Januártól gyógyszertárak versenyeznek az interneten

Januártól gyógyszertárak versenyeznek az interneten

2006. november 30. 07:01, Csütörtök
Virtuális piactérre invitálja a patikákat a Magyar Gyógyszerész Kamara tulajdonában lévő Békéshelp Kht. egy új internetes portállal. Ezt még akkor is megéri létrehozni, ha csak a vásárlók 1-2 százaléka él majd az online beszerzés lehetőségével - mondta lapunknak Potornai Lajos, a Békéshelp igazgatója.

Honnan származik az ötlet, mi volt a mintája annak, hogy meginvitálják a patikákat egyfajta internetes piactérre, ahol egymás mellett kínálhatják termékeiket a vevőknek?
- Nem volt mintánk, legalábbis amennyire én tudom, ilyenfajta internetes szolgáltatás nincs a világhálón. Léteznek persze házhozszállítási szolgáltatások, de mi ezektől sok szempontból eltérő vállalkozásban gondolkodtunk. Először is nálunk csak vény nélkül kapható gyógyszereket lehet majd elektronikus úton megrendelni. Szemben azokkal a futárszolgálatokkal, amelyek átveszik a beteg receptjét, elviszik azt a gyógyszertárba, kiváltják és kiszállítják a gyógyszert, ez a mi esetünkben elképzelhetetlen.

Ennek oka portálunk másik fontos jellegzetessége, hogy szakmailag ellenőrzött körülmények között szolgáljuk ki a betegeket. Ezért a megrendelt készítményeket szakmailag képzett személy viszi majd el a betegnek, aki útmutatót is ad azok felhasználásához. Mivel azonban a vény ellenőrzéséhez, érvényesítéséhez szükséges informatikai hátteret gyakorlatilag nem tudja magával vinni, receptre felírt gyógyszereket egyelőre nem lehet majd megrendelni a mi portálunkon.

Mi késztet egy olyan szakmai szervezetet, mint a Magyar Gyógyszerész Kamara arra, hogy internetes szolgáltatást indítson?
- Az orvostudománnyal és az egészségüggyel párhuzamosan a gyógyszerészet is fejlődik. Az egyik új vonása a hivatásunknak az úgynevezett gyógyszerészi gondozás, az a törekvés, hogy a betegek és a gyógyszerkészítményekhez értő személyek szorosabb kapcsolatba kerüljenek egymással, ezáltal javul a kiszolgálás minősége.

Ennek az elvnek a jegyében az olyan rászorulók esetében, mint a mozgáskorlátozottak, az idősek, az ágyhoz kötött betegek, logikus egy olyan szolgáltatás kialakítása, amelynek segítségével - ismétlem - szakmailag ellenőrzött módon távolról is hozzájuthatnak a gyógyszereikhez. Ezt még akkor is megéri létrehozni, ha várhatóan csak a vásárlók 1-2 százaléka él majd az internetes beszerzés lehetőségével.

Hogyan kezdték a projektet?
- A kamara kht.-nkat bízta meg a portál kialakításával. Először pályázatot írtunk ki, amelyet a Pentacom Kft. nyert meg, ez a cég fejlesztette ki a portált, amely - mint az eddigiekben utaltunk rá - nem egy webáruház, hanem egy olyan virtuális piactér, amelyen a jelentkező gyógyszertárak kínálják szolgáltatásukat. A portál a közvetítést vállalja a felek között, mégpedig szolgáltatásként, tehát nem profitorientált módon, hanem azzal a céllal, hogy minél többen élhessenek a webhely kínálta lehetőségekkel.

Mi lesz a vásárlás menete, ha elindul a portál?
- A megrendelő megadja tartózkodási helyének adatait, ahova a házhozszállítást kéri, valamint kiválasztja azokat a gyógyszereket, amelyeket meg szeretne rendelni. Ezt az ajánlatkérést minden olyan regisztrált gyógyszertár megkapja, amely az illető közelében van. A gyógyszertárak - árajánlattal, házhozszállítási árral, teljesítési idővel - visszaigazolják a kérést, amire a megrendelő reagál, azaz a különböző ajánlatok alapján eldönti melyik gyógyszertártól szerzi be a szükséges készítményeket. A kiválasztott patika ezt ismét visszaigazolja, majd házhoz szállítja a megrendelt terméket.

Mi ösztönzi a patikákat a részvételre?
- A szakmai fejlődés és egyfajta szolgáltatási verseny. Ha a közelükben lévő konkurensük beszáll ebbe az értékesítési formába, akkor ők sem maradhatnak ki.

Mit jelent az, hogy most tesztüzemben működik a rendszer? Próbáltuk elérni a portált, de a nyitólapon túl nem jutottunk...
- Ez így van rendjén, hiszen a novembertől elindult tesztüzemben a www.gyogyszer.hu-t csak kijelölt, fiktív rendeléseket feladó tesztelők érhetik el. Velük szemben mintegy kétszáz gyógyszertár vesz részt a próbákon, amelyek többé-kevésbé lefedik az országot. A tesztekben az ő oldalukon részben olyan kollégák vesznek részt, akik jól bánnak a számítógéppel, részben olyanok, akik hadilábon állnak a technikával. Így próbáljuk minden gyógyszerész számára könnyen kezelhetővé tenni a rendszert. Az éles üzem januárban indul.

Hogyan oldják meg az adatvédelmi problémákat, például hogy a vevő neve és esetleges betegsége ne kerülhessen egymás mellé, illetve a kiskorúak kizárását?
- A portálon nem tárolunk adatokat, és amire rákérdez a rendszer, az sem olyan természetű, mint amit példaként említett. A gyógyszerek kéréséhez kapcsolódóan a weboldal feltesz kérdéseket például a potenciális felhasználó esetleges allergiás hajlamaival kapcsolatban, és ha erre választ kap, akkor lehet, hogy alternatív készítményt ajánl. Nem kötelező azonban válaszolni az ilyen kérdésekre, és ha érkezik is válasz, abból semmit sem tárolunk el. A kiskorúak kiszolgálását a házhoz szállító patikus zárja ki százszázalékosan - az internetes megrendelésre egyébként a távol lévők között kötött szerződésekre vonatkozó jogszabályok vonatkoznak.

Hogyan teremtették meg a fejlesztés anyagi hátterét?
- A portál létrehozása tízmilliós nagyságrendű költséggel járt. Ennek egy részére pályázatot adtunk be a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz, ami elbírálás alatt áll, és reményeink szerint e forrásból utólag finanszírozni tudjuk kiadásaink felét. A költségek másik felét a kamarán keresztül a gyógyszerészek fedezték.

Az üzemeltetés technikai és személyi kiadásait a gyógyszertárak befizetéseiből álljuk. Ez egyszeri 5000 forintos regisztrációs díjat és ugyanekkora havidíjat jelent gyógyszertáranként. A technikai és anyagi feladatok megoldása egyébként hosszabb távú tanulságként is szolgál számunkra, ugyanis a következő évben további portálszolgáltatásokat tervezünk, de erről egyelőre nem árulhatok el többet.

A Békéshelp Kht. szakmai támogató intézményként igyekszik segíteni a gyógyszertárakat. Feladata, hogy egyfajta próbavásárlóként tesztelje a patikákat kiszolgáló szállítók termékeit, és észrevételeit közölje a megrendelőkkel, amelyek ezek ismeretében köthetnek szerződést azokkal. Egyik legutóbbi feladata a patikákban mostanában megjelenő plazmatévé-reklámszolgáltatások elemzése, véleményezése, versenyeztetése volt. A jövőben az informatika terén a patikák háttérrendszereinek szakmai áttekintésével és elemzésével, a szakmai tevékenység minőségbiztosítási rendszerének kidolgozásával kívánnak foglalkozni

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások