Sikeres volt az európai óriás első próbaútja

Sikeres volt az európai óriás első próbaútja

2005. április 28. 11:33, Csütörtök
Biztonságos leszállással zárta első próbaútját a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380.

A 10 évnyi fejlesztőmunkát és 13 milliárd dollárt felemésztő gép a franciaországi gyárból, Toulouse-ból emelkedett a magasba hatfőnyi legénységgel és körülbelül 20 tonna teszt felszereléssel. Utóbbi a robotpilóta és a gép egyéb rendszereinek teljesítményének nyomon követését végezte. Több mint 50 000 ember gyűlt össze a kétfedélzetű, négy hajtóműves szuperjumbo első repülése alkalmából.

"A repülőgép viselkedése mind a felszállás előtt és után teljesen normális volt" - nyilatkozott Jacques Rosay, az Airbust kormányzó elsőszámú tesztpilóta. "Felszállás után 3000 méteres magasságba emelkedtünk egy kísérő gép társaságában. Az A380 kifogástalan, egyszerűen fantasztikus volt."

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Jacques Chirac, francia elnök is teljes sikerként értékelte a repülést. "A repülés történetének egy új fejezete kezdődött ma el" - mondta nyilatkozatában. "Óriási eredmény ez az európai ipari együttműködés részéről."

Az Airbus négy prototípus megépítését és 2200 órányi tesztelés elvégzését tervezi az első A380 szolgálatba állása előtt, ami 2006-ban várható. A prototípust négy Rolls Royce Trent 900 turbofan sugárhajtómű emelte a levegőbe, melyeket korábban már kipróbáltak egy átalakított Airbus A340-300 gépen. Ezek a hajtóművek legalább 15 000 kilométeres repülési távot (London-Sydney) tesznek lehetővé a méreteiben a Boeing 747 jumboját túlszárnyaló A380-nak. A gépnek csupán a szárnyfesztávja több mint kétszerese a Wright fivérek által az első repülésükön megtett távolságnak, emellett két fedélzetén összesen 840 utast, illetve a gép teherváltozata három fedélzetén összesen 150 tonna súlyt képes szállítani.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az Airbus szerint a gép hatalmas mérete 20 százalékos költségcsökkenést jelent utasonként, bár van, aki szerint ez túl kicsi és el is késtek vele. Míg a légiutazás hatékonysága évente nagyjából 1%-kal nő, az utasok száma ezzel szemben évi 5%-os növekedést mutat, drámaian növelve a légi közlekedéssel járó zaj és légszennyezés mértékét. "Az A380 egy előrelépés ugyan, de nem elég nagy" - mondta Richard Dyer, a Föld Barátai környezetvédő csoport szóvivője.

A másik, ami miatt sokan aggódnak a gép által keltett zaj. Tervezői szerint az A380 meg fog felelni a 2006-tól életbe lépő új szabványoknak. "Méretéből adódóan azonban még így is ez lesz az egyik legzajosabb repülőgép" - tette hozzá Dyer. Mindez azonban nem igen fogja befolyásolni az A380 térhódítását. A vállalat bejelentése szerint jelenleg már 149 megrendelése van az óriásgépre, illetve a világ legforgalmasabb repülőtere, a londoni Heathrow is évi 450 millió dollárral járul hozzá az új gép bevezetéséhez.

Videó a gép első felszállásáról. Hossza 2:02, felbontása 352x288 képpont, mérete 39 MB, formátuma MPEG)

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások