Sid Meier's Civilization III

Sid Meier's Civilization III

2001. december 18. 17:21, Kedd
Tudomány

A játék kezdetén túl sok sikerélményben nem lesz részünk, ugyanis rendkívül szerény az az erőforrás, melyet kutatásra fordíthatunk. Később, ahogy a városaink egyre népesebbek lesznek, ez változni fog. Könyvtárak, egyetemek (és az újkorban SETI laboratóriumok) építése nagyban segíteni fog bennünket, nem beszélve néhány világcsoda tudományra gyakorolt hatásáról. A rendőrségre mint tudományos fejlesztésre általában nem gondolunk, azonban korrupcióra gyakorolt negatív hatása növeli a tudományra fordítható erőforrásokat - főleg a főváros(ok)tól távolabb eső városokban. A tudományos fejlődés négy szakaszra van osztva. Addig nem történik korszakváltás, amíg szinte valamennyi technológiát fel nem találtuk. Az előző részben ismert "építsünk az ókorban vasutat" módszer nem igazán működik, mivel szinte az összes ókori és középkori technológiát fel kell előtte találnunk.

Felfedezések és barbárok

A kezdeti terjeszkedéshez és a tudományos fejlődéshez is fontos segítség felfedező (scout) használata. Amennyiben nincs ilyen egységünk, akkor érdemes egy harcost nekiindítani az ismeretlennek. Felfedezéseink során olyan népcsoportokkal találkozhatunk, melyek túl kicsik ahhoz, hogy önálló civilizációként felléphessenek és ezért a velük való találkozás valamilyen meglepetést tartogat - tudományos felfedezés, Settler vagy Worker egység népünkhöz való csatlakozása, arany stb. Az már kellemetlenebb, ha egységünk diplomáciai ballépést követ el és a törzs megtámad minket. A többi civilizációval való kapcsolatfelvétel is így történik többnyire. Hacsak nem küszöböljük ki ezt a lehetőséget induláskor, barbárokkal is találkozhatunk, melyek felbukkanása semmiképpen sem egészséges civilizációnk fejlődése szempontjából. Persze építhetünk "magyar Nagyfal"-at, de bizony az sok erőforrást leköt.

Klikk ide!     Klikk ide!

Adók és luxus

A luxuscikkeken kívül rendkívüli népszerűségnek örvend a lakosság körében az is, ha bevételeink bizonyos százalékát szórakoztatásra fordítjuk (fesztiválok stb.). Persze ezzel csökkennek az adókból befolyó jövedelmek és csökken a tudományos kutatásra fordítható erőforrások nagysága is.

Diplomácia

Mint mindenhol, ahol az emberi kommunikáció, intuíció és zsenialitás szerepet kap, nehéz dolguk akad a programozóknak, hiszen ezek nehezen programozható entitások. Szerencsére ezt nem nagyon vesszük észre, bár az ember mindig talál kiskaput a piszkos kis trükkökre. A civilizációs partnereinkkel való tárgyalás során valóban oda kell figyelnünk arra, kinek mit ígérünk, kinek milyen hírneve van. Jóhírnevünk csorbulhat mindig, amikor szerződést szegünk. Tárgyalókészségünk partnereink viselkedését, jövőbeni akcióit is megszabja. Az ellenfelek olyanok mint az elefántok - nem felejtenek. Azt is meg tudják ítélni, mennyire agresszív vagy mennyire békés természetű a viselkedésed. Ha az ókorban egy kereskedelmi ajánlatot leráztunk magunkról, ne csodálkozzunk, ha ezer év múlva a békejobbot félreütik. Ha azonban nagyon elmaradottak maradunk, szinte biztosan meghódítanak bennünket, mindenféle diplomáciát félretéve. További pikáns ízt ad a diplomáciai tárgyalásoknak a kémek használata. Nemcsak kémkedhetünk, hanem kémünkkel az esetlegesen nálunk tevékenykedő kémet is leleplezhetjük.

Klikk ide!     Klikk ide!

Háborúk és vezérek

A katonai egységek széles választéka áll rendelkezésünkre szinte minden korban. A harcoktól ne várjunk Panzer General féle harcrendszert, ugyanis a játék nem erről szól, hanem arról, hogyan boldogulunk a civilizációk versenyfutásában. Az előző részhez képest újdonság a hadsereg alakításának lehetősége és hadseregek építése később. A légi támogatás mint taktikai manőver is bevonult a választható lehetőségek közé. Lovasságunk csak akkor lehet, ha olyan terület van az országunkban, ahol lovakat találni. Későbbiek során a gépesített hadosztályok olajellátása válik döntő tényezőve. A háború az okos ellenfelek mellett nagyon nehéz. Sokszor összefognak ellenünk, vagy esetleg a háborúban legyengült országra vetik magukat. Mindenképpen érdemes a lehető leghamarabb befejezni a háborút, mivel minden egyes átharcolt kör terhet jelent a gazdaságnak és a népünk is elégedetlenledik.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a meghódított városok lakosságának nemzeti hovatartozása megmarad, és bármilyen anyanemzettel való háború során az átlagnál jóval elégedetlenebbek. Az elégedetlenség azonban nem tévesztendő össze az ellenállással. A meghódított városokban sokszor nagy mértékű ellenállásba ütközünk, melyet katonasággal kell megszüntetni. Ha ez nem sikerül, könnyedén elveszthetjük a frissen meghódított várost a benne állomásoztatott katonasággal egyetemben.

Seregek képzése esetén három egységet egyesíthetünk (Pentagon esetén négyet), ezek HP-je összeadódik, de egyenként támadnak és védekeznek. Sebességük mindig a leglassabb bennük levő egység sebessége. Seregeket csak Vezérrel (Leader) lehet alakítani. A vezérek felbukkanása csatákban várható, általában elit egységek szereplésével. Amennyiben van legalább egy győztes seregünk, a megfelelő technológia (Military Academy - Katonai akadémia) feltalálásával és az akadémiai megépítése után már saját magunk is alakíthatunk sereget. Fejlesztői határozat volt az is, hogy a régebbi egységek nem válnak feleslegessé, ezért előfordulhat, hogy akár egy lándzsás egység is legyőz egy tankot. Ez általában nem fordul elő túl gyakran - velem még soha. Azonban azt ne várjuk, hogy tankok felfedezése után világhódításba kezdhetünk...

Klikk ide!     Klikk ide!

Világcsodák

A világcsodák egyszeri, megismételhetetlen építmények. Rendkívüli erőforrásmennyiséget igényelnek, hatásuk pedig ehhez mérten lenyűgöző – többnyire. Építésüket csupán egy módon lehet siettetni - vezér felhasználásával. Előző részekkel ellentétben itt már kétfajta világcsodáról beszélhetünk - egyedi és mindenki által megépíthetővel. Egyedi például a "Piramisok", míg a "Harctéri gyógyászat" kisebb világcsodának számít és mindenki megépítheti.

Nehézségi fokozatok

A legkönnyebb nehézségi szinttől a legnehezebbig mindenképpen komoly kihívással kell számolnunk. A számítógépes intelligencia minden egyes szinten ugyanaz, ezért soha nem fogunk ostoba ellenféllel találkozni. A legmagasabb nehézségi fok (Deity - Istenség) pedig szinte kizárólag olyanoknak való, akik nem riadnak vissza attól, hogy esetleg porba gyalulják őket. Sid Meier szerint az Istenség szinten elméletileg lehetséges a győzelem.

A győzelem feltételei

A játék régóta ismert győzelmi lehetősége űrhajó építése és annak sikeres célbajuttatása. A győzelmet azzal is elérhettük, ha mindenki mást kiirtottunk magunkon kívül (ez állapotunkra is vonatkozhat ebben az esetben :) a planétánkon. A békéseb játékosoknak kedvezhet a diplomáciai vagy kultúrális győzelem. A dominancia általi győzelem pedig valahol a kettő közt helyezkedik el.

Klikk ide!     Klikk ide!

Sid Meier és a javítások

A név minden komoly stratégiai játék művelő fülében ismerősen cseng. A név garancia arra, hogy a géniusz által fémjelzett stratégiai játékok érdekesek, jól játszhatóak. És ez még nem minden! Amikor a 2. rész anno megjelent, szinte hetente jöttek ki frissítések a játékhoz. Ez nem azért volt így, mert rosszul írták volna meg a játékot, hanem azért, mert Sid folyamatosan olvasta a játékfórumok vitáit azzal kapcsolatban, mi is az, amivel a játék valósabbá, jobbá tehető. Ezek a változások elsősorban a játék szabályait érintették. Mivel a harmadik rész-hez már jelent meg javítás, ezért talán reménykedhetünk, hogy ez a gyakorlat ebben az esetben sem fog változni.

Tippek és trükkök:

  • Használjuk munkásainkat csapatokban. Ha van öt munkásunk, mely öt területet öntöz, az ugyanannyi időbe telik, mintha egymást segítve egyszerre csak egyet csinálnak egymás után ötször. Lényegi különbség, hogy míg külön dolgozva egyszerre készül el mind az öt, addig csoportban dolgozva már a kezdetek kezdetén lesz öntözött területünk.
  • Amennyiben azt szeretnénk, hogy békés módszerekkel, kultúrális erőnket használva átpártoljanak hozzánk más nemzetiségű városok, telepítsük fővárosunk vagy második fővárosunk egy határmenti városba. Ezzel a határmenti kultúrális hatás lényegesen meg fog nőni.
  • Amennyiben két várost egymástól négy egység távolságra telepítünk (teljes kihasználtságú városok elérése érdekében), határaik nem fognak egybeérni, ha a város két határa nem egy egység távolságra van. Ekkor kultúránkat kell fejleszteni, nehogy az ellenfél a két városunk között saját várost építsen. Gyors terjeszkedésnél, ahol városaink még csak egy egységnyi kultúrális körrel rendelkeznek, ezért megfontolandó két város egymástól három egységre való telepítése is.
  • Sok a lázadó a meghódított városban? Legközelebb vigyünk Settler-t magunkkal. A várost romboljuk le - ekor Worker-eket kapunk. A Settler-rel építsünk új várost majd a kapott Worker-eket adjuk hozzá új városunk népességéhez. A város populációs vesztesége minimális lesz + teljesen lojális lesz hozzánk.

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások