Helyes az illegális letöltés - Universal Music exkluzív interjú

Helyes az illegális letöltés - Universal Music exkluzív interjú

2007. június 13. 11:26, Szerda
A CD halott, mondtuk néhány napja a brüsszeli szerzői jogi csúcskonferencia kapcsán, ahol számos beszűkült vezető mellett néhány reményteli és tisztán látó személyiség is kifejtette véleményét. A helyszínen exkluzív interjút készítettünk az utóbbi csoportba tartozó Larry Kenswillel, az amerikai Universal Music Group vezérigazgató-helyettesével, akit a cégen belül csak "digital boss"-nak becéznek.

A fájlmegosztás a byteok megosztásán túl a közvéleményt is sikeresen frakciókra bontotta már évek óta, de szép lassan a kiadók is beismerik, hogy ezt ők baltázták el. Larry Kenswill már nagyon régóta dolgozik a zeneiparban, ráadásul utóbbi éveit az elektronikus zenekereskedelem feletti bábáskodással töltötte. Habár még alig érezhető az ő véleményéhez passzoló viselkedés a kiadók részéről, mégis reménysugár lehet afelé, hogy valamikor újra beáll egy vállalható egyensúly a fogyasztó és az eladó között. Az utolsó fizikailag is létező zenei adathordozó generációt búcsúztatva ideje a nézelődésen kívül valós tetteket is végrehajtani, de még az optimista Kenswill sem gondolja, hogy a kalózkodás bármikor is megszűnne, és azt sem, hogy a következő öt évben megoldódna a mostani fejetlenség.


SG.hu: Rögtön egy fontos kérdéssel kell kezdenem: Képesnek tartják a most láthatáron lévő technológiai megoldásokat arra, hogy az embereket visszazökkentse a jogdíjfizetés és a legális használat medrébe?
L. Kenswill:
Nos elsősorban azt kell mondanom, hogy a zeneipar nem talál fel új megoldásokat, hiszen az a technológiai-ipar dolga, mi egyszerűen használjuk, amit a kezünkbe adnak. A legnagyobb probléma viszont az esetek többségében, hogy az adott technológia nem kellően ismert, nem eléggé elterjedt, ezért háttérbe szorul az ismertebb, de kevésbé optimálisakkal szemben. Az egyetlen olyan újítás, ami a digitális terjesztés irányába sikeresen mutatkozott be, az Apple iTunes. Ez nagyon jót tett az iparágnak, hiszen az emberek látják, hogy van egy iPod-juk és az iTunes-on keresztül szerezhetnek rá zenét egyszerűen és legálisan. Az éremnek viszont két oldala van, hiszen szorosan összekapcsolták a lejátszót és az áruházat, ráadásul ez az egyetlen, amit választani lehet most.

SG.hu: Hogyan befolyásolja mégis a gyorsan változó tech-környezet mostanság a zeneipart? A kiadók eléggé elaludtak az utóbbi években.
L. Kenswill:
Sajnos sokkal jobban elaludtak, minthogy tovább folytathatnák álmukat, ez tény. A változások elsőként érintették a zeneipart, mert könnyebb zenéket mozgatni, átadni, mint játékokat vagy filmeket, TV sorozatokat, de mostanra ez a hatás elérte a többi szegmenst is. A sorozatok például már szinte kiléptek a TV képernyőről és az amerikai bemutatóval egy időben az egész világon nézik őket azonnal. Az ipar számára a követés mindig is egy nehéz feladat, hiszen előre meg kell határozni dolgokat, most pedig már akár egy évre is nehéz tendenciákat jósolni, amihez igazítani lehetne a terveket.

SG.hu: A Csipkerózsika-álom alatt mégis miket mulasztottak el a kiadók az elmúlt 5-10-15 évben?
L. Kenswill:
Igazából sok dolog volt, amit előre láthattunk volna, de voltak meglepetések is. Mindenki tudta, hogy előbb-utóbb letöltéseket kell eladnunk és nem lemezeket, mert online sokkal egyszerűbb, és tényleg mindenki tudta, hogy ez hamarosan el fog terjedni. Jómagam olvastam erről szóló írásokat már 15 évvel ezelőtt is. Ami lépést például kihagytunk, az otthoni legális CD írás elterjesztése. Régebben mindenki kiírta lemezre a letöltött zenéket és létrehozhattunk volna ehhez működő modellt. Másrészt a CD másolás könnyűvé válásakor tehettünk volna lépéseket a '90-es évek végén, mert erre a mostani helyzetre nem voltunk felkészülve.

A másik óriási hiba, hogy az illegális digitális források jóval hamarabb jelentek meg mint a legálisak, ezután pedig nagyon nehéz embereket rávenni, hogy fizessenek olyanért, ami eddig úgymond ingyen volt. Főleg úgy, hogy illegálisan már a kezdetektől nagyon jó minőségben és bőséges választékkal férhettek hozzá a zenékhez.

SG.hu: Vint Cerf azt mondta, hogy a Bittorrent egy csodálatos találmány, de kérdés, hogy akkor is ilyen népszerű lenne-e, ha nem az illegális tartalmak terjesztése lenne a fő felhasználási területe. Ön mit gondol a rendszerről?
L. Kenswill:
Ez sokkal nagyobb gond a mozi- és szoftveriparnak, hiszen a torrent oldalak alapvetően a nagy fájlok szórásához igazán jók és senki nem akar egyszerre ezer számot letölteni. A legtöbben alkalmanként egy adott számot keresnek és ahhoz akarnak gyorsan hozzáférni, amiben a torrent oldalak nem olyan erősek.


SG.hu: Milyen rövid távú lépésekre számíthat a világ a kiadók oldaláról? Mit lehet tenni a csökkenő eladásokkal, illetve a kalózkodással?
L. Kenswill:
Az eladások csökkenése egyszerűen azt jelenti, hogy a kompaktlemez technológia elérte élettartamának végét, ahogyan anno a magnókazetta is lehanyatlott. A különbség annyi, hogy ez volt az utolsó olyan tömegtermelésben gyártott hanghordozó, ami fizikailag is létezik. Ahhoz, hogy egy utazáson válogatni lehessen zenék közül, ma már nem kell egy táskányi lemezt elvinni, elég pár apró memóriakártya, ezért is esnek a CD eladások annyira gyorsan. A baj annyi, hogy jelenleg nincs még kiforrott digitális megoldás, nincs meg az egyértelmű utód.

SG.hu: Ez azt jelenti, hogy a fogyasztók helyesen teszik, hogy nem vásárolnak már lemezeket, hanem az online kalózkodás felé fordulnak, hiszen jelenleg az testesíti meg legjobban a várható jövőbeli megoldásokat?
L. Kenswill:
Igen, ez talán így van, a kialakult helyzet nem a fogyasztók hibája. Ők egyszerűen mindig a jobb megoldás felé fordulnak, ráadásul a piac arra sem reagált kellőképp, hogy az emberek mostanság sokkal több zenét hallgatnak, mint régen.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások