Age of Empires III

Age of Empires III

2005. október 14. 15:30, Péntek
Grafika: Az RTS vonalon is már minimum, hogy minden teljesen 3D legyen. Az épületek hajók, fák, egységek mind nagyon szépek, csilli-villi a víz, bár úgy néz ki kicsit, mint egy celofánnal bevont felület. Az árnyékok, füst, tűz és lövedék effektek csodálatosak, biztos vagyok benne, hogy mindenki meg lesz vele elégedve. Igaz, hogy vannak sokkal "szebb" felületek is, de a stratégiák közül nem hiszem, hogy labdába rúghat mellette bármelyik is. Az Age of Empires grafikáját viszont az teszi teljessé, hogy egyedi megoldások vannak minden térképen, minden népcsoportnál.

Gépigény szempontjából pedig szintén kellemes csalódás volt, hiszen a gyors visszajelzések alapján nem kell hozzá komoly erőmű, hogy élvezhető legyen, sőt egy közepesen jó konfigon is már maximum beállítások mellett játszható. A menü/főváros ne tévesszen meg senkit, az valami miatt kicsit bugosra sikerült, szinte mindenkinek szaggat. Először én is megijedtem, jól levettem mindent közepesre, majd fokozatosan pakoltam vissza mindent és a végén azt láttam, hogy minden bekapcsolva és mégis szépen-gyorsan megy. Respect a programozóknak.

Kezelőfelület: Egy RTS-nél ugyanolyan fontos az irányítás viszonylag szabványos megoldása, mint egy FPS esetében. Akármilyen jó a játék, a kialakult szokásokat nem szeretem, ha meg kell bolygatni miatta. Nem tudom hogy ki hogy venné, ha egy új RTSnél nem a ctrl-1 jelölné ki az egyes csapatot, ebből a szempontból, illetve az extra funkciók elérésének szempontjából is jól vizsgázott a program.

Az épület és egység struktúra jól átlátható, az ikonok jól beazonosíthatóak és logikusan vannak elhelyezve. A kutatás-fejlesztés nagyrészt ugyanott zajlik, ahol a termelés, tehát nem kell keresgélni, hogy mi-mihez tartozik. H mondjuk a huszárokat akarom fejleszteni, akkor az ikonja alatt lévő másik képre klikkelek és már megy is. Ez főként azért fontos, mert egy komoly csatában nem biztos, hogy van időnk bogarászni. A térkép és az egyéb kütyük ugyan sok helyet foglalnak a képből, de minden fontos dolog helyet kapott, minimális szinten van szükség kombókra és sok billentyűzet használatra. Sőt a külső menüből beállíthatjuk, hogy milyen egyéb értékeket szeretnénk látni a játék közben.

Játékmenet: A kampányban jól el lett találva a nehézség és a folyamatos továbbhaladás, de valami miatt mégis kissé erőltetettnek tűnt számomra. Négy fejezeten keresztül történnek velünk a dolgok, de valahogy mindig a többjátékos játékon járt az eszem. Skirmishben és multiban nagyon jó fejlődési lehetőség van, okos ötlet volt a fejleszthető főváros, illetve a különböző terepek végtelen variációt adnak a többjátékos módban. Ami talán nem tetszett annyira az az, hogy a sok építkezés és fejlesztés lassan indítja be az eseményeket és sokszor nem is tudjuk, hogy már az elején elrontottuk a játékot. Ezt persze lehet úgy is nézni, hogy igazi kihívás a multi. Nem lesz 100%-os joker recept a győzelemre, de tuti, hogy 3-4 sikertaktika fogja itt is uralni a terepet.

Zene és Hangeffektek A sok kis dumás mindig felvidít, érdemes csak emiatt végigpróbálgatni az összes népet. Legtöbbet a törökökkel játszottam, akiknek az "evet" szövege (azt jelenti törökül, hogy igen) és valami olyasmi volt, hogy "hagymakalap". Persze a németek "Ja", "Jagerin" és a holland "Forster" duma is vicces. Vártam, hogy mikor lesz elegem belőle, de még nem jött el ez az idő.

A zenéről pedig újfent csak felsőfokban tudok beszélni. Nem szól állandóan a loopolt 2 perces, hanem bizonyos eseményekhez kötődően felcsendül egy korhű, jól hangszerelt, nagyon hangulatos zene. Például amikor már látszik, hogy az ellenfélnek esélye sincs ellenünk és a városát ostromoljuk, akkor elindul egy győzelmi induló, mire vége, addigra jó eséllyel meg is adja magát az ellen. Kellemes nosztalgia volt a régi fakopácsolás a parasztoktól, azt hiszem ez a legjellemzőbb hangja az Age of sorozatnak.

Intelligencia és Nehézség Ezen a téren talán van még mit fejlődni. Az AI sokszor full gyagya, bár vannak villanásai. Az egységek ugyan előre bescriptelt csapatfelépítésben mozognak, de legalább külön jönnének az osztagok. Nem. Az AI helyett az NI-vel lesz érdemes küzdeni (természetes intelligencia), azaz multiban. A kampányok során sem fog óriási meglepetés érni minket, scriptek során kell végigvergődnünk.

A nehézségi fokozatokban sincs nagy kihívás, a nehezebb csupán azt jelenti, hogy többször és több egységgel fog támadni az ellenfél. Ez ugyan csökkentheti a támadóképességünket, de ez inkább csak idő kérdésévé teszi a győzelmet. A gépi ellenfelek nem gondolnak utánpótlásra, folyamatos támadásra vagy éppen kontrázni sem szoktak. A legtöbb játék inkább Simcity szerűen zajlik, majd a végén egy nagy kaszabolás. Persze ha beállítunk hat ellenfelet legnehezebb fokozaton, akkor fel kell kötni a gatyót, de akkor is csak erőből nyerhet a gép, nem IQ-ból.

Összegzés: Habár vannak gyengeségei a játéknak, vannak benne mind grafikai, mind játékmenetbeli bugok, és bár nem forradalmian új, mégis azt kell mondanom, hogy jó vétel és hosszútávú szórakozás. Nem kell félni, hogy túl brutális, akár gyerekeknek is ajánlható (csak vigyázzanak a kedves szülők, nehogy a gyerek két hét múlva elfoglalja a lakótelepet). Ha valaki igényli, akkor annak érdemes a kampányt kivégezni pár nap alatt, ezután pedig felfejleszteni néhány várost 30. szintig utána irány a LAN parti, a netes játék. Biztos vagyok benne, hogy pár hét múlva ellepik a hálózatokat a hódítók és óriási bulik lesznek belőle. A héten több nagy cím is napvilágot látott, mégis nyilvánvaló volt, hogy e heti bemutatónknak mi lesz a célpontja. Úgy érzem nem tévedtem.

A játékhoz könnyen találhatunk online magyar partnereket IRCNeten. Ehhez csupán egy IRC kliensprogram telepítése után például az irc.elte.hu (6667) szerverre kell csatlakoznunk, majd belépnünk az #aoe.hu csatornára.

Kapcsolódó letöltések:
  • A játékdemó letöltése
  • A játékot bemutató videó letöltése

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások