Kémek a légtérben

Kémek a légtérben

2001. június 20. 14:25, Szerda
A légitársaságok járataikon hamarosan Internet szolgáltatást is nyújtanak repülés közben, a számítógép szakértők szerint azonban előfordulhatnak biztonsági rések, melyek nem kis károkat okozhatnak. A Boeing, az Airbus és a harmadik nagy cég az AirTV is bejelentette, hogy gépein a sok kényelmi és szórakozási lehetőségek mellé az internetet is be fogják telepíteni.

A cégek nem kis erőfeszítéseket tesznek azért, hogy biztosítsák a hálózat védelmét a külső kiber-támadások ellen, biztonsági szakértők szerint azonban a gépen tartózkodó utasok is veszélyforrást jelenthetnek. Van mód a fedélzeti hálózat oly módú beállítására, hogy az utasok ne férhessenek hozzá egymás laptopjaihoz, de eddig még egyetlen repülőgép gyártó sem erősítette meg, hogy tervbe vettek volna ilyen technológiát.

A Boeing és az Airbus úgy tervezi, hogy az utasok egy helyi hálóhoz (LAN) csatlakoztatnák a számítógépeiket minden egyes repülőn. Az Internet szolgáltatás műholdon keresztül jutna el hozzájuk. Mindkét cég elkerülendő a hallgatózást, kódolással és tűzfallal kívánja ellátni a kapcsolatot. Arról azonban még nem szól a fáma, hogy az utasokat hogyan védik meg egymástól. A helyzet első pillantásra nem kockázatosabb, mint egy közönséges, bárki számára elérhető hálózaton, viszont komoly bonyodalmak származhatnak az üzleti ügyben utazók gépeinek esetleges megcsapolásából, akik az ily módon eltulajdonított adataikért akár a légitársaságokat is perelhetik.

"Számos olyan középvezető csatlakozhat a rendszerre, aki bizalmas információkat tárol a gépén" - mondta Gunter Ollman, az Internet Security Systems egyik konzultánsa. "Attól függően, hogy milyen programot futtatnak, sebezhetőek lehetnek." Ollman elmondta, hogy egy hagyományos módon felépített hálózaton, egy megfelelően felszerelt felhasználó meg tudja találni a rendszerben lévő többi gépet, és bármelyikbe be tud törni, ha úgy akarja. "Mindenesetre ez egy eshetőség" - mondta Neil Barrett az Information Risk Management technikai igazgatója. Elmondta továbbá, hogy a felhasználó képes lehet "lehallgatni" a többi utas által kiküldött üzeneteket, ezért ő a személyes tűzfalakat javasolja, amely megakadályozza a nem kívánt kapcsolatokat az adott géphez.

Egy másik megközelítés szerint proxy szervert kellene helyezni minden utas és a központi szerver közé, hogy így korlátozzák a felhasználók tevékenységét. Egyelőre azonban sem a Boeing, sem az Airbus nem hozta nyilvánosságra, hogy milyen technológiát fog használni. Terrence Scott, a Boeing szóvivője elmondta, hogy a biztonsági szakértők még elemzik az Internet használat biztonságossá tételének lehetséges módjait. A Boeing által kínált kapcsolat másodpercenkénti öt megabites adatátvitelre képes gépenként és legalább 56 kilóbitre utasonként. A szolgáltatás igénybe vehető lesz 2002-től a United, Delta, American Airlines és a Lufthansa járatain.

Az Airbus-t a seattle-i Tenzing kommunikációs cég látja el internetes kapcsolattal, melyben az Airbus-nak 30 százalekos részesedése van. Néhány távol-keleti járatukon már működik a szolgáltatás, mely elegendő sávszélességet nyújt az e-mail forgalomhoz, mindazonáltal a Tenzing bejelentette, hogy 2002-től már ők is 8 megabites kapcsolattal fogják ellátni a gépeket, mely lehetővé teszi a zökkenőmentes szörfözést. Három féle kapcsolódási lehetőséget ajánlanak, a dial-up, egy fedélzeti LAN vagy egy vezeték nélküli hálózat formájában. A kanadai AirTV szerdán fog részleteket elárulni a 2004-ben bemutatkozó légi élő televíziós és internetes szolgáltatásáról.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások