2004. január 11. 09:15, Vasárnap
[Infinit] 2003-ban a technológiai ipar újabb gyenge évet zárt. A Microsoft körüli jogi
perpatvar tovább folytatódott, a nagyvállalatok bevételeik emelkedése ellenére
is visszafogták technológiai kiadásaikat, az adatbázis-óriás Oracle pedig
átlagon aluli eredményeket ért el termékei értékesítése terén. Mindeközben
férgek és vírusok új fajtái ütötték fel folyamatosan fejüket a vállalati
hálózatokon. Mindezek fényében mi várható a 2004-es esztendőben? - tette fel a
kérdést Alex Salkever, a BusinessWeek Online technológia rovatának
szerkesztője, aki írásában felvázolta az általa várt trendeket.
Tovább boncolgatva az előző évi fejleményeket a szerző rámutat, hogy az email-
versenyfutást a kéretlen üzenetek küldői nyerték: nemkívánatos hirdetéseik a
nagyobb internetszolgáltatók email-forgalmának csaknem felét tették ki. A
legfontosabb technológiai ágazatokban a munkanélküliség (az Egyesült
Államokban - a szerk.) 7% körül mozgott, amire évtizedek óta nem volt példa. A
programozási és más csúcstechnológiai feladatok kiszervezése jócskán
felerősödött, elsősorban India, Kína és Kelet-Európa magasan kvalifikált, ám
alacsony jövedelemmel rendelkező szakembereit célozva meg.
Salkever ebben az esztendőben a következőkre számít:
A kéretlen üzenetek visszaszorulása: A kéretlen reklámlevelek küldése 2003-ban
olyan méreteket öltött, amely még a Kongresszust is tettre sarkallta. Így
született meg az új spamellenes törvény (CAN-SPAM Act). A szűrőszoftverek és
szolgáltatások költsége pedig mindeközben szinte a nullára csökkent az
átlagfelhasználó számára, mivel a négy legjelentősebb internetszolgáltató ma
már ingyenes védelmet és frissítéseket kínál a kéretlen levelekkel szemben,
sőt a legtöbb internetbiztonsággal foglalkozó cég ingyenes kiegészítésként
spamszűrőkkel is ellátta termékeit. A kéretlen üzenetek frontján tehát az
egyéni és céges felhasználók fontos ütközetet nyertek.
A jogszerű reklámlevelek ideje: Amíg a gátlástalan spammelőknek nehezebb
dolguk lesz, addig a jogszerű reklámlevelek kiküldése előtt szabadabbá válik
az út. Az online utazási irodák, jelzálogcégek, internetszolgáltatók,
távközlési társaságok és mások így ezután is ontani fogják kedvezményes
ajánlataikat. A túlzsúfolt elektronikus postafiókok tulajdonosai számára pedig
fel van adva a lecke: tegyenek rendet a levéláradatban.
A távközlési cégek újjáéledése: Olybá tűnik, az igazi távközlési diadalt a
szélessávú összeköttetések terén élenjáró ázsiai országok fogják aratni. A
koreai és japán polgárok nemcsak, hogy nagyobb arányban kapcsolódnak a
hálózatra, hanem sokkal nagyobb sebességgel érik is el az internetet. Mindez
többek között gyorsabb szörfölést, jobb minőségű telefonszolgáltatást és
mozgókép-továbbítást jelent.
Kína előtérbe kerülése: Rövid időn belül Kína lehet a mobiltelefonok és
személyi számítógépek legnagyobb piaca. A kínai távközlési társaságok
ugyancsak gyorsan fejlődnek, terjeszkednek. Kína a csúcstechnológiai eszközök
gyártásában és az információs erőforrások menedzsmentjében is egyre nagyobb
szerepet fog játszani.
A Microsoft komoly ellenlábasokra talál: A Microsoft Windows operációs
rendszere és Office csomagja komoly versenytársakra talál. Egyrészt a Kínában
és Ausztráliában jelentős sikereket elkönyvelő StarOffice, másrészt a nyílt
forrású alternatívák nagyszabású távol-keleti bevezetésére irányuló törekvések
jelentik a versenytársat. A Linux ideje még nem jött el.
Felhasználóbarát számítógépek megjelenése: A számítógépeknek a jövőben sokkal
könnyebben kezelhetőeknek és rugalmasabbaknak kell lenniük, ha a gyártók a PC-
ket a digitális szórakoztató eszközök csomópontjává kívánják emelni.
Különbséget kell tenni a szövegszerkesztésre és internetes szörfölésre
használt, legfeljebb egy-két perifériával és nyomtatóval kiegészített személyi
számítógép, valamint egy fényképalbumként, zenegépként és videoberendezésként
egyszerre funkcionáló PC között. A legtöbb gyártó arra törekszik, hogy minél
több, a számítógéphez csatlakoztatható eszközt (audio-lejátszók, digitális
fényképezőgépek, nyomtatók, lapolvasók, fax-berendezések, fénymásolók) dobjon
a piacra, ami magánál a számítógép-értékesítésnél is nagyobb profitot
eredményezhet.
A fogyasztók ugyanakkor csak akkor fogják megvenni a
számítógépeket és a hozzá csatlakoztatható eszközöket, ha azokat a legkisebb
műszaki érzékkel rendelkező gyakorlatlan felhasználó is könnyűszerrel tudja
majd csatlakoztatni és üzembe állítani, hogy segítségével CD-t írjon, vagy
digitális fényképeket és videofelvételeket szerkesszen. Ez a fogyasztói igény
arra fogja ösztönözni a PC-gyártókat, hogy a különféle
szórakoztatóelektronikai eszközöket minél könnyebben csatlakoztatni lehessen a
számítógéphez.
Az említettek csupán töredékét képezik azoknak a nagyobb változásoknak,
amelyek 2004-ben kilátásban vannak. Ezeken kívül megemlíthetnénk még például
az internet-alapú telefonálás elterjedését, az egyre általánosabbá váló
hálózati biztonsági szabályozást, valamint az internethasználóknak az online
tartalmakra vonatkozó növekvő fizetési hajlandóságát.
Ha mindezen változásokat és trendeket összevonjuk, a tavalyi évétől merőben
eltérő technológiai tájkép rajzolódhat ki előttünk - nem beszélve arról, ha
azt az öt évvel korábbi állapotokkal vetjük össze.