Elder Scrolls: Oblivion

Elder Scrolls: Oblivion

2006. március 25. 10:55, Szombat
Amennyiben már van karakterünk, rácsodálkozhatunk a világra. Az első meglepetés az volt, hogy a fő küldetés elküld egy helyre, majd cirka 20 perc bóklászás kapok egy újabb útirányt, ami pedig látszólag még messzebb van, mint az első. És mikor felfedezem magamnak a térkép teljes egészét, akkor látom, hogy óriási területekről van szó. Nem tudom megbecsülni, hogy mekkora, de az biztos, hogy biztosan viszi a legnagyobb bejárható terület díjat nem-MMORPG kategóriában. A terület ráadásul nem unalmas, mint ahogy a legtöbb esetben az a Warcraftban van, hanem komoly, kidolgozott, részletes térkép apró kis tanyákkal, városokkal, erődökkel, táborokkal, emberekkel, útonállókkal és mindenféle jószággal.

Apropó jószágok: A legnagyobb meglepetés a mesterséges intelligencia. A készítők jelezték, hogy túl jól sikerült, de erre nem számítottam. A lényeg, hogy minden NPC (nem játékos karakter) képes a maga körül lévő világot észlelni és annak változásai szerint cselekedni és dönteni. Ebből kifolyólag az NPC-k akár egymással is véletlenszerű interakciókba képesek lépni, illetve a mi megjelenésünk teljesen különböző reakciókat válthat ki. Minden NPC-nek saját időbeosztása van, tehát napszaknak megfelelően máshol találhatjuk, ha például éjjel törünk rá az átlagemberekre, akkor aludni fognak. Ráadásul érzelmeiket is ki tudják fejezni arcukon, és a beszédhez teljes szájmozgásszinkront kaptak.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A fejlesztés során állítólag előfordult, hogy az egyik katona éhes lett, és lőtt magának egy szarvast, amit el is fogyasztott, de ez rosszallást váltott ki a falusiakból, akik igencsak berágtak emiatt. És ehhez a szituációhoz köze nem volt PC-nek. A játékban egyébként legtöbbször az egyébként is játszható fajok képviselőivel fogunk találkozni, akikkel szóba is elegyedhetünk, illetve a kinti világban általában létező állatok ugranak majd nekünk, de számos pokolból átszökött faj is keresztezheti az utunkat. A küldetéssorozatok végén komoly főszörnyekkel kell megküzdenünk, de az okosabb ellenfelekkel is meggyűlik majd a bajunk. Itt felejtse el mindenki, hogy az ellenfél nekünkfut, mi meg kaszabolhatjuk kedvünk szerint. Trükköznek, elfutnak, körbetáncolnak, persze nem egy patkány esetében, ami tényleg csak szalad felénk.

Térjünk át a kezelőfelületre. A legfontosabb panelünket a Tab megnyomásával hozhatjuk elő, ami négy alapvető részből áll. Az első a karakter lap. Itt követhetjük a képességeink és szintünk növekedését, különböző készségeinket, értékeinket. Minden egyes képesség 5 szinten állhat, kezdő, gyakorló, átlagos, gyakorlott és mester. Annak függvényében, hogy melyik képességünket fejlesztjük fel, különböző változások következnek majd be karakterünkön. Az erő növelése például nemcsak a közelharci képességeinket növeli, hanem a maximum szállítható súlyt is. A karakter értékek nagyon sok tényező eredőjeként állnak össze, tehát komolyan oda kell figyelni.

A második rész a tárgyak fülecske. Itt rendelkezhetünk tárgyainkról, amik a hátizsákunkban vannak. Szortírozhatjuk ezeket külön is, mint fegyverek, páncélok, főzetek és egyebek. Minden tárgynak van ára, súlya, sebzése/védőértéke stb. Érdemes odafigyelni arra, hogy milyen tárgyakat viselünk, ez kasztunknak megfelelő legyen, különben csökkennek értékeink. Itt tehát felveheti a mágus is a vaspáncélt, csak kicsit nehezen tud majd lövöldözni belőle. Érdemes kicsit többet bóklászni a világban és a ládákat mind kizsebelni, mert igen hasznos dolgokat lelhetünk bennük. Egyrészt nem árt ha mindig fitt felszerelésben próbálkozunk meghódítani a világot, másrészt nem hátrány, ha telepakoljuk a zsákjainkat főzetekkel és mindenféle varázslatokkal.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A harmadik fül a mágiahasználat helye. Itt rendszerezhetjük varázslatainkat és egyszer használatos tekercseinket. Ezeket sosem árt feltenni valamelyik számbillentyűre, hogy gyorsan képesek legyünk váltani köztük. Érdemes odafigyelni, hogy maradjon mana, vagyis magicka a gyógyításra is, ha épp nincs nálunk gyógyfőzet.

A negyedig és utolsó fül a térkép helye. Itt találunk egy közelnézeti térképet, ami gyorsan lemodellez mindent, ahol már jártunk, így nem kell kóvályognunk, ha nem emlékszünk, hogy hol volt az a kis rés a falon, ahol bejöttünk. A másik pont az igazi nagytérkép, ami többek között arra is szolgál, hogy utazzunk a helyek között. Ez egy igen hálás funkció, mert kicsit idegölő lenne minden egyes alkalommal végigvágtatni a városok között, ha máshol van dolgunk.

Mivel ez nem online játék, itt meg is lehet tenni, hogy kihagyjuk az unalmas részt és kicsit előreállítjuk a nagymutatót is az órán. Minden fontosabb helyet egy kis ikonnal jelölnek a térképeken. A nagytérkép tökéletesen betölti funkcióját, érzékelteti a távolságokat, és jelzi a stratégiai helyeket. Ezenkívül itt találhatóak a küldetéseink is, amik közül megtekinthetjük a már befejezett küldetéseket, az aktuálisakat és az éppen most végzett küldetés részleteit.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások