Sikeresek az álláskereső oldalak

Sikeresek az álláskereső oldalak

2006. október 17. 10:53, Kedd
Az internetes álláskeresõ oldalak szép karriert futottak be az utóbbi idõszakban, és további dinamikus növekedés várható ezen a téren.

Az álláshirdetõ oldalak hét évvel ezelõtt jelentek meg a hazai internetes piacon, azóta komoly karriert futottak be. Ekkor magyar kézben volt a Profession és a Jobmonitor, illetve a Job4smart, a külföldiek pedig a CVonline-on, jobpilot-on és a Jobline-on keresztül képviseltették magukat Magyarországon. Kezdetben a nyomtatott sajtótermékek közül sok jelentetett meg álláshirdetést, de napjainkra ez a piac is konszolidálódott. A HVG és a Metro újságok tûnnek a folyamat nyerteseinek, bár az internetes álláskeresõ oldalak megjelenése nyomán ez utóbbiak jelentõsége is csökkent.

Az online-piac azóta is szépen "gömbölyödik": a Profession saját számításai szerint jelenleg a piac 70 százalékát uralja, 2003-ban 60 millió forint árbevételt ért el, amelyet évrõl évre megháromszorozott, miközben az összbevétel 300 millióról 0,9-1 milliárd forintra ugrott. Az idén várhatóan 1,3 milliárd forint fölé emelkedik a bevétel, amelybõl a Profession körülbelül 900 millió forintot tudhat majd magáénak - mondta a Sanoma online hirdetési igazgatója és a Profession értékesítési vezetõje, Nagygyörgy Miklós.

Az álláskeresõ cégeknek nincs okuk panaszra a jövõt illetõen sem. Mind a mai napig a betöltetlen állások mindössze 30 százaléka válik publikussá, a fennmaradó munkahelyek kapcsolatrendszereken keresztül "kelnek" el. A nagy aránytalanságban szerepe van annak, hogy a kis- és középvállalkozások ritkán hirdetik meg az állásokat, de ez - a multiknál már elfogadott szemlélet - változóban van, és a kkv-k is egyre nyitottabbak az online álláskeresõ oldalak iránt, elsõsorban gyorsaságuk és szolgáltatásuk alacsony ára miatt. Ebbõl adódóan a további bõvülés szinte borítékolható: a szakember szerint jövõre akár 40 százalékkal is gyarapodhat a piac.

A dinamikusan fejlõdõ piacon tevékenykedõ álláskeresõ oldalak egyre több pluszszolgáltatással igyekeznek magukhoz édesgetni az álláskeresõket. Az árbevételük egy része például abból adódik, hogy adatbázisaikat elérhetõvé teszik a munkaadók számára, így utóbbiak egy kód segítségével válogathatnak az önéletrajzokban. A másik, egyelõre a teljes bevétel mindössze 5-8 százalékát biztosító szolgáltatás az úgynevezett HR-PR. Ez azt jelenti, hogy az állást kínáló cég hirdeti magát az adott oldalon. A leendõ munkaadóknak ugyanis meg kell gyõzniük az álláskeresõt, hogy az adott céget válasszák, ehhez pedig pozitív arculat, reklám kell, nem elég a szimpla hirdetés. A HR-PR-t általában azokban az esetekben alkalmazzák a vállalatok, amikor hiányszakmák tudoraira vágynak. Ilyenek például a pénzügyi végzettségû, több nyelvet beszélõ munkavállalók.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások