Ha megölik az iWiW-et

Ha megölik az iWiW-et

2007. február 26. 13:32, Hétfő
Az ígérgetés során már a kezdetekkor megfogadták, hogy rendezik a fiktív személyek kérdését, hiszen kicsit groteszk, mikor bejelöl az iWiW-en A Sör, Jack Bauer vagy éppen egy étterem, egy város. Nyilván meg lehetett volna oldani egy alrendszerrel, hogy ezek külön helyet kapjanak és az ismerősszám-vadászok legalább nem jelölnék be Miki Egértől kezdve Fülöpfalváig az összes ilyet azért, hogy 110-zel több ismerősük legyen. A vállalatok és vállalkozások az ilyen megjelenésért fizethetnének, és lehetőségük kellene, hogy legyen arra, hogy egyedi tartalmat helyezzenek el.

Ugyanúgy minden felhasználó érthető igénye lenne, hogy amennyiben az adatlap kevés az önkifejezésre, akkor valamilyen legalább privi.hu-szerű kis HTML tartalmat összeállítson magának, esetleg a hotdog.hu-hoz hasonlóan akár komolyabb funkciókkal is bővítse saját helyét. Esetleg a Gmail - Gtalk mintájára nem csak azt láthatnánk, hogy ki mikor volt utoljára online, hanem a bejelentkezett ismerőseinkkel azonnali üzenetküldésbe, népszerűbb nevén csetbe kezdthetnénk. Persze ez a T-Online mentalitást ismerve csak egy álom marad.

Tüdős András igazgató arra a kérdésünkre, hogy technikai - szakmai vagy stratégiai - marketing okai vannak, hogy a hazai mezőnyben leginkább ismert webkettes szolgáltatás a külföldi példákkal ellentétben máig sem teszi lehetővé az egyedi tartalom létrehozását vagy az egyéb szolgáltatások (pl. tartalomletöltés) integrálását, azt válaszolta, hogy "Minden egyes továbblépési lehetőséget megvizsgálunk, és eleve semmit sem vetünk el, ám az iWiW - az úgynevezett Myspace modellel ellentétben - alapvetően a kapcsolati hálóra és a valós személyekre épül, nem pedig az abban az értelemben vett "felhasználó készítette tartalomra".

Mire jó mégis az iWiW? Először is a fejvadászok és a munkaügyis szakemberek kánaánja. Gyakorlatilag minden állásinterjúzóról előszűrést végezhetnek. Előfordul, hogy a konszolidált, okos kisasszonyként debütáló adminisztrátor véletlenül felrakja a kihívó bikinis fotóját, amivel kiesik a jelöltek közül (vagy éppen befutóvá válik), de a tanárnénikről is kiderülhet, hogy a tanítványokkal közös italozások emléke élénken él bennük.

Aki azt írja magáról, hogy "aki ismer az úgyis tudja milyen vagyok, aki meg nem, az ismerjen meg", azok kiállították a zéró fantázia tanusítványt magukról és lehetne még sorolni, hogy milyen drága adatokat lehet megtudni mindenkiről. Aki információ után halászik, embereket szeretne elérni, annak tökéletes gyűjtőhely. Akármennyire tiltja a szabályzat, rendszeresen tálalják harmadik fél részére az innen gyűjtött adatokat, még ha ezzel sokan nincsenek is tisztában.

Ezen túl nagyon jól lehet tömegeket mozgatni iWiW-vel. Ha bulit koncertet szerveznék, akkor a promó nagyrészét iWiW-en tenném meg, ami főként vidéki városokban működik jól, ott nem vész el az üzenet. Oktatók - hallgatók, főnökök - alkalmazottak és egyéb csoportok kommunikációja szervezhető meg vele hatékonyan, bár a gagyi üzenetkezelés miatt ez elég korlátozott.

Nagyon jól lehet az üzenőfalon és üzenetekben hoax-okat (kitalált történetek, melyeket a buta emberek továbbküldenek lavinaszerű lánclevél folyamot hozva létre) küldözgetni. Továbbá az elvesztett telefonszámok, címek pótlására, az újonnan megismert emberek leinformálására tökéletes. Nagyon jól lehet még vele dezinformálni, csajozni/pasizni, ismerkedni, többféle módon ingyen hirdetni, illetve a T-Online által preferált módon célzottan pénzért hirdetni.

Ennek természetesen következménye kell, hogy legyen. Nem valószínű, hogy elvándorolnának az emberek az iWiW-ről nagy hirtelenséggel, hiszen nem szeretné senki még egyszer bejelölni minden ismerősét egyesével, pedig az egy valamirevaló szociális hálónak alapeleme. Viszont egy piacgazdaságban elkerülhetetlen, hogy egy ilyen szintű felhasználói igény egy ilyen robbanékony területen, mint az online szolgáltatás kielégítetlenül maradna. Biztos lehet benne, mindenki, hogy amennyiben a T-Online nem szedi össze magát, akkor hihetetlenül hamar megjelenik valaki, aki pótolni tudja ezt.

Sajnos a hazai szolgáltatás-kultúra nem elég fejlett ahhoz, hogy az emberek bátran válasszanak és váltsanak. Nem azért van az OTP-nek a legtöbb ügyfele, mert ők a legjobb bank, hanem mert sok évtizede kezdték, ők az elsők. A freemail címből is azért van 3 millió, mert az az alapértelmezett, annak ellenére, hogy sereghajtó minőség tekintetében. Ha bocik és birkák az emberek egy országban, akkor a szolgáltató ennek megfelelően fog viselkedni. Ha a T-Online látja, hogy mi az a minimum, amiért még ott maradunk, akkor nem lesz magyar Google és nem tol az arcunkba havonta újítást. Jó az falura.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások