S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl

2007. március 31. 17:39, Szombat
Grafika:
Annak ellenére, hogy régóta készülő játék, gyönyörű látványvilággal jött el közénk a Stalker, ami nem csoda, hiszen félidő után grafikus motort is cserélt a csapat. Annak ellenére, hogy nem korszakalkotó a megjelenítés, gyönyörű fényekkel, aprólékos részletekkel találkozik az izmos videokártyával rendelkező játékos. A gépigénye nem veszélyes, hiszen alacsonyabb konfiguráción is tűrhetően fut a játék, csak nem kell tőle csodákat várni. Az eredeti verzió a sok játékhiba mellett grafikai bugokkal is tűzdelt, főleg a fény és időjárás effektek terén találkoztam csúnya torzulásokkal. Ezeket a frissítések szép lassan kijavítják, ezzel nem éri meg foglalkozni. A textúrák és árnyékok nagyon komolyra sikerültek, precízek és jól kidolgozottak.A változatosság az egyetlen, ami hiányzik, de egy atomcsapás közvetlen szomszédságában vétek is lenne változatos tájat tervezni.

Kezelőfelület:
Néha meggyűlt a bajom a küldetésvezérlő rendszerrel. Kicsit bugyuta a PDA-térkép működése, illetve a kereskedelmi modul működése is lehetne kifinomultabb. Látszik, hogy a készítők nem komoly szerepjátékosok, sok esetben évek óta elavult megoldásokat alkalmaztak a szerepjáték elemek beillesztésére. Az FPS-vonulat viszont annál jobban eltalált. A kezelésben nem hiszem, hogy bárkinek gondja lenne, aki fogott a kezében billentyűzetet.

Játszhatóság:
A 10 órányi küldetés időt meg lehet nyugodtan szorozni néhánnyal a különböző döntések következményei, a különbözőképp befejeződő történet miatt, illetve érdemes végigmenni legalább egyszer minden mellékküldetésen is. Sok ezek közül később már nem számít zsíros fizetésnek, de eleinte ez lehet a játékos aranybányája, innen keresheti meg az első tízezreket. A feladatok eléggé gondolkodósak ahhoz, hogy ne primitívezzék le és eléggé triviálisak, hogy ne verje szét az idegtől a billentyűzetét a kedves játékos. Odafigyelni inkább a kapcsolatrendszerre kell, kicsit olyan mint a valóság. Barátokat kell szerezni és figyelni arra, hogy a legkisebb ellenséget válasszuk a rendelkezésre állók közül.

AI, Nehézség:
Kutya nehéz már közepes és a második legkönyebb fokozaton is. A fejlesztők biztosan bőrszerkős szado-mazo arcok, akik azt élvezik, hogy a játékos szenved, pánikba esik, de legalább elszontyolodik kicsit a 84. holtan összeesés után. Ráadásul meg lehet halni a golyón kívül ellenséges tőrtől és vegyi anyagtól, sugárzó ereklyéktől és erőtértől is. A másik lényeges pont a mesterséges intelligencia. Nagyon komoly türelem és ügyesség szükségeltetik ahhoz, hogy ne húzza fel magát a Stalkeren a játékos. Nem szabad feladni rögtön az elején és nem szabad elfelejteni menteni gyakran. Eszméletlen, hogy milyen dolgokat művelnek a szoftveragyak és hogy milyen kapcsolati rendszer épül ki, milyen panelek, projektek futnak bent folyamatosan. A legnagyobb örömem a játékban, hogy végre nem egy n+1 FPS, ahol a szörnyeket halomra lőve jutunk előre a folyosón, hanem itt igazi élet folyik. Kissé fel is csillant a szemem, hogy hamarosan ez lesz az alap és jön valami sokkal keményebb.

Hangok:
A szövegelések orosz akcentusa nagyon furi és vicces is egyben. Kérdés, nem kérdés, ez a játék Oroszországban játszódik, ezért mindenki ennek megfelelően gondolkodik, viselkedik és beszél. Sajnálatos, hogy a legtöbb kontextus csupán szöveges formában van, és nem hallunk alatta beszédet, nem hiszem, hogy ne fért volna rá párszáz megányi hangfájl a DVD-9-es lemez legkülső gyűrűjeire.

Összegzés:
Ilyen még nem volt. Pár másik játék kitűnt a grafikájával, némelyik a többjátékos üzemmódjaival, valamelyik a történetével, sőt némelyik az idétlenségével, a Stalker viszont új hangulatot teremtett. Egy kisméretű FPS-világ, ahol minden fűszál külön életet él, aminek részesei lehetünk, amit megváltoztathatunk. FPS-RPG. Béna műfajnév, de erre elsőként kénytelen vagyok ráragasztani. Veszélyességi pótlék jár, hiszen könnyen folyik el a vére a játékosoknak, könnyen keverednek halálos szituációkba. A játék annyira valóságos depresszív hangulatot képes kelteni, hogy tényleg meg lehet ijedni egy sarokból előugró katonától. Valaki biztosan azóta is nézi otthon a sötét zugokat.

Kapcsolódó letöltések:
  • Videó 1
  • Videó 2
  • Videó 3
  • Patch

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások