Microsoft vs. Sony - a gigászok háborúja

Microsoft vs. Sony - a gigászok háborúja

2003. július 21. 12:12, Hétfő


Rengeteg spekuláció lát mostanság napvilágot a következő generációs konzolokkal kapcsolatban, pletykák tárgyát képezi megjelenési idejüktől kezdve teljesítményükön át még a grafikus rendszert készítő cég is. Mi is a helyzet jelenleg konzolfronton és miért harcolnak ennyire?

A konzol a kezdeti gyerekeknek való játékgép státuszból felnőtt, képességei fokozatosan nőnek. Rég elmúlt már az az idő amikor még csak a tévé előtti piff-puff játékra lehetett használni, és a célcsoport is távolodik a játéktermekben fellelhető közönségtől. Mivel a ma megveheto konzolok mindegyike már több éve kapható a boltokban, a régi marketingszövegekben olvasott hiperszuper grafikai tudásáról szoló mondatokkal már nem lehet növelni az eladásokat. Teljesítményben a játékra kihegyezett célgépeket a PC-k alig két év alatt beérték és az Internet terjeszkedése is az egyéb képességek, elsősorban a hálózati lehetőségek kiemelésére kényszeríti a gyártókat.


Az Xbox játékkonzol 2001 novemberében jelent meg, és azóta mintegy 9,5 millió darab fogyott belőle világszerte. Ebből a legtöbb, mintegy 6,2 millió az Egyesült Államokban, 2,2 millió pedig Európában, a Közel-Keleten és Afrikában talált gazdára. Az ázsiai eladások 1 milliót tesznek ki. A Microsoft eheti bejelentése szerint az Xbox játékkonzol eladásai jelentős növekedést mutattak a júniussal végződő negyedévben, amelyben a közelmúltbeli árcsökkentés a társaság szerint csak mérsékelt szerepet játszott. Bár a Microsoft nem kívánta nyilvánosságra hozni az Xbox játékkonzol pontos eladási adatait, a szoftveróriás Home and Entertainment divíziója - amely gyakorlatilag az Xbox részleg - 8 százalékos bevételnövekedést ért el az időszakban. Robbie Bach, az Xbox részleg vezetőjének nyilatkozata szerint a játékkonzol piaci részesedése az Egyesült államokban és Európában egyaránt nő. Az Xbox ára május közepén csökkent 179 dollárra a korábbi 199 dollárról, miután a fő riválisnak számító Sony hasonló lépést hajtott végre a PlayStation 2 esetében. Bár az árcsökkentés növelte az Xbox eladásait, a konzol továbbra is igen jelentős lemaradásban van a PS2-höz képest.

A PlayStation eközben már év elején átlépte az 50 milliós darabszámot, és ez csak nőhet a májusban belehelyezett DVD-írónak és az infratávirányítóval, jobb minőségű tévéképpel illetve a 75%-kal csendesebb ventillátorral kényelmesebbé tett filmnézési lehetőségnek köszönhetően.

A harmadik szereplőről, a GameCube-ról jóval kevesebbet hallhatunk, pedig lenne okuk büszkeségre. Az előző óriásokhoz képest jóval kisebb cég tizmilliomodik chipjének legyártását majd egy éve független forrás, az IBM jelentette be, egyetlen különbség, hogy az Xbox Live, illetve a PS2 hálózati nyomulásához képest a Nintendo egyáltalán nem mutat érdeklődést az online terület iránt, pedig az elemzők szerint jókora, 2006-ra csak Európában egymilliárd dollárra növekvő falatról van szó.

Az eladások alapján azt gondolhatnánk, hogy az Xbox a GameCube-bal versenyez, de a Microsoftot nem a Nintendo, hanem sokkal inkább a Sony érdekli. A Sony rendkívűl stabil bázissal rendelkezik a szórakoztatóipari elektronika területén, és konzolos előrenyomulása hosszútávon komolyan megrengetheti a PC-ipart, és azon keresztül magát a Microsoftot is. A PlayStation tudásának növekedésével egyre több szolgáltatást tud majd nyújtani, szinte minden szabadidőben előforduló szórakoztatóipari tevékenység elvégezhető lesz rajta: internetezés, játék, filmnézés, zenehallgatás, illetve az újraíró DVD-meghajtó segítségével akár a kép és hanganyagok szerkesztése és optikai lemezre archiválása.


Ugyan a cégeknél, a munkahelyeken biztosan megmarad a személyi számítógép, de az otthonokban várhatóan csökkeni fog a szerepe, és mindenki egy a mai konzolokhoz hasonló, egyszerűen kezelhető, de sokrétű eszközt fog használni. A Microsoft fő célja a Sony egyeduralmának megakadályozása, illetve hogy saját magának is megfelelő részt hasíthasson ki ebből az irdatlan nagy piacból. Az összkonzol eladások már most majd százmilliós darabszámra rúgnak, és ennyi Windows oprendszer eladásának elmaradását nem hagyhatják szó nélkül. Nem véletlen, hogy az Xbox tervezésekor neve "Midway" volt - valószínűleg mindenki emlékszik a II. világháborús csatára; a fő cél a japánok megverése.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy a Microsoftot egyáltalán nem érdekli a veszteség, mivel vereség esetén ennél sokkal többet bukhat, a teljes otthoni szférát. Az Xbox sikertelensége már csak azért sem izgathatja túlzottan a Microsoftot, mivel az egyéb részlegek által termelt nyeresége olyan magas, hogy szó szerint nem tudja mire költeni. A júniusban végződött üzleti évet 10 milliárd dolláros profittal zárta, a romló számítógép eladási adatok és a csökkenő IT költések ellenére javított következő évi várakozásain is. Készpénzvagyona közel 50 milliárd(!) dollár, ez a trösztellenes perek miatti esetleges büntetésekre és egyéb költségekre volt tartalékolva. Ennek csökkentését alkalmazottainak ingyenrészvények jutattásával, illetve 28 éves fennállásának első osztalékkifizetésével hajtja végre, ami várhatóan egyből a legnagyobb lesz az eddigi történelem folyamán: 10 milliárd dollár. A cég vagyona jelenleg negyedévenként 3 milliárd dollárral gyarapszik, szóval befektetni való pénze bőven van.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások