Mihez értsen a főinformatikus?

Mihez értsen a főinformatikus?

2006. május 1. 17:25, Hétfő
A VIII. CIO Fórum elnevezésű konferenciát átívelő téma volt a főinformatikus szerepének újraértelmezése.

Straub Elek, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója, Jenei Zoltán, a Magyar Telekom főinformatikusa és Olti Ferenc, az Inter-Európa Bank (IEB) igazgatója a CIO Fórum második napjának reggelén kerekasztal-beszélgetésen osztották meg gondolataikat arról, hogy a főinformatikus és az üzlet menedzsmentje, a legfőbb üzleti vezető közötti professzionális viszony miként jellemezhető, milyen új kihívásokat rejt.

Maga az informatikai szervezet a vállalati struktúrán belül különféle helyeken működhet. A Magyar Telekom esetében - fejtette ki Straub Elek - a kezdetekben az informatika szerény kiszolgálója volt a hagyományos távközlési vállalat technológiai és gazdasági rendszerének "Ma az informatika a szíve, a lelke, a motorja annak, amit - egyébként szerintem nem teljesen reálisan - távközlésnek hívunk" - mondta a Magyar Telekom első ember, majd hozzátette, hogy az IP-alapú technológiára való átállás befejezésekor, vagyis 3-4 múlva valóban kimondható lesz, hogy a távközlés voltaképpen informatika.

Otli Ferenc keményen fogalmazott: "az informatikusnak, akinek ambíciói vannak, az olyan munkahelyről menekülnie kell, ahol az informatika nem a legfelsőbb szinthez van szervezetileg illesztve." Magyarázatul hozzáétette, hogy azt viszonylag könnyű megértetni az vállalati menedzsmenttel, hogy az üzlet az informatika, ám érvelni kell azért, hogy az IT ne valamelyik terület alá legyen behelyezve. Ilyenkor ugyanis elsőbbséget kaphatnak az adott terület érdekei, és sérülhetnek a vállalati szintű érdekek.

Komoly szakmai dilemma, hogy vajon a főinformatikus precíz végrehajtóként jeleskedjen-e, vagy inkább az innováció motorjaként tüntesse ki magát. Olti Ferenc szerint az informatika nemcsak a működés alapvető fontosságú eleme, hanem az üzleti fejlődés egyik hajtóereje. Példaként említette, hogy az IEB-nél a telefon-bankinget, az internetes bankolást és a kártyaőr szolgáltatás bevezetését az informatika kezdeményezte. Hangsúlyozta, hogy szerinte az üzleti stratégia készítésében aktívan kell részt vennie az informatikusnak. Így elkerülhető, hogy az üzleti stratégia elkészülte után, mintegy azt lebontva szülessék meg a követő jellegű informatikai stratégia.

Straub Elek szerint a Magyar Telekomnál alapvető elvárás, hogy minden poszton a munkatársak innovatívak legyenek, és ez az informatikusok esetében sincs másként. Jenei Zoltán is úgy vélekedik, hogy a megújulásra, újításra való képesség alapvető követelmény, s egyúttal megjegyezte, hogy mostanában az ő szervezetében azt tűzték ki célul, hogy a munkatársak jobban értsék az üzletet.

Vannak, akik szerint a főinformatikusok olyannyira hatnak közvetlenül az üzleti eredményekre, hogy egyébhez nem is kell érteniük, mint magához az üzlethez. A kerekasztal-beszélgetés résztvevői közül volt, aki erről kissé másként vélekedtek. Straub Elek - a hallgatóságból nevetést fakasztva - ennyit mondott: "Azért értsen az informatikához - egy kicsit." Jenei Zoltán szerint az utóbbi években valóban egyre gyakrabban hallani, hogy elegendő, ha a CIO csak az üzletben legyen jártas. A Magyar Telekom főinformatikusa úgy véli, hogy legalább annyira kell üzletembernek lennie az informatikai vezetőnek, mint amennyire informatikusnak.

Olti Ferenc azt mondta, hogy a főinformatikusnak az üzlethez kétfélképpen kell értenie. Át kell látnia a cég üzletét, értéktermelő folyamatát, de egyben - különösen központi informatikai szervezet esetében - értenie kell az informatikai szervezet üzleti irányításához. Hiszen ha valóban az üzlet az informatika, akkor ezek a szervezetek akár profitcentrumokként is pozícionálhatók.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások