A neten nem a legnagyobb brókercégek a legnépszerűbbek

A neten nem a legnagyobb brókercégek a legnépszerűbbek

2006. május 8. 12:40, Hétfő
Az internetes részvénykereskedelem két hazai piacvezetője szerint az online rendszerek népszerűsége az alacsonyabb jutaléknak és az egyszerű kezelhetőségnek köszönhetően rohamosan nőni fog.

A világháló utóbbi évtizedben bekövetkezett fejlődése világszerte lehetővé tette az online brókercégek térnyerését. Az elektronikus kereskedéssel szinte mindenki a saját maga brókere lehet, a megbízások gyorsan és egyszerűen megadhatók és módosíthatók. A rendszerben az internetnek köszönhetően jelentősen felgyorsult a teljesítés és a visszaigazolás, továbbá könnyen és gyorsan elérhetők a szükséges árfolyamadatok, hírek és elemzések. A brókercégeknél az elektronikus rendszer kiépítését követően jelentősen csökkentek a személyi jellegű költségek, ami lehetővé tette a jutalékok leszállítását. Az olcsóbb és gyorsabb rendszernek természetesen a fenti előnyök mellett hátránya is van: az elektronikus brókeri szolgáltatás személytelenné vált.

Első ránézésre talán meglepő lehet, hogy a magyar internetes részvénykereskedelem két vezető szereplője, az Equitas és az eBroker (IEB) a legnagyobb részvényforgalmat bonyolító brókercégek listáján csupán a tizedik hely környékén szerepel. Az elektronikus szolgáltatás hazai piacvezetője, az Equitas a rendszer további dinamikus fejlesztésében és új termékek bevezetésében látja a jövőjét - mondta el Virág Ferenc, a társaság vezérigazgatója.

Az Equitasnál kötött üzletek 90 százaléka, a társaság teljes részvényforgalmának pedig 70-80 százaléka az interneten kereszül bonyolódik, ami az áprilisi forgalmi adatok alapján megközelítőleg 20 milliárd forintnak felel meg. A két szám közötti eltérés abból adódik, hogy a nagyobb befektetők továbbra is szívesebben veszik igénybe a hagyományos brókeri szolgáltatást.

Hasonlóan látja az internetes részvénykereskedelem jövőjét Varga Endre, az eBroker üzletágvezetője is. Véleménye szerint az üzletág dinamikus bővülés előtt áll, köszönhetően az internetellátottság növekedésének és a lakosság megtakarítási szerkezetében végbemenő átrendeződésnek. Utóbbi folyamat során várhatóan egyre több befektető helyezi át megtakarítását a bankbetétekből a részvénypiacra. Az első negyedévben az eBrokernél kötött üzletek közel 90 százaléka, a forgalomnak pedig közel 70 százaléka bonyolódott az interneten keresztül. Ez havonta megközelítőleg 15-20 milliárd forintos kötési értéknek felel meg. Varga várakozásai szerint az elektronikus részvénykereskedelem jutaléka a következő években csökkenni fog.

Az egyébként a legnagyobb piaci szereplők között számon tartott Erste és Concorde eddig kisebb hangsúlyt fektetett az online brókeri szolgáltatásokra. Móró Tamás, a Concorde munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy elsősorban tanácsadói modellben gondolkodnak, ügyfeleik igénylik a szakmai tanácsadást. Számukra egyelőre nem stratégiai fontosságú az internetes szolgáltatás fejlesztése, ennek megfelelően nem is szerepel a rövid távú terveik között. Az ügyfelek az üzletek 10 százalékánál veszik igénybe az internetes kereskedési felületet, ami a volumen megközelítőleg 5 százalékát adja. Ez az áprilisi forgalmi adatok alapján havi 5-6 milliárd forintnak felel meg.

Az Ersténél egyelőre gyerekcipőben jár az online részvénykereskedelem, a társaság forgalmának csupán egy százaléka bonyolódik az interneten keresztül - tudtuk meg Bozsik Balázstól, az üzletág igazgatójától. Bors Róbert, a Quaestor internetes üzletágvezetője szerint a közeljövőben egy külföldön már jól ismert online jutalékrendszer megjelenése várható, ennél az ügyfélnek nem forgalomarányos jutalékot, hanem egyszeri díjat kell fizetnie. Ebben a rendszerben a tengerentúlon például 8-10 dolláros jutalék mellett bármekkora mennyiségű részvény megvételére vagy eladására lehetőség nyílik.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások