Beszáll az űrturizmusba a SpaceX

Beszáll az űrturizmusba a SpaceX

2020. február 20. 14:01, Csütörtök
Már jövőre több utast vinnének magukkal rövidebb kiugrásokra.

Elon Musk cége nemcsak rakétáival, komoly sikereivel, hanem rendkívül ambiciózus terveivel is felhívta magára a figyelmet az utóbbi években, bár itt kudarcokra is akadt példa. Korábban ugyan jelezték, hogy egy személy a Hold körül is repülne velük, most azonban további kezdeményezést jelentettek be, egy megállapodás részeként, miközben a saját műholdas hálózat kapcsán is további fejleményekre került sor.

A Space Adventures saját hivatalos oldalán jelentette be együttműködési megállapodását, amelynek részeként 2021-ben, illetve 2022-ben kerülne sor az első utazásokra. Ezek során legalább 4 személyt vinnének rövidebb utakra, a Nemzetközi Űrállomás pályájához képest két-háromszor nagyobb magasságban, vagyis ők saját otthonunkat vehetnék szemügyre egy olyan perspektívából, amely eddig keveseknek volt elérhető. 2017-ben ugyan maga a SpaceX jelezte, hogy két embert vinnének el a Holdig (majd hoznának vissza), egy évre rá pedig egy japán milliárdosra szűkült a mezőny, a jelek szerint most alaposan kibővítenék a kört, bár ezúttal a rövidebb repülésekre koncentrálnának (partnerük korábban több ilyen utat szervezett az orosz fél közreműködésével, a Szojuz-kapszulák bevonásával). Ezzel felsorakoznának a riválisok (Virgin Galaxy, Blue Origin, stb.) mellé, sőt akár még meg is előzhetik azokat, hiszen a rendelkezésre álló platformmal (Falcon 9 és Crew Dragon) ezt viszonylag gyorsan megtehetik.

A cég egyébként a napokban hajtotta végre legújabb Starlink-fellövését, amelynek során újabb 60 műhold csatlakozott a rendszerhez, egyben pedig 80. alkalommal ünnepelhették a Falcon 9 típus sikeres rajtját, bár a visszatérés és a landolás ezúttal nem jött össze. A SpaceX a tőzsdére való bevezetést is tervezi, ezzel finanszíroznák ugyanis a hatalmas költségeket, amelyeket a több ezer műhold fellövése követel meg, nem véletlen, hogy Musk legutóbbi, elemzőknek és befektetőknek megtartott előadásán már ezt helyezte előtérbe. Az évtized közepére szeretnének 40 millió előfizetőre támaszkodni és évi 30 milliárd dolláros bevételre szert tenni, bár egyelőre igencsak kérdéses, hogy ez mennyiben lesz megvalósítható.

Könnyen lehet, hogy ez utóbbi törekvésnek csalódás lesz a vége, de Musk egyelőre bízik abban, hogy jelentős befektetői pénzekre alapozva finanszírozhatják majd a programot, amely később a többi izgalmas, ám jóval kevésbé jövedelmező programot is pénzelni tudná.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások