A kisvállalatok nagyon várják az EU digitális piaci törvényének életbe lépését

A kisvállalatok nagyon várják az EU digitális piaci törvényének életbe lépését

2024. január 16. 22:51, Kedd
A jogszabály lélegzethez juttatja az óriások árnyékában létező cégeket, és elvárják annak teljesítését.

Az EU informatikai óriáscégekre szabott szabálykönyve életbe lépésének határideje rohamosan közeledik, de a megjelölt nagyvállalatok versenytársai aggódnak, mert jeleit sem látják annak, hogy a nagyok teljesíteni fogják azt. A digitális piacokról szóló törvény (Digital Markets Act, DMA) egy mérföldkőnek számító uniós jogszabály, amely azokat a vállalatokat célozza meg, amelyek az internetes gazdaság kritikus ágazataiban olyan erőfölényt szereztek, hogy "kapuőrként" működnek az üzleti felhasználók és a fogyasztók között. Tavaly szeptemberben az Európai Bizottság hat vállalatot jelölt ki kapuőrnek: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram stb.) és Microsoft.

22 úgynevezett "alapvető platformszolgáltatás" van, amelyek bizonyos digitális piacokat uralnak, beleértve a közösségi hálózatokat, mint például a TikTok, és az olyan webböngészőket, mint a Chrome. Ezekben az ágazatokban a DMA előírja a teendők és a tiltott dolgok listáját, amelyet a kapuőröknek be kell tartaniuk annak biztosítása érdekében, hogy ne tudják piaci erejüket indokolatlanul kihasználni pozíciójuk megszilárdítása és a versenytársak megjelenésének megakadályozása érdekében. A március 6-i megfelelési határidőig hátralévő 50 napban azonban több rivális vállalat megkongatta a vészharangot a kapuőrök "hatékony elkötelezettségének" hiánya miatt, és arra kérik őket, hogy kezdeményezzenek konstruktív párbeszédet az üzleti felhasználókkal és a fogyasztói szervezetekkel.

"A kapuőrök vagy nem folytattak párbeszédet harmadik felekkel, vagy olyan megoldásokat mutattak be, amelyek nem felelnek meg a DMA-nak" - áll a ma közzétett nyílt levélben. "2024 márciusa egy új korszak kezdete, amelyben a kapuőröknek, a szabályozóknak, az üzleti felhasználóknak és a fogyasztói szövetségeknek együtt kell működniük annak érdekében, hogy a DMA szabályozási sikertörténet legyen. Sajnálatos lenne, ha ez az új korszak rosszul kezdődne, ami akkor fog bekövetkezni, ha a kapuőrök nem lépnek konstruktívan kapcsolatba harmadik felekkel" - folytatódik a levél.

A levél azért különösen jelentős, mert az aláírók több ezer olyan vállalkozást képviselnek, amelyek közvetlenül versenyeznek az érintett nagy technológiai vállalatokkal, és amelyek közül néhányan felperesként vettek részt olyan versenyjogi eljárásokban, mint például a Google Shopping-ügy. A nyilatkozat azzal zárul, hogy "az Európai Bizottságot és az Európai Parlamentet arra kérik, hogy minden tőlük telhetőt tegyenek meg annak érdekében, hogy a kapuőrök betartsák a DMA betűjét és szellemét egyaránt".

Az aláírók között lévő cégek listája hosszú: Adevinta, Allegro, Billiger, CENEO, Compare Group, Ecosia, Element, FAVI, Heureka Group, Idealo, Kelkoo, Ladenzeile, Le Guide.com, OLX, OpenXchange, Parther Holding, preis.de, Prisjakt, Proton, Qwant, Runnea, Schibsted, solute és Vipps vállalatok. Ami a szakmai szövetségeket illeti, a kezdeményezést támogatta a Coalition for App Fairness, a Coalition for Competitive Digital Markets, az European Digital SME Alliance, az European Publishers Council, az European Tech Alliance, az eu travel tech, az iconomy, az Internet Economy Foundation és a News Media Europe.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások