Clive Barker's Undying

Clive Barker's Undying

2001. június 14. 04:07, Csütörtök
Grafika: Az Unreal motor modifikált változatát használó Clive Barker's Undying kiváló képi világgal fokozza a rémisztő hangulatot. A birtokon található ház csodálatos építmény, hihetetlenül részletesen kidolgozott szobákkal. Faragott dísztárgyak, míves faragványok jelennek meg a falakon, az ajtókon, ágyakon, székeken és a bútorokon. A művészeti megvalósítás lenyűgöző. Minden karakter szépen kidolgozott, és lágy animációval rendelkezik. A szörnyek kegyetlennek és gonosznak tűnnek. A belső megjelenítés sokkal realisztikusabb, mint a külső területeké. Az ég ábrázolása lélegzetelállító, sajnos az alatta húzódó földről ez nem mondható el. A külső helyszínek megjelenítése olyannyira nem jó, hogy gyakran, a textúrák találkozásánál, látható vonalak tárulnak a szemünk elé. Az emberi karakterek megjelenítése jobb, mint ami egy FPS-től elvárható lenne, azonban egy kalandjátékhoz képes igen szegényes.

A speciális vizuális effektusok kiemelkedők. Az egész játékot végigkíséri a villámlás, és az ehhez tartozó megfelelő árnyékolási effektus. A tűz megjelenítése annyira élethű, hogy az ember szinte még a melegét is érzi, ha közel megy hozzá. Az összecsapások során keletkező vértócsákba belelépve véres lábnyomokat hagyunk magunk után. Egy elég erős számítógépet birtokolva a grafika lágy, és sima, nincs fennakadás. A minimum konfigurációval rendelkezők viszont számítsanak kellemetlen ugrálásra, főleg, ha több szereplő is a képernyőn van.

Kezelőfelület: Az FPS játékokhoz hűen a billentyűzet a mozgás irányítására, az egér a nézőpont változtatására (a fej mozgatására) szolgál. Az egér görgőjével fegyvert választhatunk. Az irányítás könnyen használható, bár meg kell szokni, hogy a bal kezünkkel használhatjuk a fegyvereinket, a jobbal pedig varázslatainkat. A helyzet állandó kézbentartására gyorsmentési funkció került a programba, mellyel elmenthetjük az aktuális pozíciónkat. A szoftver magától is ment minden pálya végén. Sajnos nagyon zavaró, hogy elhalálozás esetén a program nem a játékos által mentett pozíciót tölti vissza, hanem a legutolsó automatikus mentést. Hátrány továbbá, hogy az átvezető videókat sem ugorhatjuk át akkor, amikor akarjuk. Bosszúságot okoz, hogy a területek közötti átjárásnál a program megakad egy kicsit, mert betöltődik a következő pálya...

Több dolog is arra szolgál a játékban, hogy tisztában legyünk a helyzetünkkel, illetve, hogy hol is tartunk a cselekményben. Van nálunk például egy napló, melybe bekerül minden fontos tény, melyet kalandjaink során felismerünk, tapasztalunk. A képernyőn a szokásos kijelzőket helyezték el: egészség, fegyverek, varázslatok, invertory, stb.

Játékmenet: A Clive Barker's Undying sikeresen valósítja meg legtöbb célját. Feszültséget, félelmet ébreszt, és akcióval dúsított. A szintek kidolgozottsága ötletes, bár nem eléggé eredeti. A fegyverek és a varázslatok közös használatával nem elég csak a reflexeinket fejlesztenünk, mielőtt harcba szállunk a lényekkel szemben, hiszen taktikai érzékre és kreativitásra is szükségünk lesz. Érzelmileg teljesen magával ragadja az embert a cselekmény, illetve a csavaros történet. Ez a fajta befolyás sokkal erősebb annál, mint az adrenalin túltengés által bennünk ébresztett "lőj le mindent, ami mozog!" feeling.

A program legnagyobb hátránya a következetesen lineáris játékmenet, mely korlátozza a játékost. A feladatunk állandóan az, hogy megtaláljuk az utat egy ajtón, kapun keresztül, majd mikor végre ez sikerül, újabb szörnyek várnak ránk. Nagyon ritkán fordul elő a játékban, hogy saját magunk választhatunk "sorsot". Állandó akadályok zárják el az utunkat, melyek arra kényszerítenek bennünket, hogy a készítők által megszabott keskeny ösvényen haladjunk előre a céljaink felé. Az embernek inkább a régi horror kalandjáték jut az eszébe erről, a 7th Guest, nem pedig egy mai, modern FPS. Ha az ember kint van a szabadban, akkor sem talál olyan utat, ami a megszabottól eltérne egy kicsit.

Multiplayer: Nincs többjátékos funkciója a programnak, így ez a rész nem került osztályzásra.

Hangeffektek: A játék legnagyobb erőssége a hanghatás! Az összes horror program közül ennek a legjobbak a hangeffektusai. Minden zörej valósághű, ami olyan feszültté és félelmetessé teszi a hangulatot, hogy az ember úgy érzi, kiugrik a székéből. A lények morognak, hörögnek, remegnek az üvegek, az emberek sugdosnak, a vízcseppek kopognak, és persze fütyül a szél. A legjobb, hogy mielőtt találkozunk egy lénnyel, majdnem mindig különösen hátborzongató hangokat hallunk, ezért állandó félelemben vagyunk. A fegyverek hangjai is különböznek egymástól. A beszédhangok megfelelnek a hangulatnak, egyszerűen démoniak. A Clive Barker's Undying teljesen kihasználja a 3D audiohardvert. Támogatja mind az EAX és A3D szabványokat, ezért az ellenfelekről csak hallgatás alapján megmondhatóak, hogy hol vannak.

Zene: A háttérzene egy hollywoodi alkotásnak megfelelően szól a játékban. Nem halljuk állandóan, mert csak akkor csendül fel egy-egy melódia, amikor arra szükség van a szituáció még feszültebbé tételéhez. Gregorián énekek, és bús klasszikus hangszerelés jellemzi a programot. A dallamok könnyen megmaradnak az ember fülében. A zene minősége kiváló.

Intelligencia és nehézség: Három nehézségi szinten játszhatunk: könnyű, közepes, és rémálom. A változtatás többek között azt befolyásolja, hogy milyen erősek az ellenfeleink. A FPS programokban szerzett tapasztalat egyáltalán nem feltétele a programnak, hiszen nem elég pusztán csak lövöldözni, taktikai érzékre és kreativitásra is szükségünk van. A varázslatok és a fegyverek kombinációját a jó helyen, a jó időben, és megfelelő ellenféllel szemben kell alkalmaznunk.

A Clive Barker's Undying mesterséges intelligenciája kiváló. Az ellenfelek addig vadásznak ránk, míg sikerrel nem járnak, vagy mi le nem vadásszuk őket. Nem földi támadóink ösztönösen harcolnak, de nem lebecsülendő módon. Cseleket alkalmaznak, kikerülik ütéseink, lövéseink, és rejtőzködnek is. A mesterséges intelligencia döntő fontosságú egy olyan játéknál, ahol nem lehet többeknek látszani egymással szemben. A készítők ezt felismerték, és kiválót alkottak ezen a téren.

Összegzés: A Clive Barker's Undying egy csiszolt, cselekményre épülő kaland FPS. A programmal játszva olyan állandó félelmet érez az ember, amit még soha azelőtt egy számítógépes játéknál. A sztori magával ragadó, az akció izgalmas, a stratégia és a taktikai rész kihívást állít a játékos elé. Végig érdekes a program, mert a cselekmény olyan váratlan, és más szoftvereknél egyáltalán nem megszokott csavarokat tartalmaz, ami megdöbbenti a játékost.

A Clive Barker's Undying egy csodálatos program, némi hibával. A lineáris játékmenet, a gyenge fejtörők és logikai részek rontanak a szoftveren. Ha azonban az FPS-ek irányából közelítjük meg a dolgot, ez a program mindenidők legizgalmasabb olyan játéka, melyet egyedül játszhatunk a képernyők előtt ülve.

Ugyan a program egyjátékos, javaslom, hogy mégse egyedül üljünk le elé, mert nem biztos, hogy túl sokáig bírnánk idegekkel...


<< Előző oldal  1 2 [3] 


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások