X-COM: Enforcer

X-COM: Enforcer

2001. május 19. 16:46, Szombat
Grafika: A nagyra becsült Unreal motort használó X-COM: Enforcer grafikája elég meggyőző. Bár a textúrák felbontása gyakran nem éri el az akciójátékokban megszokott szintet, de azért a látvány mégis szemet gyönyörködtető. A belső / külső terek közötti mozgás akadásmentes. A színek használata kitűnő. Az Enforcer animációja sima, sokkal lágyabb, mint a többi karakteré. Az idegenek is jól néznek ki, de mozgásuk és támadásuk nem elég változatos. A speciális effektusokkal sincs sok gond: a megvilágítás és az árnyékok szépek, a különböző fegyverek áltál létrehozott fényhatások példaértékűek. A játékot megszakító átvezető képernyők, videók kitűnően lettek beágyazva a programba, nem érezzük úgy, hogy magát az akciót is megszakítják. Érdekesség, hogy az Enforcer külsejét megváltoztathatjuk. A programmal egészen 1280x1024 @ 32 bit felbontásig felmehetünk.

Nagyon jó lett volna, ha a third-person megjelenítés mellett first-person lehetőség is bekerül a programba. A third-person hátránya, hogy ami a látószöget illeti, eléggé korlátozza a játékost, viszont előnyös tulajdonsága, hogy közvetlenül az Enforcer körüli területet szemmel tudjuk tartani. A hátrányokat kiküszöbölendő a programba beépítettek egy "free look" opciót, amely nézet szabadon beállítható a játékos kedve szerint.

Kezelőfelület: Habár mindenki használhat joysticket, vagy gamepad-et, a legjobb irányítóeszköz mégis a klasszikus lövöldözős játékoknál használt egér és billentyűzet kombinációja. Az X-COM Enforcer-ben nincs szükség arra, hogy fel vagy lefelé célozzunk, a megjeleníthető célkereszt is felesleges. Az átlátható, könnyen értelmezhető HUD-on a legszükségesebb adatokat látjuk: a begyűjtött adatpontokat, a páncélzat állapotát, a likvidált idegenek számát, a jelenleg birtokunkban lévő fegyvert, és a töltényeink számát. Ha az adott küldetésben szükséges, a képernyőn láthatjuk az elpusztítandó transzporterek, illetve a megmentésre "ítélt" emberek számát. A menürendszer áttekinthető, vonzó, egyértelmű.

Ami esetleg a negatív oldalon felhozható, és aminek a játékosok nem biztos hogy örülni fognak, hogy nem lehet játék közben menteni. Az X-COM Enforcer mindössze egy autosave funkciót kínál a játékosoknak, mely önműködően rögzíti a játékállást minden szint végén. Bíztatásképpen viszont el kell mondani, hogy a pályák elég rövidek, és ha a főellenséggel szemben vesztettünk volna csatát, akkor sem kell előröl kezdenünk a játékot, mert a program a nagy találkozás helyszínére helyez vissza bennünket.

Játékmenet: Az X-COM Enforcer az egyik legőrültebb akció, lövöldözős játék. Első látásra talán azt gondolhatja mindenki róla, hogy a tűzgomb nyomogatásán kívül másra nem is lesz szükség. Ez így nem igaz, mert például a pályavégi ellenfeleket csak akkor győzhetjük le, ha a megfelelő stratégiát alkalmazzuk velük szemben. A siker kulcsa az állandó mozgás. Letagadhatatlan viszont, hogy a hangsúly egyértelműen az idegenek kiirtásán van.

Az ismétléssel már gondok vannak, másodjára koránt sem olyan izgalmas a játék. A tervezők nevét öregbíti viszont, hogy minden pálya kissé más, mint az előző, mindig talál valamit az ember, ami izgalomba hozza. A játékmenet egyik legnagyobb hibája, hogy olyan sok fegyver van szétszórva a pályákon, hogy az ember véletlenül mindig átszalad egyen. A végén a játékos kényszerűn kerülgeti azokat a fegyvereket, melyeket nem akar magához venni, nehogy a robot lecserélje kedvenc gyilkoló eszközünket.

Multiplayer: A programmal egymás ellen, vagy egymást segítve többen is játszhatunk az Interneten, vagy helyi hálózaton keresztül. Kiválaszthatjuk a játék típusát, illetve a szintet, amelyiken nyomulni szeretnénk. A játék változóin is kedvünk szerint állíthatunk, megadhatjuk például, hogy milyen gyorsan tudjanak mozogni a playerek. Deathmatch módban meg kell adnunk a résztvevő játékosok számának maximumát, hogy hányat kell közülük megölni a csata megnyeréséhez, és meg kell határozunk a meccs időtartamát. Ha úgy döntünk, együttműködünk, be kell állítanunk a nehézségi szintet, illetve, hogy megsérthetik e egymást az ember által irányított karakterek. Egymást segítve elég élvezetes a játék, bár team módot nem építettek a programba, és az akció is ugyanazokon a pályákon zajlik, ahol egyedül kell megállnunk a helyünket.

Hangeffektek: Az X-COM Enforcer hanghatásai kiváló minőségűek. Minden egyes lénynek más hangja van, és a fegyverek is jól szólnak. Az emberi nyelven megszólaló kommentárok illenek a hangulathoz. Sajnos a hanghatások nem 3D-sek, amiknek akkor látjuk (halljuk) leginkább kárát, amikor nem tudjuk, hogy merre induljunk a megmentéséért könyörgő emberért.

Zene: A program zenéi techno-rock stílusban csendülnek fel. Már az első pillanatban felhívják magukra az ember figyelmét. Annak ellenére, hogy egy idő után feltűnnek az ismétlődések, a zene nagyban hozzájárul a program hangulatához. A dalok gyors üteme kitűnően passzol a pergő akcióhoz. A zene minősége jó, egy reccsenést vagy roppanást sem lehet hallani, és a hangerőre vonatkozó gyári beállítások is megfelelőek.

Intelligencia és nehézség: Három nehézségi szinten szállhatunk harcba az idegenekkel (könnyű, normál, nehéz). A szintek között az egyik különbség a vásárolható felszerelések árában mutatkozik. Általánosságban a játék nem túl nehéz, kivétel néhány pont, ahol a készítők kicsit szorosabbra húzták a szíjat. Mivel a pályán mindig jelennek meg gyógyszercsomagok, a kitartó kezdők számára sem lehet gond végigjátszani a játékot. Ha esetleg nem tudnánk, hogy merre menjünk, a jó öreg professzor egy kék nyilat jelenít meg a képernyőn, ami megmutatja a helyes irányt.

A mesterséges intelligencia kiváló. A mezei űrlények ugyan kissé őrülten viselkednek, mert azonnal megtámadnak, ha meglátnak, de minden főellenségnek saját küzdési stílusa van, és egyéni stratégiát kell alkalmazni legyőzésükhöz.

Összegzés: A fejlesztők jobban tették volna, ha kihagyják az X-COM részt a címből, mivel a sorozat eddigi rajongói könnyen kelepcébe kerülhetnek. Senki sem akar citromba harapni. Ennek ellenére az X-COM: Enforcer megtestesíti mindazt, aminek a készítők szánták. Ugyan a textúrák, és a karakterek animációjának minősége hagy némi kívánnivalót maga után, de az állandó, kemény akció bőven kárpótol mindenkit ezekért a hiányosságokért. A kutatás és fejlesztés lehetősége nagyot lendít a játékmeneten. Akció a tetőfokon, ez az X-COM Enforcer!


<< Előző oldal  1 2 [3] 


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások