110 millió kínai az iWiW-en?

110 millió kínai az iWiW-en?

2006. március 1. 09:18, Szerda
SG.hu: Előfordulhat, hogy piackutatási célokra, vagy egyéb üzleti célra használjátok ezt a humán tömeget?
Cseh Gábor: Azt gondolom, hogy ha konkrét kutatásra akarnak adatot gyűjteni, akkor arra sokkal jobb rendszerek vannak. Marketing célokra természetesen használjuk, hiszen hirdetésekből tartjuk fent az oldalt és persze használjuk az adatokat, amiket a regisztráltak megadnak magukról. Ez szintén sérthet sok embert, de más oldalról is meg lehet közelíteni. Egyrészt az ilyesfajta adatfelhasználás nem jelenti azt, hogy harmadik félnek kiadnánk az információkat, sőt arra használjuk, hogy a felhasználókhoz ne jussanak el olyan üzenetek, amik őt nem érdeklik. Például tipikusan nőknek szóló üzeneteket ne kapjanak meg férfiak, a fiatalokat célzó hirdetéseket nem látják az idősebbek. Ez jó a hirdetőnek, mert hatékonyan tudja költeni a pénzét, jó a látogatónak, hiszen nincs olyan érzése, ami lehet más oldalakon, hogy miért hirdetik nekem ezt a sportcipőt, amikor én nem is futok, vagy miért van tele az oldal mosópor reklámmal. És persze jó nekünk is, mert olyan igényt tudunk kielégíteni ami már régóta létezik, csak most lett meg hozzá a technikai háttér.

SG.hu: Miből tartjátok fent az oldalt kiszolgáló kisebb atomerőműnyi szerverparkot és hozzá a sávszélességet? A jelenlegi szituációban nyilván nem a fiúknak nem-megjelenő mosóporreklámokból.
Cseh Gábor: A szervereket a T-Onlinetól béreljük (Az Adatparkban elhelyezett gépparkról van szó), de nem pénzben fizetünk nekik, hanem barterben, azaz promotáljuk a szolgáltatásaikat.

SG.hu: Tudsz mondani egy pár demográfiai vagy egyéb statisztikát, ami publikus? Férfi-nő arány, szinglik száma, üzenőfalas üzenetek száma?
Cseh Gábor: Önmagát szinglinek valló felhasználó valamivel több, mint 100 000 van, de valószínűleg az erről nem nyilatkozó 200 000 ember is ide tartozik. Ami az üzenőfalat illeti, egy átlagos napon körülbelül 11 ezer üzenetet látna, aki mindenkit ismerne a rendszerben. A nemek aránya viszont teljesen kiegyenlített, a felhasználók száma pedig 450 ezerhez közelít, az átlagéletkor 25 év körüli és a koreloszlás úgy néz ki, hogy 20-25 között vannak a legtöbben, így ott évfolyamonként 20-25 ezer ember található.


A 14 és 59 év közötti felhasználók aránya - november óta 26-ról 25 évre csökkent az átlagéletkor

SG.hu: Ennek nyilván az az oka, hogy ez a korosztály fogékony leginkább az internetes hype-okra, ők használják legtöbbet az internetet. Kezdenek bejönni ezeknek az embereknek a szülei, idősebb ismerősei?
Cseh Gábor: Nyilván vannak korosztályok akik lassabban reagálnak, de látjuk, hogy vannak már topikok 60 éven felülieknek is, és az átlagéletkor is tolódni fog felfelé.

SG.hu: A gépházblogban a hardveres háttér mellett egy leírás is olvasható az alkalmazásokról, ami egy dinamikusan fejleszthető környezetnek tűnik. A jelenlegi üzenetküldési és kommunikációs szisztéma elég fejletlen és kevés funkciót támogat. Várható a közeljövőben ennek a fejlesztése, új funkciók beépítése ide vagy a rendszer bármely egyéb részébe?
Cseh Gábor: Persze, komoly fejlesztések lesznek, de nem akarjuk ezt elkapkodni. Addig nem fogunk új szolgáltatást bevezetni, amíg nem érezzük szükségét. Elsődlegesen az a cél most, hogy a kapcsolati háló kiépüljön és úgy tűnik, hogy ezzel az egyszerű felülettel is gyorsan bővül a felhasználók száma, tehát meg kell várni míg kiépül, amíg elérjük a szaturációs pontot.

SG.hu: Hol látjátok ezt a pontot?
Cseh Gábor: A magyar internetpenetrációnak a nagyobb része, tehát a magyar internethasználók túlnyomó részét tagjaink között fogjuk látni. Itt nemcsak a napi felhasználókra gondolunk, hanem mindenkire, aki bármilyen rendszerességgel használja a világhálót.

SG.hu: Mennyi időt szántok erre?
Cseh Gábor: Ha megteremtettük az infrastruktúrát és megfelelő hardver áll rendelkezésre, akkor onnantól kezdve két hónap. Ezek hihetetlen adatoknak tűnnek, de ha a globális vagy amerikai tendenciákat figyeljük, akkor egyáltalán nem számítunk különlegesnek.


Az iWiW indulása óta 20%-kal csökkent a budapesti felhasználók aránya, erősődnek a lokális közösségek

SG.hu: Itt kapcsolódik a másik félelem a témához, ami kevésbé komoly, mint a jogi. Mit gondolsz az addiktív jellegéről a dolognak? Ez akár viccesnek is hathat, de sok ember képtelen leakadni az iWiW-ről. Valószínűleg ez okozza a magas látogatószámot is, hiszen nem naponta egyszer nézik meg a rendszert, hanem amikor elindítanak egy böngészőprogramot, akkor egy üzenőfalat mindenképp meg kell nézni vagy hogy bejelölt-e valaki. Ez szándékosan ilyen vagy ez az emberi természet hülyesége?
Cseh Gábor: Nyílván ez is szándékos, de annyi különbséggel, hogy nem az iWiW addiktív, hanem az embernek az ismerőseivel való kapcsolattartása. Ugyanígy addiktív a telefon is. Ha az embernek azt mondanák, hogy két hónapig nincs e-mail, akkor sokan furán néznének.

SG.hu: Igen, az e-mail függőséget már orvosok is vizsgálják.
Cseh Gábor: Ez elég populáris felvetés, hogy tönkre teszi az életünket, de szerintem ez badarság. Hiszen addig, amíg ez nem lép normális dolgok helyébe, addig nincs értelme addikcióról beszélni. Vagy csak annyiban, amennyiben a lekváros kenyér értelmében beszélünk róla, Ha megszeretem a lekváros kenyeret és nem ehetek, akkor rossz lesz nekem, de attól még normális, teljes életem lesz. Tehát az addiktológia valódi értelmében függőség beszélni nem lehet. Ugyanakkor a jelenséget mi már a régi wiwnél is így hívtuk, láttuk, hogy vannak addiktív elemei a rendszernek. Voltak akik már arra rá voltak szokva, pedig az fapados, kevésbé élő volt. Arra mentünk rá, hogy ez a faktor megnőjön és a számokból látszik, hogy ez sikerült is.

Azt viszont érteni kell, hogy itt az emberek nem a wiwre szoknak rá, mint ahogy a kemény drogos sem a tűre szokik rá, hanem az anyag által nyújtott érzésre. Itt is a saját ismerőseivel való kapcsolattartásra kattannak.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások