Ha megölik az iWiW-et

Ha megölik az iWiW-et

2007. február 26. 13:32, Hétfő
Közel egy évvel ezelőtt a T-Online fűt - fát ígérgetett az iWiW fejlesztésével kapcsolatban, stabilitást, gyorsaságot, újszerű szolgáltatásokat és mindenféle csudajó dolgot. Ehhez képest mit kaptunk? Havi kb. 50 MByte reklámot, egy jókedv számlálót, gagyi szponzorjátékokat és a korábbinál valamivel vállalhatóbb keresést a kontaktok között. A magyar webkettő üstököse lendületből tarol, de úgy tűnik nem tud sebességet váltani.

A T-Online az 1 milliárd forintos áron behabzsolt közösségi háló története kezd egyre jobban hasonlítani a freemail fiaskóra, amelyben még az akkori Matávnet, a mostani T-Online elődje volt a ludas. Akkoriban az email volt akkora divat mint most a webkettő, így természetes volt, hogy a C3 alapítvány által dédelgetett ingyenes levelezőrendszert előbb-utóbb egy nagy hal meg(v)eszi. Így is történt, ezután pedig évekig gyakorlatilag érintetlenül hagyták.

A skálás fejlesztéseken kívül - amivel kielégítették a növekvő felhasználószámhoz szükséges kapacitásokat -, szinte semmi nem történt a Freemail háza táján. Jelenleg 25 Mbyte tárhelyet kínálnak, ami nevetséges 2007-ben, hiszen ez éppen 120-ad része a GMail tárhelynek, ráadásul a tapasztalatok szerint az ingyenes spamszűrés sem működik túl hatékonyan, rengeteg spam levél érkezik a @freemail és @t-online végződésű címekre.

Az iWiW hasonló sorsa valószínűleg elkerülhetetlen, hiszen több megkérdezett programozó szerint a hiányolt funkciók beépítése jó képességű szakembereknek nem jelentene komoly kihívást még akkor sem, ha számolni kell a komoly volumennel, amit a közel 1,8 milliós felhasználószám jelent. A külföldi MySpace és a hasonló közösségi szájtok mezőnyében az egyébként a webkettes éra hajnalán startoló iWiW komoly lemaradásban van. A felhasználók mára már kezdik megunni az ismerősök bejelölgetését és körülbelül a csecsemőnek minden vicc új elvén az újonnan csatlakozók jelölgetései tartják életben a szájtot.

Az ígért fejleszések elmaradásával kapcsolatban megkérdeztük Tüdős Andrást, a T-Online informatikai vezetőjét, aki elmondta: "Az iWiW másfél éve - a felvásárlás előtt - maga is egy új fejlesztés volt, így nem igazán értelmezhető az, hogy akkor elmaradt volna a fejlődés. Azóta pedig, az elmúlt hónapokban szintén folyamatos, főként a stabilitást biztosító fejlesztések zajlottak a közösségi portálon. A Webaudit adatai alapján egyébként egyértelműen látszik milyen iWiW-et érintő kiesések voltak akkoriban, mi volt a napi látogatói szám akkor, és mi a jelenlegi helyzet ezzel kapcsolatban." Ezzel az optimista kijelentéssel ellentétben számos anomáliával szembesülnek az iWiW felhasználók és egyre többen csalódnak a rendszerben annak ellenére, hogy hihetelen lehetőséget rejt magában. Kiemelve néhány komoly hibát, ezt alá is tudjuk támasztani.

Az üzenetküldés a gagyi kategóriába tartozik, hiszen maximum 200 darab 4000 karakteres üzenetet tárolhatunk, utána pedig egyszerűen visszapattan minden kapott üzenet. Ez számokban azt jelenti, hogy ha mind a több százezer felhasználónak tele lenne a postafiókja, az üzenetek akkor is elférnének néhány merevlemezen - tömörítetlenül. Az üzenetküldéssel kapcsolatos kérdéseinkre a T-Online-tól nem kaptunk választ, egyedül a spamszűrés bevezetését emelték ki.

Képekből összesen két megát tölthet fel az exhibicionista iWiWes, ami szintén nem egy csábító ajánlat. Ennyiből nem lehet galériát építeni, maximum az adatlaphoz reprezentálni, hogy nesze, így nézek ki, ez a kutyám, itt voltam nyaralni és kész. Rengeteg a kihasználatlan lehetőség. A fórumrendszer szintén sántít, hiszen olyan apró bugok teszik népszerűtlenné, minthogy nincsenek benne threadek (fonál - egy üzenetre érkezett válaszok egymás alatt jelennek meg, megkönnyítve a fórumtopikon belüli témakövetést), a privát topikok a létrehozó felhasználó adatlapján kereszül mégis elérhetőek.

Az apróhirdetés rovat egyszerűen botrányos, hiszen nem tudunkvárosokon átívelő hirdetést feladni, sem keresni. Ha Hernádnémetiben adjuk fel a hirdetést, akkor a 2 km-re lévő Hernádkakon már nem látják azt, pedig biztos átsétálnának az áruért, ha tetszik. Ezért szinte csak Budapesten érdemes feladni hirdetést, mert ott a félmillió emberből biztosan megveszi valaki a portékánkat. Ha viszont lakást vagy albérletet keresünk egy régióban, akkor faluról - falura végiglátogathatjuk a településeket a keresés sikere érdekében. A módszer mindenféle logikát nélkülöz, és bár halványan látszik a tervező szándéka, de legalább lehetne lőni településen túl régióra, megyére és akár országosan is.

Ez a megközelítés jellemző a fórumra is. Nem lehet létrehozni egy országos Forma-1 vagy egy "Szeretem a Hortobágyot" topikot, mert valamelyik városhoz tartozik majd és nem tévednek be a kívánt vendégek. Ráadásul több, mint valószínű hogy redundánssá válik sok ilyen topik, mert létrehozza valaki más egy másik településen. Bravó.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások