Sid Meier's Civilization III

Sid Meier's Civilization III

2001. december 18. 17:21, Kedd
Értékelés

Szívem szerint minden egyes értékelési kategóriában kizárólag maximumot adnék a játéknak, hiszen anno csak és kizárólag azért vettem 65000 forintért 386-os számítógépet, hogy ennek a játéknak az első részével játszhassak - Amiga-m túl lassú volt hozzá. Ennek fényében objektívnak lenni legalább olyan nehéz, mint egy leánykollégiumban tartott legénybúcsún cölibátust fogadni és megtartani. Amikor megtudtam, hogy a Firaxis Sid Meier vezénylete alatt készül a játék harmadik részének kiadására, minden nap legalább egyszer ellátogattam az oldalra, hogy lássam, hogyan is állnak a fejlesztéssel. Persze ettől még nem mániákus valaki... (: fenyegető leveleim a játék mihamarabbi elkészítésének sürgetésére pedig válaszra sem méltatták :)

Amikor megjelent, nem csak Magyarországon, hanem az USA-n kívül mindenhol ezrek várták azt a postai küldeményt, mely számukra az egyetlen országból - ahol a játék kezdetben kapható volt - a játékot tartalmazta. Ettől még az akkoriban dúló lépfene fertőzéses esetek sem riasztották el őket. Törvénytisztelő állampolgárok vetemedtek arra, hogy a szoftver illegális verzióját addig is gépükön futtathassák. Ezek mind-mind olyan megnyilvánulások voltak, melyek előre jelezték, hogy nem mindennapi játékról van szó. Szubjektivitásra nem is törekszem, csupán megpróbálom józanul megítélni, hogy a rajongókon kívül mi az, amivel egy játékkal először találkozó szembesülhet.

Grafika: Mivel a játék izometrikusan rajzolt egynézőpontú síknézetben látható, ezért effekteket, egyedi grafikai megoldásokat hiába is keresünk. A grafika funkcionális és szép. Tökéletesen támogatja a játék hangulatát és sehol egyetlen eltúlzott ecsetvonást nem fedezhetünk fel. Egy csillag viszont mindenképpen levonandó a túlzottan rövid animációk miatt. Az előző részben megszokott nagyszerűen animált világcsodák is csökevényesek ebben a részben.

Kezelőfelület: Rendkívül jól és egyszerűen kezelhető a játék. A tanító mód intuitív és a játék alapjait könnyen elsajátíthatjuk. Minden egyes gomb a helyén van, mégsem foglal sok helyet a játék fő területéről, a térképről. Minden egyes gomb elérhető billentyűkombinációval, így kezeléséhez még egérre sincs szükségünk.

Játékmenet: A teljes játékidő maximális pályaméreten akár a száz órát is elérheti. Minden egyes újrajátszás a játék más és más aspektusait tárja fel. Az egyes játékok között minden esetben óriási a különbség. A rendkívüli addiktivitás szerencsére ennek a résznek is jellemzője. Sulci becenevű egykori évfolyamtársam az első résszel addig játszott, míg az álmosság miatt le fordult a székéről - ezután a földön aludt tovább mint egy darab fa. Aki a játékkal leül játszani, ezért mindenképpen a túléléshez nékülözhetetlen kellékeket (szendvics, kóla, kávé) rakja oda a billentyűzet mellé.

Hangeffektek: A hangeffektek szépek és jól kidolgozottak. Az egyetlen negatívum az, hogy néha egy-egy hangeffekt beállítástól és cselekedetünktől függetlenül iszonyú hangosan megszólal. Tipikus példa erre a rendszeresen felcsattanó, crescendóba ívelő hiszérikus madárcsicsergés.

Zene: A zene hosszú órákon keresztül hallgatható, de mivel a játékmenet extrém módon elhúzódhat, ezért pár nap után a háttérben már a Winamp szól. A játék csupán azért nem kapja meg a maximális pontszámot a zenéért, mivel a zenére szinte biztosan nem fogunk emlékezni pár év után. (Az Age of Empires fülbemászó dallamaira még most is szívesen emlékezek.)

Multiplayer: Nincs, ezért nem értékelhető. Mivel a játék körökre osztott stratégia, ezért egy adott körben akár félórát is azzal foglalkozunk, hogyan is tovább. Ez nem kedvez különösebben a többjátékos üzemmódnak. A körök száma az emailben való játék lehetőségét is erősen kétségessé teszi.

Intelligencia és nehézség: A játék mesterséges intelligenciája (MI) annyira gonosz és emberi, hogy sokszor megdöbbenünk merész és elegáns manőverein. Soren Johnson, az MI programozója a rajongóknak nyilatkozva kifejtette, hogy a számítógép gyakorlatilag az összes rendelkezésre álló kombinációt megvizsgálja, és csak ezután lép. Egy nagyobb térképen bizony egy adott körben a számítógép akár egy-két percig is gondolkodik, mielőtt újra ránk kerülne a sor. Amit biztosan garantálhatok - a játék semmilyen fokozaton nem egy vasárnap délutáni sziesztához illő "könnyű falat"

Összegzés: Mivel az összes olyan kategóriában, mely a játék kategóriáját tekintve fontos – kiválóan teljesített, a végeredmény sem lehet kétséges. A Civilization 3-al a Firaxis valóban a napjainkban létező legjobb és legösszetettebb stratégiai játékot alkotta meg.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások