Web 2.0 felvilágosítás IV.: Joost, az internet-tv

Web 2.0 felvilágosítás IV.: Joost, az internet-tv

2007. április 26. 19:29, Csütörtök
A minőség után a második fontos kérdés a kínálat, a választék. A jelenleg béta állapotú szolgáltatás is már 83 különböző csatornát kínál. Ezt azért nem szabad összetéveszteni 83 igazi tv-csatornával, hiszen jelenleg a nézhető műsorok száma egy csatornán erősen limitált, illetve viszonylag lassan változik a felhozatal. Ezt szívem szerint nem tenném a serpenyő negatív oldalára, hisz a mostani fázisban a legfontosabb dolog a hibátlan, bugmentes működés és az egyre nagyobb számú felhasználóval való tesztelés.

A csatornakínálat valószínűleg a jövőben bővülni fog, hiszen már most komoly kiadók és műsorszolgáltató cégek hajoltak meg az új hype előtt, úgymint a Viacom néhány részlege, a Warner Music, a Diversion Media, sőt a valóságshowiról és egyéb licenc műsorairól ismert holland Endemol is. Amennyiben a projekt csak fele olyan sikeres lesz mint a Skype volt, akkor biztosak lehetünk benne, hogy 1-2 éven belül abban a dilemmában lesz részünk, hogy nem tudunk majd dönteni a múlt heti Legyen Ön is Milliomos részek, kedvenc sci-fi sorozatunk, egy jó focimeccs vagy a kedvenc előadónk videóklipje között.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Annyira viszont nem eszik forrón a Joostot. Sajnos el kell mondani, hogy már most, a béta alatt regionális korlát alá esik számos csatorna. A benelux MTV adását például csak a három érintett országból lehet magunkhoz szívogatni, a Comedy Central műsorait pedig csakis amerikai IP cím tulajok élvezhetik. A jelenlegi 83 csatornából így 56 darab marad, melyet bárhonnan lehet élvezni. 12 kizárólag USA-beli - ezekbe sajnos beletartozik az MTV, a VH1 és a National Geographic is. Viszont hogy a Recept TV-t miért nem lehet Észtországban fogni, a Cirkusz TV-t pedig miért nem nézhetik az olaszok, számomra homály.

Vannak exklúzív európai csatornák is, mint a focicsatorna, illetve brit barátaink zenei koncerteket is követhetnek Jooston keresztül. Elképzelhető ugyanakkor, hogy a közeljövőben mondjuk a luxembourgi RTL csoport is csatlakozik a projekthez és akkor valóra válhat sokak álma, bármikor és bármeddig bámulhatják a Barátok Közt zseniális epizódjait. Bár ismerve a médiavállalatok döntéshozóinak logikáját és gyorsaságát, ez beletelhet még pár évbe és akkor sem számítanék a süllyesztőbe került konzervek, a már ismételhetetlen adások bekerülésén túl másra. Mindenesetre a Joost Blog szerint a CBS szemet vetett a termékre.

Ahhoz képest, hogy interneten keresztüli adásról van szó, nagyon nehéz elkerülni a reklámokat. Ki kell emelni, hogy az interfész elvileg képes a műsorok alatt is mindenféle felületeket felvillantani úgy, hogy azt a néző nem ugorhatja át. Ugyan át lehet tekerni a műsorok bármely részét, de az epizódok elején és végén már most számos szponzor/hirdető cég logója tűnik fel, ami alkalomadtán felcserélhető teljes értékű szpotokra is.

Egyelőre viszont nincs gond a pénzzel, hiszen a Skype eBay általi felvásárlásakor átutalt 2,6 milliárd dollárból bőven futja a két ifjú titánnak egy új találmány kifejlesztésére és bevezetésére. A médiabirodalmak élénk érdeklődése miatt pedig kifejezetten optimistán lehet erre a vonalra tekinteni, mint jövőbeni médiára. Elképzeléseim szerint az üzleti modell a hirdetések mellett előfizetéses konstrukciókat is kínál majd, illetve a Skype-hoz hasonlóan az extra szolgáltatásokért és tartalmakért biztosan fizetni kell majd.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Az extra funkciókban pedig nem lesz hiány. Már most is elérhető néhány kis widget, amikkel a tévé bámulása interaktívabbá tehető. A legszebb példa például a csatorna chat, ahol az azonos műsort nézők beszélgethetnek, chatelhetnek. Bár ennek igazán értelme élő közvetítés alatt lenne, hiszen ki akarná, hogy egy a meccset fél órával hamarabb elindító emberke besikítson idő előtt, hogy góóól. A legmókásabb funkció viszont a beépített RSS olvasó, amibe természetesen bármilyen saját RSS feedet betölthetünk, így amíg az asszony romantikus sorozatokat néz, addig is lehet SG.hu híreket olvasni a képernyő sarkában. A widgetek alkalmazási területe pedig végtelen: lehetne akár pizza rendelő ikon, vagy bármi kényelemfokozó extra, ami a TV nézést még punnyadtabb tevékenységgé teszi.

A kezelőfelület egyébként egyértelműen nem a PC monitor előtti felhasználást veszi alapnak, hanem a sokszor emlegetett nappaliba beköltözött PC alapú multimédia központot. Miért ne lehetne a televíziót a jövőben simán a routerre kötni a koaxkábel helyett, miért ne lehetne szolgáltatói korlátozás nélkül választani magunknak adásokat? Az egyszerű menüt egy átlagos távirányítón megtalálható gombsorral is teljesen simán lehet használni, sőt nem probléma egy nagysebességű vezetéknélküli hálózatot befogva egy PDA készüléken sem mesterkedni vele.

A Joost eddig látható legnagyobb előnye, hogy teljesen univerzális felületet hozott létre, ami nem erőltet semmit, nem akar több lenni egyelőre, mint ami: egy modern tv. Bal oldalon a csatorna és program katalógus, jobb oldalon az extrák, alul pedig az éppen játszott műsor adatai és a gyorsmenü a saját beállított adásokhoz. Ennél egyelőre nem kell több, csak az, hogy igazi adás is legyen rajta, a minőség javuljon kicsit, és lehetőség szerint ne legyen majd túl drága.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások