Gothic 3

Gothic 3

2006. október 20. 22:30, Péntek
Karakterünk alapvetően nem kasztosodott, bár a legcélravezetőbb eleinte, ha a közelharcra gyúrunk, a mesterségek közül pedig az alkímia javallott a mana és gyógyitalok biztosítása érdekében. Ahogy a korábbi részekben is jellemző volt, a játék első része irtózatosan nehéz, viszonylag lassan lehet szinteket lépni és eleinte nem is érezzük ennek jótékony hatását.

Mivel főként a tréner által fejlődhetünk, ezért nem is önmagának a szintlépésnek, hanem az érte kapott tanuló pontoknak van szerepe, amit az elején nagyon be kell osztani és érdemes megtervezni, hogy mire gyúrunk. Főleg, hogy a Gothic 3-ban is van tandíj, ráadásul elég magas, tüntetni nem érdemes: ennek ellentételezésére inkább gyűjtsünk ork fegyvereket, amiket a kereskedők elég jó áron számítanak be. Minden kereskedő NPC rendelkezik egy kis raktárkészlettel és egy kisebb vagyonnal, amiből akár ki is lehet forgatni, ha nagy mennyiségű árut vetetünk meg vele.

Mire érdemes költeni? Normális fegyvereket majdnem mindig lehet szerezni valahonnan, vagy jutalomként, vagy ha megtetszik valami egy magányos NPC-n, akkor őt likvidálva olcsón be lehet vásárolni. Eleinte inkább a páncél az egyetlen hardver, amire költeni kell, bár egy jó üzletembernek nem lehet gond már az elején párezer arany összekuporgatása. A másik kiadás, ahogy említettem a karakterfejlesztés. Viszonylag olcsón lehet statokat vásárolni, a képességek viszont húzósak, szinte minden esetben több ezer aranyat kóstálnak.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A harcos karakternél érdemes egy fajta fegyverre koncentrálni, azt minél hamarabb legmagasabb szinten elsajátítani, mellette a pajzsot is érdemes jól forgatni és a maradék pénzt pedig költhetjük mesterségeinkre, amik később elég jó bevételi forrást jelentenek majd. Az alkímia azért jó induló vállalkozás, mert a táj telis-tele van szép virágokkal, amit jó bociként lelegelve, gyűjtögetve később nagy mennyiségben állíthatunk elő italokat belőle, amiket eladva ki tudjuk segíteni magunkat. Szerencsére a WoW-val ellentétben itt nem kell fél napig keresgélni egy-egy növényt, sőt nem is érdemes herbária túrára indulni, elegendő, ha minden utunkba kerülő növényt letépünk, s közben még ki is fújhatjuk magunkat.

Az igazi érdem persze a harc, ami közepes csalódást okozott. Túl sok variáció nincs harci mozdulatokra, még akkor sem, ha egy párbaj közben összecsörrennek a kardok, támadás-védés játék alakul ki, hárítani lehet. Nagyon idegesítő, hogy sok ellenfél esetén teljesen váratlan dolgokat csinál a karakter, egy kitérés helyett mondjuk célpontot vált (kurzor + támadás), illetve nagyon nem tetszett a fekete-fehér jellege a csatáknak, ahol vagy agyonverjük egy sorozattal az ellenfelet, vagy ő teszi ezt velünk.

Komolyabb szörnyeknél ha egyszer megüt, akkor majdnem biztos a halál, de ha végig képesek vagyunk nyeregben maradni, akkor egy hajunk szála se görbül. Viszont a harc végeztével szerencsére ebben a játékban sem esik mondjuk egy farkasból páncéling, hanem minden ellenféltől pontosan azt kapjuk, amit látunk is rajta. Bár, ez a minimum ebben a műfajban. A harc menedzseléséhez az egyetlen segítségünk a képernyő aljára varázsolható parancsikon sor, ahová 10 bármit linkelhetünk be, érdemes a fegyvereket, alapvető varázslatokat előre tenni, utána a rekreációs szettet.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Harc közben nem tudunk inni, vagyis technikailag igen, de akkor megölnek, illetve az íjról kézifegyverre váltást sem érdemes akkora halasztani, mikor már a körmünkre léptek az orkok. Figyelembe véve ezeket, a harcok izgalomtól mentesek, közepesek, kicsit lassúak lesznek, nagyon kevés kiszámíthatatlan fordulattal. Annyit érdemes megjegyezni, hogy minden rizikósabb találkozó előtt az F5 gomb megnyomása (quicksave) megannyi stressztől kíméli meg a játékost. A quickload/save egyébként lehetne slowload/save is, mert a mentés is több másodpercig tart, addig pedig áll a kép bármilyen jelzés nélkül, a betöltés alatt nyugodtan ki lehet menni egy gyors üdítőre, pisire.

El is érkeztünk egy fájó ponthoz, hiszen a játék gépigénye horror. Maximum beállítások mellett egy 7900GT, Intel 2,6 Core processzorral és 2 gigabyte memóriával is szaggat. Fáklyát elővenni tilos. Minimum beállítások mellett 800x600-as felbontásban viszont eldöcög akár egy Radeon 9600Pro-n is, bár az FPS nem lesz az igazi és sokszor akad majd. Akinek 7950 SLI-je van 3-4 giga memóriával és valami terror kétmagos procival, annak talán menni fog rendesen kompromisszumok nélkül is.

Az Oblivion is így indult, tehát várható, hogy driver optimalizálás és 82 patch után már működni fog, de addig ezt kell megszokni. A hibák egyébként sem kerülik el messze az ilyen nagy területen játszódó RPG-ket. Textúrahibák, beragadt ellenfelek, oldalazó farkasok meghülyült NPC-k tarkítják az egyébként elég látványos világot. Azt mindenképp el kell mondani, hogy a térkép három része változatos terep lesz, nehéz megunni még akkor is, ha csak a mező, sivatag és tél variációkból lehet szemezgetni.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások