2006. március 16. 15:29, Csütörtök
Az Arbitron fokozatosan bevezeti a rádióadók hallgatottságát mérõ Portable People Meter rendszerét az Egyesült Államokban.
A Portable People Meter egy kicsi, személyhívó
nagyságú, passzív hallgatottságmérõ készüléket alkalmaz. A készülék
nyomon követi, hogy a fogyasztók milyen médiumok és szórakozási
formák iránt érdeklõdnek. Méri többek között a földi sugárzású, a
kábeles és a mûholdas televíziós mûsorok nézettségét, a földi
sugárzású, mûholdas és az online rádióadók hallgatottságát, a
mozireklámok és a helyhez kötött elektronikus médiumok
hallgatottságát, illetve nézettségét. A felmérésben résztvevõk -
akiket véletlenszerûen választanak ki egész nap magukkal hordják a
PPM-et, amely rögzíti, hogy az illetõ hol és milyen tévécsatornákat
nézett, milyen rádiómûsorokat hallgatott, illetve hogyan került
kapcsolatba a média és a szórakoztatás más formáival.
A PPM észleli a közvetítõk, mûsorszórók és tartalomszolgáltatók
mûsoraiban és szórakoztató programokban elhelyezett kódjeleket. Egy
idõ után a készüléket be kell helyezni az úgynevezett dokkolóba,
amely leolvassa, majd a központi számítógépbe eljuttatja a rögzített
kódokat. A készülékeket egy szabadalmaztatott mozgásérzékelõvel is
ellátják, így az Arbitron nyomon követheti, hogy a felmérésben
résztvevõk lelkiismeretesen betartják-e a szabályokat.
Az Egyesült Államokban 2001 óta tesztelt elektronikus hallgatottságmérõ (rating) technológiát elõször 2006 júliusában a texasi Houstonban vezetik be. A PPM azt a papíralapú, naplózós módszert váltja fel, amellyel a társaság 1965 óta méri a különféle
rádióadók hallgatottságának becsült értékeit. A társaság tervei szerint 2008 õszén már az Egyesült Államok 10 legnagyobb rádiós piacán PPM-mel mérik a hallgatottságot, a
rákövetkezõ két-három évben pedig további negyven nagy rádiós piacon
is meghonosítják az új technológiát.
"A Nielsen Media Research PPM-re vonatkozó opciójának március
eleji lejárta lehetõvé teszi, hogy az Arbitron az Egyesült Államok
egyik helyi piacán a rádióadók hallgatottságának mérésére bevezesse
a Portable People Metert" - mondta Steve Morris, az Arbitron Inc.
elnök-vezérigazgatója. "Az elmúlt öt
évben az amerikai rádiósokkal szorosan együttmûködve minden
szempontból megvizsgáltuk és tökéletesítettük a Portable People
Meter rendszert. Meggyõzõdésünk szerint ismét eljött az idõ, hogy az
Arbitron az élre álljon."
"Ugyanakkor továbbra is együttmûködünk azokkal az
ügyfeleinkkel, akik az elektronikus mérés következõ generációjához
tartozó módszereket vizsgálják. A most használt PPM tizedik
generációs technológia; olyan korszerû képességekkel van
felvértezve, amelyekrõl öt éve még csak álmodhattunk. A rádiózás
követelményei ugyan egyre szigorúbbak, de az Arbitron PPM-je
alkalmas arra, hogy a következõ generáció bármilyen szükségleteit
kielégítse" - mondta Morris.
"Miközben a rádiósokkal együttmûködve kifejlesztettük a PPM-et, egy dolgot mindenképpen megtanultunk: a következõ generációval
kapcsolatos vizsgálódások mindig sokkal több idõt vesznek igénybe,
mint amire bárki bármikor is számítana. Mégis elhatároztuk, hogy
folytatjuk a fejlesztést, hiszen a Portable People Meter bevezetése
számtalan komoly elõnyt kínál az amerikai rádiósoknak. Meggyõzõdésünk, hogy az elektronikus mérésnek köszönhetõen a
reklámozók sokkal nagyobb bizalommal viseltetnek a média iránt. Az
rádióadók még jobban megismerhetik hallgatóságuk összetételét, így
még érdekesebb programokat kínálhatnak, ugyanakkor további
bevételekre számíthatnak új és meglevõ reklámozóiktól" - tette hozzá
Morris.
Az Arbitron eddig 48 reklámügynökséggel, valamint
rádiótársaságokkal és egy reklámozóval írt alá megállapodást. Ezek
az ügynökségek bonyolítják le az Egyesült Államok rádiós
reklámforgalmának 75 százalékát. Houstonban és a PPM bevezetésének
második helyszínén, Philadelphiában is jelentõs részesedésük van.