, de rohamosan fejlődik. A web elérésre alkalmas WAP-os (Wireless Application Protocol) telefonok idén júliusi 3 milliós darabszáma az év végére elérheti a 26 milliót is. Szerinte a telefonokról küldhető email-ek jelentik az egyik legnépszerűbb szolgáltatást, melyből az elmúlt hónapokban a mobilosok már több 10 milliárdot küldözgettek világszerte.
COMDEX-es Nvidia interjú
Természetesen napjaink egyik legsikeresebb grafikuskártya gyártója, az Nvidia is képviseltette magát a múlt héten megrendezésre került Las Vegas-i COMDEX szakkiállításon. Habár a sokak által már nagyon várt NV20-as új Nvidia chip még nem volt jelen a COMDEX-en, azért így is akadt egy-két újdonsága a cégnek. Az egyik legnagyobb hírveréssel bejelentett új termék a mobil gépekbe szánt GeForce2 Go volt, melyről a bejelentéskor már hírt adtunk. Itt most egy rövid interjút olvashattok, melyben Alain Tiquet, az Nvidia európai marketing igazgatója nyilatkozik.
- Az Nvidia nagyon sikeres Európában. Mi ennek a titka?
- Az Nvidia piacvezető szerepet szeretne betölteni a grafikuskártyák piacán. Most kaptam egy szeptemberi, Franciaországban készült jelentést, miszerint a piaci részesedésünk több, mint 52 százalék, a második helyen az ATi (23%) áll, a harmadikon pedig a 3dfx (21%). Angliában is hasonló a helyzet, azonban a nagy német piacon sajnos még nem állunk ilyen jól. Jelenlegi sikereink nagy részét a kiváló ár/teljesítmény arányú GeForce2 MX termékeknek köszönhetjük.
- Mi a különbség az amerikai, és az európai piac között?
- Nincsenek nagy különbségek, mindkét piacon sikeresek vagyunk. Talán annyit lehet észrevenni, hogy az európai felhasználók talán egy picit konzervatívabbak. Ezen a téren van még némi tennivalónk.
- Mikor érkezik meg Európába a GeForce2 Go?
- Ez nem tőlünk függ, hanem az exkluzív Go partnerünktől, a Toshiba-tól. Úgy tudom, hogy a jelenlegi tervek szerint a Go európai megjelenése 2001 elején várható, tehát nem sokkal az amerikai megjelenés után, mivel az európai notebook piac nagyon nagy.
- Milyen szerepet szántok a GeForce2 PRO-nak? Lényegében a GeForce2 GTS és Ultra között helyezkedik el. Szükség van egyáltalán a PRO-ra?
- A GeForce2 PRO-kat eleinte csak OEM termékként kívántuk piacra dobni, azonban később a Hercules, és több más gyártó is ilyen chip-re épülő kártyát akart piacra dobni. Jelenleg az Ultra jelenti a csúcsot, aztán a GTS következik, és legalul az MX található. Ha egy cég cég ezek közé még egy olyan köztes modellt akar beilleszteni, mint a PRO, hát tegye nyugodtan.
- Szükségünk van nekünk jelenleg egy olyan újdonságra, mint például az NV20? A mostani GF2 GTS kártyák talán már nem nyújtanak elegendő teljesítményt a legújabb játékokban?
- Majd akkor beszéljünk az NV20-ról, ha már a kezünkben tarthatjuk. A mi stratégiánk szerint minden 6-8 hónapban szeretnénk megduplázni GPU-ink teljesítményét. Egy évvel a GeForce256 megjelenése után manapság már több, mint 40 játék használja ki a hardveres T&L engine-t. Egy-egy új termékünk kifejlesztése alatt nagyon szoros kapcsolatban állunk a játékok fejlesztőivel.