Quake 4

Quake 4

2005. november 11. 21:10, Péntek
Grafika: A Doom 3 motor nyilván predesztinálta a csillagok számát a grafikára. Teljesen más hangulatú a környezet mint a Doom-ban, de mégis sikerült jól megoldani. Minden él körülöttünk, tetszetős, hogy kábelek össze vissza futnak a padlón, nincsenek sivár részek, minden térképnek megvan az egyedisége és ugyanakkor beleillik ugyanannak a Strogg bázisnak a hangulatába, ahol játszódik a történet. A fények és a speciális effektek nem igényelnek külön kommentárt, durva hangulatot kölcsönöznek a hadakozáshoz. A karakterek megvalósítása profi, talán a horizont textúrák és néhány kevésbé lényegesnek szánt textúra felbontása kérdőjelezhető meg. A fegyverek és a lövedékek kidolgozottsága viszont nem kiemelkedő, ami nem jelenti azt, hogy rossz, de nyilván nem emiatt szeretjük meg a játékot.

Kezelőfelület: Gyakorlatilag nem kell tanulni semmit. Ahogy az id Software anno megcsinálta először a dolgokat, ahogy szabvánnyá vált, körülbelül úgy működik minden. A beállítások, a menük sincsenek túlbonyolítva, nem kell mindenféle kézkitekerő mozdulatokat tenni kombókhoz. Egér és wsad - ennyi körülbelül. A megszokott extrák, mint újratöltés, guggolás, lámpa, stb. persze vannak, de tényleg semmi extra. Egyszerűen tökéletes. Nincs szükség tutorialra, nem kell fél órát böngészni a billentyűzetkiosztást, hogy egy adott dolgot hogyan is lehet előhozni. A fegyvereken a bal gomb az elsődleges tűz, a jobb pedig előhozhat valami extrát, például a célzott lövést a gépfegyvernél. A pályákon található kapcsolók és terminálok kezelése vagy az NPC-kel való kommunikáció szintén egyszerű. Feléjük fordulva a célkereszt átalakul és közel lépve hozzájuk interakcióba léphetünk velük, bekapcsolhatjuk a dolgokat.

Játékmenet: Nagyon hiányzott már egy ennyire jól eltalált sztori a sci-fi részlegben is. Ahogyan a II. világháborús játékok megcsípték ezt a hangulatot pár éve, úgy maradt ez ki a science-fiction vonalon. Biztos nekem ugranak sokan emiatt, de a FEAR, Half Life 2 messze nem volt ilyen életszerű, pörgős és addiktív. Nagyon örültem, hogy a történetben nincsenek lyukak, tehát ha az egyik pályán bemegyek egy ajtón, akkor a másikon ott jövök ki, tehát nincs szét szabdalva túlzottan a játék. Talán épp ez adja a sava-borsát, hogy egy harci szituációt elejétől a végéig át kell élnünk.

Zene, hang: A zene ugyan nincs túlbonyolítva, sőt közepesen gyenge hanganyagnak tekinthető, de valahogy a hangulathoz mégis pozitívan járul hozzá. Egy ilyen henthez nyilván nem is illene valami olyan muzsika, ami leköti a figyelmünket. A szokásos Star Wars utóérzés instrumentális háborús hangulat zene. A hangeffektek viszont nagyon kellemesek. Jól meg tudják döngetni a mélynyomót, viszont olyan jól el lettek találva, hogy egyáltalán nem zavaró az sem ha iszonyat hangosan szól. A szomszédok láthatják ezt esetleg másképp is persze. A beszédhangok pedig a csúcsát jelentették nálam a hangoknak. Nagyon kemény, amikor egy ütközet közepén kapunk rádió adásokat, recseg-ropog, alig érthető. Ez erősen hozzájárul ahhoz, hogy az a bizonyos beleélés meglegyen. Negatív a korábban említett gyakran ismétlődő frázisok sora lehet esetleg.

Intelligencia, nehézség: Az FPS-ek sosem villantak meg intelligencia oldalon, ráadásul a nehézséget sem tartom durvának. Jól skálázható fokozatokkal mindenki meg tudja találni azt, ahol vagy könnyed szórakozás az előre haladás, vagy mazohisták feljebb rakva vért izzadva, zihálva mentenek majd állást 5 percenként. Ha valakinek van egy jó egere, meg egy olyan gépe, ami megfelelő frame per secet tud előállítani, akkor a célzás sem lesz olyan nehéz dolog, ami tovább könnyíti a játékot. Nemtől és életkortól függetlenül biztos, hogy mindenki könnyedén végig tud hatolni rajta, viszonylag kevés idő alatt.

Összegzés: Nehéz ítéletet mondani egy ennyire várt játékról. Nehéz ítéletet mondani egy nagy klasszikus negyedik eresztéséről, nehéz ítéletet mondani egy egyjátékos FPS-ről. Mindenesetre elmondható, hogy a grafika és a hangulat, a pályák, a történet telitalálat, tehát egy igen jól sikerült történet alapú lövöldözős cucc került a kezembe. Viszont a többjátékos rész hanyagolható. Jelenleg is vannak ennél jobbak, sőt azt hiszem, hogy a Q3 multiban még mindig jobban ott van. A készítők célja valószínűleg nem az volt, hogy mindent vigyenek, most pedig a single-t választották. Véleményem szerint nagyon helyesen és megvalósításban pedig nagyon is jól.

Ide kattintva a játékot megvásárolhatod webáruházunkban

Kapcsolódó letöltések:
  • 1. videó
  • 2. videó
  • 3. videó
  • 4. videó
  • 5. videó

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások