Supreme Commander

Supreme Commander

2007. március 3. 00:50, Szombat
Az elején egy darab Commanderrel indulunk, aki tud Tech1 cuccokat építeni, valamint képes alapvető önvédelemre. Vele kell megteremtsük a kezdeti infrastruktúrát, amelyet utána már mérnökök is segítenek továbbfejleszteni. Néhány Mass Extractor és generátor megépítése után jöhet az első üzem, ami földi, légi, vagy vízi egységeket gyártó lehet. Ezekből az építményekből harcoló, szállító, és építő (engineer) egységeket tudunk készíteni.

Csakúgy mint a gyártó épületeknek, az engineereknek is három technikai szintjük van, egyre jobb, és ütosebb dolgokat lehet velük elérni. Persze a fejlesztés ugyanúgy nyersanyagba kerül, tehát meg kell gondolni, mit mikor lépünk meg. Maga a Commander is fejleszthető, sőt, fegyverezhető is. Lehet rá lézert, rakétavetőt, személyi pajzsot, teleportálót rakni amellett, hogy fel lehet készíteni tech 2-3 szintű épületek emelésére is.

Maguk az engineerek nem csak egymásnak tudnak besegíteni, gyorsítva egy épület elkészülését, hanem még a gyáraknak is asszisztálni tudnak az egységek gyorsabb gyártásához. Sőt, akár nyersanyag begyűjtésére (fák, roncsok), vagy ellenséges egységek, épületek elfoglalására is kiküldhetjük őket. Amolyan specialitásként tech level 3 után még egy kísérleti szint is elérhető, ahol három igencsak erős, úgymond "főellenséget" tudunk építtetni. Persze ezek elkészülése már rengeteg időbe és nyersanyagba kerül, ezért igen fejlett infrastruktúrával van csak értelme nekiállni ezeknek.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az épületek között persze nem csak gyárak vannak, hanem megtalálhatóak védelmi lövegek, messzehordó ágyúk, pajzsgenerátorok, rakétavetők, légvédelem, rakétavédelem, és még jópár más jellegű épület is. Némelyiknek van három szintje, de vannak olyanok, amelyek csak bizonyos tech szinteken érhetők el. Persze egy tech3 engineer bármelyik szint épületeit képes elkészíteni, ugyanúgy, ahogy a gyárak és a Commander is.

A Commandert érdemes keményen bevetni építkezésekhez, mert gyorsabban épít. Ugyanakkor a csatákban hiába ütoképes, nagyon vigyázni kell rá, mert általában az elvesztése egyenlő a küldetés elvesztésével is, vagy ha nem is, a felrobbanása sokszor a fél térképet, és így a bázisunkat is magával rántja (vagy épp az ellenségét...).

Az AI rendkívül fejlettre sikerült, és főképp ez magyarázza a Supreme Commander meglehetős gépigényét is. Amellett, hogy a gép természetesen mindent tud építeni és használni amit mi is, rendkívül jól adaptálódik a taktikánkhoz. Persze választhatunk többféle nehézségi szint közül, de már a normál, vagyis a balanced szint - ahol az AI a fejlesztésekre és a nagy létszámú támadásokra figyel - már igencsak meg tudja izzasztani akár a tapasztalt játékosokat is.

Viszont ami az óriási különbség pl. a CNC sorozat intelligenciájához képest, hogy nem cheateléssel lesz jobb az AI, tehát nem tud gyorsabban gyártani vagy kitermelni, és nem is erősebbek az egységei. Szimplán csak gyorsabban reagál a helyzetekre, és rendkívül jól adaptálódik a mi lépéseinkhez. Villámgyorsan megtalálja a kiskapukat a védelmünkön: ha nincs elég légvédelmünk máris jön repülőkkel, ha a partszakaszt nem erősítettük meg eléggé, akkor bekerül hajókkal, vagy ha csak egyszerűen egy lyukat hagytunk valahol a védelmen, akkor egy-egy próbatámadás után máris oda koncentrálja az erőit.

A megtévesztés taktikáját is rendkívül jól alkalmazza, vagyis amíg sok-sok fejletlen egységgel lefoglalja a védelmünket (és így a figyelmünket), addig a háttérben a bázisán maximális tech levelre fejlődik, és egyszercsak komoly meglepetéssel találhatjuk szembe magunkat. És mindez akár 250 - 1000 egységgel oldalanként! Hatalmas csaták népes flottákkal, többféle egység egymást támogatva. Vagy ha úgy találja jobbnak, akkor 1 darab experimental tech egységgel szisztematikusan leradíroz minket az egész térképről. Már ha nem tudunk mit lépni ellene. És végülis errol szól egy jó RTS: Akció, és reakció. Aki jobban taktikázik, az fog nyerni.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A lehetőségek tárháza tehát hatalmas. Persze lehet kukacoskodni, hogy például a formációban való mozgatást, vagy a csapatok iránypontokhoz való hozzárendelését jobban megoldhatták volna, de alapvetően semmi nem hiányzik belole. Lehet útvonalakat kijelölni, védeni, a lövegek agresszívitását állítani, még a megépülés előtt lehet termelési listát kiadni, az építő egységek pedig az előre kiadott listával akár a fél térképet be tudják építeni.

Nem beszélve a kombinált megoldásokról, hogy pl. a unit transport fel tud venni egységeket, amik akár a levegőből szállítás közben is tudnak lőni, vagy a repülőknek egy újratöltő platformra kell visszatérniük megadott időközönként, vagy például hogy az experimental tech Monkeylord-unk csak úgy tud tengeri egységekre lőni, ha maga is a vízbe megy. Nem beszélve arról, hogy ha rossz helyen lövik szét a Commanderünket vagy valamely experimental tech egységünket, akkor a robbanás lökéshulláma akár az egész bázisunkat elpusztíthatja. Itt említeném meg, hogy ezek a nagyobb robbanások a SC-ben még a terepet is deformálják. Magyarán rengeteg részletre odafigyeltek, noha bőven van még ötlet, amit meg lehetne valósítani. Mindehhez ráadásul egy több részes videó tutorial is található a játékban, ami a játék kezelését részletesen és érthetően mutatja be.

A játék módjai között az egyjátékos missziók és a skirmish mellett természetesen lehet multizni is, ahol már nem csak az AI ellen kell bizonyítanunk. Mindezen módokban változó céllal kell harcolnunk, hol a Commander legyilkolására, hol a teljes pusztításra törekedve. Mindhárom fajnak megvannak a saját specialitásai, amiben valamivel jobb, mint a másik kettő, mindamellett, hogy az alapvető egységek mindegyiknél megtalálhatóak. Minden egyes küldetés és terep hozza magával a saját egyedi dolgait, így tehát a különféle stratégiákat, amelyekből majd az egyikkel sikeresek leszünk. Senki ne higyje, hogy itt majd simán, és mindig ugyanazzal a bevett taktikával le tudja győzni a gépet, vagy más játékokból kiindulva akár többet is egyszerre. Ez már nem az a játék. A gépigényért cserébe tényleg élményt kapunk.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások