Teremts békét Te a Közel-Keleten!

Teremts békét Te a Közel-Keleten!

2007. május 3. 19:31, Csütörtök
Sokan megpróbálták, de mindannyian belebuktak, most viszont bárki megpróbálhatja beindítani a közel-keleti békefolyamatot - egy új számítógépes stratégiai játékban.

A PeaceMaker (kb. A béketeremtő) című játékot az Egyesült Államokban fejlesztették amerikai és izraeli szoftvermérnökök. A játékos az izraeli miniszterelnök vagy a palesztin elnök szerepében hozhat diplomáciai, biztonság- és gazdaságpolitikai döntéseket. A cél megállapodásra jutni a másik féllel, és elindulni a békeszerződés és az önálló palesztin állam megalapítása felé.

A játék kezelőfelületén Izrael és a palesztin területek térképe látható, időnként pedig kis ablakok ugranak fel, amelyek egy-egy újabb, véletlenszerűen kiválasztott helyzet - például: palesztin öngyilkos merénylet, izraeli légicsapás - leírását tartalmazzák. Ezekkel a szituációkkal kell a játékosnak megbirkóznia palesztin vagy izraeli vezetőként. Mint a való életben, a játékban is reagálnak a döntésekre a konfliktus egyes szereplői és a nemzetközi közösség tagjai.


Klikk a képekre a nagyobb változathoz

"A nagy titok megtalálni az arany középutat" - mondta Asi Burak, a játék egyik izraeli születésű fejlesztője. "Fontos kitanulni, hogy mikor kell, és mikor nem kell válaszolni egy lépésre, és hogy miként célszerű reagálni." Egy palesztin támadásra például lehet légicsapással válaszolni, amitől viszont tovább gyűrűzhet az erőszak spirálja, ráadásul a nagyhatalmak kritikáját is kiválthatja. A kellőnél erőtlenebbnek érzett reakció miatt ugyanakkor a választók csalódhatnak a miniszterelnökben. Ez a rendszeresen felvillanó közvélemény-kutatási adatokból olvasható ki.

Palesztin vezetőként sincs könnyebb helyzetben a játékos: ha például egy öngyilkos merénylet után megpróbálja megzabolázni a militáns csoportokat, támogatást kaphat a nemzetközi közösségtől és az izraeli féltől, a választótestület - amely 2006-ban a szélsőséges Hamaszt juttatta hatalomhoz - azonban ellene fordulhat.

A szoftvert palesztinok, izraeliek, zsidók és muszlimok segítségével fejlesztették. Hosszú ideig tesztelték a premier előtt, Burak szerint azonban még így is akadnak, akik elfogultságot fedeznek fel benne. "Minden attól függ, hogy pszichológiailag hogyan közelítik meg az emberek a játékot, és milyen ideológiai puttonyt cipelnek. Izraelieknek például nehezükre esett palesztin vezetőt játszani, és általában is jellemző, hogy a játékosok a nekik kedvesebb oldalt választják." A játék angol, héber és arab nyelvű változatban is kapható 20 dollárért (3600 forintért) a fejlesztő vállalat weboldalán, és az egyik amerikai egyetem már be is iktatta a vonatkozó kurzusok tantervébe.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások