Caesar IV

Caesar IV

2006. október 13. 22:59, Péntek
Röviden megpróbálom összegezni, hogyan is épül fel egy Caesar IV-es ideális város lépésről-lépésre. Elsőként érdemes a terepet megvizsgálni, hiszen már előre tudjuk, hogy mik lesznek az adott pályán a célok. Érdemes nem esetlegesen lepakolni az ipari területeket, meg a kereskedelmi központokat, hanem értelemszerűen tematikusan egy helyre csoportosítani az azonos dolgokat, mert ezzel gyorsíthatjuk a termelő egységek közti szállítást. A területeinken találunk majd termőföldeket, csak ide tudunk mezőgazdaságot telepíteni, ehhez viszonylag közel, középre érdemes a plebs utcáit lerakni. Mellé szintén még középpontba a középosztályt, akár indulás után egyből. A következő lépés az élelmezési program.

Ennek egyik komponense a termőterület, amiből nyugodtan pakoljunk le bőséggel, a sok kaja sosem árt. Ezen felül farmépületeket kell létrehozni, amik darabonként két mezőt képesek művelni. Az elosztás a magtáron, illetve a piacon keresztül működik, értelemszerűen a piac a lakóövezet közelében legyen, a magtár pedig a piac és a farmok között. A következő kritikus dolog a prefektus és a mérnökök telepítése, ez érvényes minden új későbbi körzetre is, ha őket kihagyjuk, akkor összeomlanak és felgyulladnak épületeink. A vízellátás is fontos, hiszen addig nem fejlődnek a házak, amíg nincs megfelelő innivalójuk.

Az alapkiszerelés a fúrt kút, de érdemes már az elején a vezetékes vizet/kutat preferálni, később ezzel se legyen probléma. Ha már van étel-ital az embereinknek, akkor érdemes az alapvető ipari termékek, mint üveg, fazekasárú, ruha gyártásához hozzáfogni, amivel a plebsz lakótelepeinket turbózhatjuk fel, így kis területen több ezer csóró elfér majd, sosem lesz velük gond többé.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A középosztály igényeihez érdemes figyelni a munkaerőpiaci helyzetet és elég akkor fejleszteni őket, ha többre van szükség közülük, különben csak feleslegesen viszik az erőforrásokat. Ellenben válasszunk egy jó nagy szabad, ipartól mentes övezetet, ahová a kékvérűeket költöztetjük, szükség lesz rájuk, mint adófizetőkre. Pénzt három módon termelhetünk magunknak. Az első és alapvető az általános forgalmi adó, vagyis a piacokon értékesített termények megadóztatása, amihez adószedőre lesz szükségünk, ugyanúgy, mint a felső kaszt által fizetett másik adónem beszedéséhez. Ők minél fejlettebb házban laknak és minél több extrát kapnak, annál jobban tejelnek. Nem ez lesz a legjobb bevétel, de stabil, könnyen elérhető plusz.

A harmadik és legjövedelmezőbb persze a kereskedelem. A birodalom egyéb városaival kialakíthatunk kereskedelmi útvonalakat, s minden városnak szüksége van valamilyen termékre vagy el tud adni belőle. Érdemes a legelején megnézni, hogy mi az a termék, amit könnyen elő tudunk állítani és lehetőség szerint nagyon sok kell belőle valamelyik városnak, mert ha már az első év végén tudjuk teljesíteni a kvótákat, akkor nem nagyon lesz később anyagi gondunk.

Ha már stabilizálódott a gazdaságunk, akkor rátérhetünk a fejlesztésre, színház, aréna, könyvtár, extra termékek gyártása, szobrok, parkok emelése, cifrázás. Ilyenkorra már a Cézár biztosan többször lesarcolt minket valamivel, ami általában a helyi adottságoknak megfelelő kérés, tehát ha egy bőtermő szcenáriót lakunk be épp, akkor valószínű, hogy búzát kér, ha egy kereskedelmi csomópont építése a cél, akkor pénzt, ha pedig invázió vagy védelem a feladat, akkor a sereget kell megtámogatni kicsit.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az építés során nem árt, ha odafigyelünk a visszacsatolásokra, mert ha teljesen tisztában vagyunk az arányokkal, a szükséges épületek kombinációival, akkor is érhet meglepetés. Ehhez néha figyeljünk oda, hogy mit csinálnak a lakók, a dolgozók, rájuk, illetve az épületekre kattintva a legszükségesebb információkhoz hozzájutunk. Például nem árt ellenőrizni, hogy gyárainkba megérkezik-e a nyersanyag, ha nem, akkor lehet telve vannak raktáraink és lelassul a szállítás. A másik visszajelző felület a tanácsadói testület, ahol tételesen tájékozódhatunk a pénzügyektől kezdve a nyersanyagok és termékkészletünk állapotáról, a kereskedelemről, hadseregről, egészségügyről, stb.

Az elsődleges szempont, hogy anyagilag viszonylag egyensúlyban legyünk. Érdemes figyelni a kiadásokat és ha nagyobb költés várható, akkor előre gondolkodni az ellentételezésről a fentebb leírt három módszer egyikével. A gazdaság életbentartásához a másik kritikus dolog a munkaerő. Hiába építünk ezer gyárat, ha nincs aki dolgozzon benne, sőt ha nagyon kevés emberünk van és nem állítunk prioritásokat, akkor akár valamelyik létfentartó szolgáltatás is elakadhat. A játékban a térképek mérete eleve nem túl nagy, tehát érdemes kisebb dimenziókban gondolkodni, nem szabad a korábbi játékokhoz vagy a SimCityhez hasonlóan azzal nyitni, hogy lerakunk 5 millió lakóépületet, mert nem leszünk képesek ellátni őket, ráadásul a munkanélküliség nem egy morált emelő tényező.

Nem szóltam még a hadseregről, ami talán a másik gyenge pontja a játéknak. Ugyan szimuláció, tehát a lényeg, hogy képesek vagyunk-e a termelésünket úgy alakítani, hogy egységnyi csapatot összetoborozzunk, de valamivel többet vártam volna a csatajelenetektől. Aktívan csupán védekezni tudunk, nem lehet háborúba vezetni seregeinket, esetleg ha a Cézárnak segítség kell, akkor jelölhetünk ki csapatokat, akik dolguk végeztével visszarohannak a helyükre. A támadó ellenség gagyi. Berohannak egyenesen a terepre, megtámadnak mindent ami az útjukba kerül, a katapultok képesek átmászni a térkép másik végébe, hogy keresgélni kelljen őket, honnan dobálják a köveket szép kis városunk falaihoz. Őszintén szólva nem is erőltettem a háborús térképek választását, inkább a békés építgetés okozott örömet.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások