Battlefield 2

Battlefield 2

2005. június 24. 14:52, Péntek
A Battlefield 2 legnagyobb újítása a játékmenet terén az úgynevezett Commander mód, és a vele járó vezetési hierarchia. Ez annyit jelent, hogy szerverre csatlakozásunk után lehetőségünk van Commandernek, vagy Squad Leader-nek (szakaszvezetőnek) jelentkezni. Előbbiként a teljes USMC (United States Marine Corps, azaz az Amerikai Tengerészgyalogság), a MEC (Middle East Coalition, azaz a Közel Keleti Koalíció), vagy a kínai oldalnak adhatunk utasításokat.

Természetesen mi ettől még mezei játékosként harcolhatunk, azonban rendelkezésünkre áll egy parancsnoki képernyő is. Innen különböző utasításokat osztogathatunk a Squad-oknak, vagy akár támogathatjuk is őket felderítéssel (műhold vagy robotrepülő), tüzérségi támadással, vagy ejtőernyős utánpótlás ledobásával. Természetesen ezekre kérhetnek is bennünket a Squad Leaderek, akik alá rendszerint ugyancsak tartoznak beosztottak. Így képeznek ők egy Squad-ot, amelynek a Commander parancsokat adhat ki.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A kommunikációt ezen egységek között a játékba épített VoIP rendszer segíti, amely kitűnő hangkommunikációt biztosít. A Squad-ok egyes tagjai egymással, és a vezetőjükkel beszélhetnek, a vezetőjük pedig a csapat tagjaival, valamint a Commanderrel is. Ennek megfelelően a Commander hangját is csak a Squad Leaderek hallhatják. A Commander egyes eszközei, vagyis a műholdas felderítés, az UAV (pilóta nélküli felderítő repülő), a tűzérség különféle épületek formájában megtalálhatóak, méghozzá rendszerint a csapat el-nem-foglalható bázisán.

Spec Ops-ként bejutva a bázisukra, ezeket C4-el felrobbanthatjuk, lényegében megbénítva vele az ellenséges vezetőt. Persze ezután egy Engineer megjavíthatja őket, ráadásul a fairplay kedvéért ezek az eszközök egy idő után maguktól is elkezdenek "megszerelődni". ermészetesen, aki nem kíván csapatban dolgozni, annak nem kötelező belépni sem Commandernek, sem Squadba. De ez a játék erről szól, szóval akinek nem tetszik, az inkább maradjon a kvéknél.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az EA tehát rengeteget tett annak érdekében, hogy komoly taktikai csapatjáték alakuljon ki a szervereken. A Battlefield 2 (ahogy elődei sem) nem csupán egy hentelős FPS, ahol magányos farkasként nekiindulunk az ellenségnek, hanem szinte csak úgy van esélyünk nyerni, ha a parancsnoki hierarchiát betartjuk, és konstruktív részét képezzük a csapatnak. Azon felül, hogy a ranglétrán választhatunk, természetesen itt is különféle kasztok állnak rendelkezésre.

Az első a listában a Spec Ops, aki extraként C4-el felszerelkezve indul. Utána következik a Sniper és a jóöreg Assault a gránátvetős puskával, majd a Support a géppuskával, és az eldobható muníciós zsákkal. Ezután következik az Engineer, aki továbbra is a javításért felelős, majd a Medic. A Medic újdonsága, hogy már "halottakat" is fel tud éleszteni. Ha a csatában elesünk, két lehetőség van. Vagy Critically Wounded (súlyos sérülés), vagy biztos halál áll be. Előbbi esetben a Medic még felkelthet minket a földről, erre pár másodperce van, amíg mi az eget bámuljuk mozdulatlanul. A sorban a Medic után jön még az Antitank, a hagyományos páncélököllel a vállán.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A multiplayer mód 12 térképén széles arzenál áll rendelkezésünkre, ami a járműveket, és stacionárius fegyvereket illeti. A járművek terén vannak repülők, helikopterek, csónakok, tankok, csapatszállító járművek, valamint dzsipek és buggyk. Mindegyikből minden oldal számára jópár fajtát részletesen kidolgoztak, különböző fegyverzettel, páncélzattal, és taktikai képességekkel. A repülőkön használhatunk bombákat, gépágyút, levegő-levegő, vagy levegő-föld rakétákat - utóbbiakat a helikopteren is megtaláljuk. Mindemellett, a repülő szerkezetekről már csalikat is kidobhatunk (Flare), amely eltéríti az ellenséges hőkövető rakétákat. Ezeket akár a földi légvédelmi állásokból, vagy repülőről, vagy akár anyahajóról is utánunk küldhetik. Ráadásul mintegy utolsó esélyként még az utánégetőt is bekapcsolhatjuk. A játék modern harci eszközeihez méltóan a helyből felszálló vadászgépek irányítását is megoldották, igaz, az egyhelyben lebegéshez igen ügyesen kell irányítanunk a gépet.

A Battlefield 2 az elődöktől már megszokott spawn rendszert használja, és továbbra is csak a régi Double Conquest áll rendelkezésünkre, amely lényegében egy összetett Capture & Hold (C&H - foglald el és tartsd meg) rendszert képez. Minden csapat egy adott számú tickettel indul a tere elején, amely akkor kezd csökkenni, ha az ellenséges csapat a foglalható pontok legalább felét a kezében tartja. Amennyiben valamelyik csapat tickete eléri a nullát, vesztett. Ha netán időlimites a szerver, akkor pedig az adott időpontban több tickettel rendelkező csapat nyer.

Az eredménylistát a játék közben és a végén is átnézhetjük. Itt fel van sorolva, hogy mennyi pontot kaptunk foglalásért, gyilkolásért, hányszor haltunk meg, stb. A BF2 egyik újítása, hogy immár az aktív segítségért és csapatmunkáért is pontokat kapunk. Ha tehát például C4-el bevédtük az egyik pontot, és széttéptük vele a beérkező M1-es tankot, akkor nem csak a gyilkolásért kapunk pontot, hanem a foglalható pont megvédéséért is, főleg akkor, ha a Commander ennek a pontnak a védelmét parancsba adta a Squadunknak. Ugyanígy, ha például a Medic meggyógyít valakit, ugyancsak pontokat kap, hasonlóan az Engineerhez, aki a javításért részesül jutalomban.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ha egy kicsit a történelemben akarunk turkálni, akkor az első ilyen játék a Tribes volt (1998). Kis hazánkban ez a játék igencsak a perifériára szorult, ugyanis akkoriban még nem volt ilyen mértékű információ áramlás a neten, és így főleg Magyarországon a veterán netezőkön kívül még keveseket talált meg. Mégis hatalmas online közössége volt a játéknak, és ugyan a környezet ott egészen más volt, a játékmenet mégis egy az egyben ugyanez. Igen komoly stratégiák, használható járművek, és a kor színvonalán messze túlmutató taktikai FPS módban folyó, C&H (CTF, DM, TDM) játékmenet.

Noha a Dynamics/Sierra az idők során a Tribest úgy építette lefelé, mint a DICE/EA az utóbbi években a Battlefieldet felfelé, mégis - ha a játékok színterétől eltekintünk - a műfaj szinte egy az egyben ugyanaz. A Tribes közönsége időközben szinte kipusztult, és (mutatva a fejlődés sajnálatos irányát) mára már csak párezer veterán játékos tolja a Tribes 1/2-t neten. Aztán ki tudja. Végülis kezdetben volt az 1942, majd a 70-es évek, és most a közeli jövő... lehet hogy a sorozat következő részével a Tribes jóöreg sci-fi világa köszön vissza majd?

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások